Studenten OV boete Connexxion
Beste Kassa,
8 maart (jl) was ik op weg naar college's op de vrijhof in utrecht. Natuurlijk nam ik bus 12 en haalde mijn studenten ov chipkaart langs de lezer. Na 10 minuten reizen kwam ik aan bij mijn halte en haalde mijn chipkaart weer langs de lezer, maar kwam een controleur tegen. Natuurlijk liet ik mijn ov chipkaart zien en tot mijn schrik was ik blijkbaar niet ingecheckt toen ik de bus instapte! Nu gebeurt dat natuurlijk wel vaker, door technische problemen (zo heb ik het meerdere malen bij de NS gehad dat er stond dat ik was ingecheckt, en op de eindhalte werd ik vrolijk nog een keer ingecheckt) of om willekeurige andere redenen (iedereen die bus 12 kent weet dat het er stervens druk is, en dat het niet bij te houden is of jou kaart nu de boodschap geeft of dat het de kaart van de volgende/vorige is).
Aangezien ik niet kon geloven dat ik de enige zou zijn dacht ik er van af te komen met een waarschuwing. Helaas was dit niet het geval, en er werd mij doodleuk verteld dat ik terplekke 25 euro kon pinnen of ik moest binnen 7 dagen 39 euro overmaken. Ik wilde best terplekke pinnen als ik later maar bezwaar kon maken, maar dit was volgens de controlleur niet mogelijk als ik direct betaalde (reden was vaag) en ook bij de 7 dagen 39 euro moest ik eerst betalen en dan maar verder gaan met de bezwaar procedure.
Nu mijn vragen:
- Aangezien ik een geldig reis bewijs heb (ov studentenkaart) en mijn niet inchecken aan een technisch mankement lag, sta ik nu in mijn recht?
- Mag een vervoersbedrijf 14 euro korting geven mits ik geen bezwaar teken (klinkt bijna als omkoping)?
- Moet ik mijn boete direct betalen en maar hopen op het beste? (ben er erg bang voor dat ik een simpel bericht terug krijg dat mijn bezwaar is afgewezen, en dat er wordt bedankt voor mijn bijdrage)
- De boete zelf behelst 35 euro en de controleur vertelde dat er 4 euro administratiekosten aan zat verbonden, echter op de boete zelf staat dat de 4 euro is bedoeld voor het onbetaalde traject wat ik heb gereisd. Mag dit?
Misschien nog belangrijker zodat ik zelf ook onderzoek kan doen is waar ik moet aankloppen, wie moet ik mailen? Ik zou graag zelf het nodige zoekwerk doen maar via google kan ik niet echt veel vinden.
Hoezo technisch mankement. Waren er meerdere die hetzelfde overkwam? Je schrijft zelf dat je niet oplette omdat het er stervens druk is. Denk dat je gewoon de boete zult moeten betalen. Je reisde tenslotte zwart.
@ rapil: dat zwart rijden weet ik zo net nog niet. Dit zou het geval zijn met een gewone OVchipkaart (want dan is er niet betaald), maar hier gaat het om een studentOVkaart, waarbij ik aanneem dat er werd gereisd op het moment dat er gratis mee kan worden gereisd. (gratis is in deze context overigens dat je zo'n €70 per maand minder krijgt voor je studiebeurs).
@ jeroen: technisch mankement lijkt mij moeilijk aan te tonen, tenzij er meerderen zijn die hetzelfde hebben, zoals rapil al aangeeft. je zegt trouwens dat je de kaart langs de lezer haalde om uit te checken en toen de controleur tegenkwam. Dan lijkt het me logisch dat je niet meer ingecheckt bent op dat moment... in dat geval kan je misschien uit je reisgeschiedenis bewijzen dat je wel betaald hebt voor de reis. Zou overigens wel een rare actie zijn van de controleur..
Anders zou ik gewoon aankloppen bij Connexxion: vraag daar waar je moet zijn. Dat zal trouwens ook wel op de boete staan, hoe je bezwaar kan indienen. Waag er dan eens mailtje aan (dan heb je het antwoord zwart-op-wit).
Het boete bedrag voor zwartrijden is €35 + de kosten van de reis. Het kan zijn dat connexxion "korting" geeft bij direct betalen: zal voor hun wel goedkoper zijn in administratie en hoeven ze wanbetalers niet achterna te zitten. Maar kennelijk heb je daar geen gebruik van gemaakt? Dus de voorwaarden heromtrent maken nu voor deze zaak ook even niet uit.
overigens kom ik dit nog tegen op de site van studentenreisproduct.nl
"Je krijgt een boete als je zonder geldig vervoerbewijs reist. Dus zonder een (ingecheckte) OV-chipkaart met een geldig studentenreisproduct en/of voldoende saldo."
bron: vragen over studentenreisproduct...
en dan halverwege "wanneer krijg ik een boete"
Als je weet hoe ze staan te dringen bij instappen is controle nauwelijks mogelijk.
Verder jagen ze ex studenten juist het openbaar vervoer uit zodra ze van deze verplichte kaart af zijn.
En kijk eerst online want na uit stappen ben je uit gescand dus kijk eerst even op het overzicht.
Ga zeker in protest want zij wilde deze waardeloze kaart dus laat ze er ook maar voor werken.
Volgende keer extra traag in en uitstappen en dan maar traag openbaar vervoer ter voorkoming van dit soort problemen.
Het word tijd dat ze het eindelijk eens oplossen.
Nu word de groep die niet met bus wil steeds groter.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer