A.
door A.Zandstra Dec 6, 2023 om 15:10
Auto & vervoer

Stoppen van privat lease contract

k Heb een privat lease contract voor 5 jaar.
Er zijn nu 2 jaar voorbij en ik heb door de longkanker een epileptische aanval gekregen.
Nu mag ik dus voor een lange tijd (6 tot 12 maanden) geen auto rijden.
Er is mij door de leasemaatschappij verteld dat ik het contract niet kan opzeggen.
Een mogelijkheid is het afkopen wat heel veel gaat kosten.
Het contract staat enkel op mijn naam.
Stel dat ik zou overlijden dan wordt het wel stopgezet?

Wat kan ik doen

4855 8 Rapporteer
sira
door sira - Dec 6, 2023 om 15:23
2454 Antwoorden / 24 Vragen

Ik neem aan dat u bij het afsluiten van het privat-leasecontract de voorwaarden overhandigd heeft gekregen. Daar zou iets in moeten staan over het afkopen.

Lees ook dit: https://www.consumentenbond.nl/private-lease/voor-en-nadelen

Dit is 1 van de redenen waarom ik geen privat lease wil.

ju
door juliomariner - Dec 6, 2023 om 15:24
1358 Antwoorden / 2 Vragen

Belangrijk is wat er in het contract staat over voortijdig opzeggen. Waarschijnlijk kan dit alleen bij overlijden en faillissement. Helaas zult u dus waarschijnlijk het contract af moeten kopen.

sira
door sira Dec 6, 2023 om 15:27
2454 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan er compleet naast zitten, maar ik dacht zelfs ergens een keer gelezen te hebben dat bij overlijden de echtgenoot of echtgenote met het contract komt te zitten. Ik zit er deels naast, dit geldt als beiden hebben ondertekend.

ju
door juliomariner Dec 6, 2023 om 15:46
1358 Antwoorden / 2 Vragen

Daar zou u heel goed gelijk in kunnen hebben.

ne
door neodutchio Dec 6, 2023 om 17:29
5209 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een overlijden gaat alles over naar de erfgenamen. Zowel het geld, maar ook overeenkomsten. Juridisch is dat zeer hard. Er zijn bedrijven die hier in positieve zin van afwijken en een overeenkomst stopzetten bij overlijden. Maar dan moet het in de voorwaarden staan.

Franske1958
door Franske1958 Dec 7, 2023 om 10:58
445 Antwoorden / 3 Vragen

"Bij een overlijden gaat alles over naar de erfgenamen. Zowel het geld, maar ook overeenkomsten. Juridisch is dat zeer hard"
Stel dan het volgende eens voor. Een persoon zonder wettelijke partner en kinderen heeft een testament waarin staat dat alle
geld en goederen na zijn of haar dood naar een bepaald goed doel gaat.  Dat goede doel zal wel blij zijn met dat spaargeld
maar of dat goede doel ook blij is met de resterende jaren van dat lease contract daar heb ik toch echt mijn twijfels over.

ju
door juliomariner Dec 7, 2023 om 11:00
1358 Antwoorden / 2 Vragen

Dat gaat messtal via een legaat. De goede doelen krijgen dus geld maar ze zijn dan geen erfgenaam ( volgens mij)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 6, 2023 om 15:33
2177 Antwoorden / Vragen

Je moet de situatie bij lease vergelijken met het kopen van een auto en niet met het huren van een auto. Het grootste waardeverlies zit in de eerste twee jaar en dat moet betaald worden. Overlijden is waarschijnlijk ingecalculeerd (en is a priori ook een vrij kleine kans) maar verder kunt u niet zonder de rekening te betalen afzien van de auto waar u voor heeft getekend.

ro
door ronny530 - Dec 6, 2023 om 16:23
2841 Antwoorden / 41 Vragen

Ziekte hoe ernstig ook maakt niet dat u onder het leasecontract uit kunt komen.
Bij het aangaan van het leasecontract heeft u ook de voorwaarden ontvangen en in die voorwaarden staat exact beschreven hoe er met onverhoopt overlijden wordt omgegaan.
Wat u kunt doen is de voorwaarden erbij pakken dan weet u gelijk waar u aan toe bent.
Ik hoop wel dat u goed hersteld en snel weer mag auto rijden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2023 om 19:12
16908 Antwoorden / 202 Vragen

Een mogelijke optie: ga naar uw dealer en doe navraag of men daar de auto wil overnemen.

Dat stel ik op basis van een overeenkomst die ik zelf heb met de dealer die mijn privé lease auto heeft geleverd. Mogelijk is dat gunstiger dan afkopen. normaliter wordt een contract bij overlijden geëindig nu het alleen op uw naam staat. U kunt ook nog navraag doen resp. hulp vragen bij de ANWB https://www.anwb.nl/service-en-contact/contact/klacht

Re
door Reinier182 - Dec 7, 2023 om 10:18
207 Antwoorden / Vragen

Er zijn wel leasecontracten waarbij het kan eerder opzeggen. Dat hoor je bij het afsluiten wat de voorwaarden zijn. Dit is ook iets waarom ik nooit zou instappen aan contracten voor jaren en vast zit. Een tegebvaller als wat u heeft of baanverlies enz. reden brengt een persoon gelijk in moeilijkheden. Er kan niet aangepast worden aan de nieuwe situatie. Lees de voorwaarden en neem daarvan een beslissing.

mo
door mof - Dec 8, 2023 om 12:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u overlijdt wordt het contract wel stopgezet. Kan niet zomaar overgaan op de erfgenamen. Als u definitief geen auto meer mag rijden, door buiten uw keuze/verantwoordlijkheid liggende omstandigheden, bijvoorbeeld ziekte, dan lijkt het billijk dat het contract ook is te beeindigen. Eventueel tegen wat meer (administratie etc.) kosten. Wanneer u tijdelijk, 6 maanden tot een jaar, het contract wilt stoppen lijkt me dat niet redelijk omdat u daarna wel weer gewoon mag rijden. Misschien is een andere oplossing mogelijk, bijvoorbeeld een jaar opschorten? Dan haalt de leasegever zijn auto een jaartje op en krijgt u een tzt een andere auto om de nog resterende 3 jaar op te maken. Gaat natuurlijk ook iets meer kosten.