ca
door carretje38 Jul 25, 2011 om 20:29
Auto & vervoer

Tanken op je pinpas en meer geld kwijt?

Wij hebben afgelopen zondag voor 30 euro getankt bij de Supertank. Nu heeft deze aan de pomp zijn pinapparaten vervangen. Op onze rekening stond 164 euro.
Nu heb ik geen automatische incasso's dus alleen wat ik pin gaat van mijn rekening af. Wat blijkt? Nee er is nog geen geld van mijn rekening afgeschreven. Supertank heeft het wel gereserveerd. Dat was geen probleem als het die 30 euro was, maar het is 150 euro wat ze gereserveerd hebben. ik kan nu niet bij mijn geld. Supertank zegt dat dit aan interpay ligt. Het kan een week of misschien 2 duren voordat ik over mijn geld kan beschikken want dit wordt "teruggegeven".
Is dit legaal? Kan niet eens meer boodschappen doen en hun trekken rente!!
ik ben niet de enige, mijn buurman heeft hetzelfde en stond voor joker bij de supermarkt.
Ik vind het de grootste flessentrekkerij die er is!

12620 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 25, 2011 om 20:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo carretje38,

Dat gebeurt al jaren bij sommige pompen.
Zijn al vaker vragen over gesteld.
Lees bv. hier en hier.

Met vr.gr.

ca
door carretje38 - Jul 25, 2011 om 21:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry niet gezien, maar ondertussen wel. Dank je wel.

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 26, 2011 om 14:42
315 Antwoorden / 0 Vragen

carretje, buiten de twee posts zijn er nog meer te vinden met aanvullende antwoorden. Interpay bestaat al enige jaren niet meer en heet nu Equens en heeft er in zoverre mee te maken dat de processing hierdoor gedaan wordt, zij hebben verder niets met de reservering te maken. De verwerking hiervan kan overigens nooit twee weken duren, wettelijk is bepaald dat dit maximaal 3 werkdagen mag duren.

Dit gebeurt altijd bij alle onbemande pompen en vooral ING klanten hebben hier veel last van omdat de verwerking van ING nogal langzaam is. Bij de meeste banken merkt de klant dit niet eens omdat binnen een paar minuten nadat de tankbeurt is afgelopen dit bedrag al verwerkt is.

Overigens trekt niemand daar rente van omdat het geld feitelijk nog steeds op je rekening staat maar gereserveerd is voor een bepaalde partij, jij kunt er dus niet bij maar krijgt er nog wel rente over (als je dat hebt op je lopende rekening).

wvr77
door wvr77 - Jul 27, 2011 om 12:31
27 Antwoorden / 2 Vragen

kijken jullie bij een pinbetaling dan niet welk bedrag er in het schermpje staat?

Zodra je ziet dat dit niet klopt, reageer!

Een andere partij de schuld geven is makkelijk voor deze tankstationhouder maar het in gevoerde bedrag komt uit zijn kassa/systeem!

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 27, 2011 om 14:29
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wvr77 schreef op woensdag 27 jul 2011, 12:31]kijken jullie bij een pinbetaling dan niet welk bedrag er in het schermpje staat?

Zodra je ziet dat dit niet klopt, reageer!

Een andere partij de schuld geven is makkelijk voor deze tankstationhouder maar het in gevoerde bedrag komt uit zijn kassa/systeem!

Het gaat niet om het bedrag wat op het schermpje staat, dat is namelijk wel het correcte zoals ook op de bon staat. Dit heeft uitsluitend betrekking op onbemande stations waar dus eerste een pintransactie wordt gedaan voordat je kunt tanken. Op dat moment wordt er 150 euro gereserveerd en kan je dus voor maximaal 150 euro tanken, nadat je het tanken bent gestopt wordt de transactie definitief ingeschoten met het juiste bedrag en wordt het restant van de 150 euro weer vrijgegeven.

tenormin
door tenormin - Jul 27, 2011 om 14:40
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, dan ga ik maar niet naar een onbemand tankstation en blijf lekker bij mijn witte pomp: ik weet niet hoeveel goedkoper een onbemand pompstation is maar ik betaal hier 10 cent per liter minder dan bij de Shell.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 27, 2011 om 17:14
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Blijf maar lekker bij die witte pomp !
Dat is ook gewoon merkbenzine en komt uit dezelfde tanks waar de merkpompen hun tankwagens vullen.
=================================================

=engelandvaarder schreef op woensdag 27 jul 2011, 14:40: Nou, dan ga ik maar niet naar een onbemand tankstation en blijf lekker bij mijn witte pomp: ik weet niet hoeveel goedkoper een onbemand pompstation is maar ik betaal hier 10 cent per liter minder dan bij de Shell.

wi
door wimhemker12 - Jul 27, 2011 om 22:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik nog 164 euro op mijn rekening had staan .Nou dan verkocht ik morgen mijn auto. Niet te geloven toch dit commentaar .Schaam je zelf.

tenormin
door tenormin - Jul 27, 2011 om 22:24
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimhemker12 schreef op woensdag 27 jul 2011, 22:11]Als ik nog 164 euro op mijn rekening had staan .Nou dan verkocht ik morgen mijn auto. Niet te geloven toch dit commentaar .Schaam je zelf.

Heeft iemand enig idee waar dit commentaar op slaat? En ik bedoel het niet eens sarcastisch: maar waar sláát dit op?

tenormin
door tenormin - Jul 27, 2011 om 22:29
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Oh ja, ik zie het "al". Carretje38 had € 164.00 op zijn rekening, sorry, was ik even vergeten. Maar carrtje38 heeft wél het recht te doen of te laten wat hij met zijn geld doet, toch? Daar heeft wimhemker12 toch niet over te beslissen dat TS dan zijn auto maar zou moeten verkopen?

discovery
door discovery - Jul 27, 2011 om 23:55
91 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=engelandvaarder schreef op woensdag 27 jul 2011, 22:29]Oh ja, ik zie het "al". Carretje38 had € 164.00 op zijn rekening, sorry, was ik even vergeten. Maar carrtje38 heeft wél het recht te doen of te laten wat hij met zijn geld doet, toch? Daar heeft wimhemker12 toch niet over te beslissen dat TS dan zijn auto maar zou moeten verkopen?

@ Engelandvaarder

Ben ik het helemaal mee eens!
Ik vind het sowieso raar dat er 150 euro "gereserveerd" wordt.
Hier kan je bij Tango (ook onbemand) tanken met je pasje en er wordt alleen afgeschreven wat je getankt hebt.

Discovery

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 28, 2011 om 07:51
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=discovery schreef op woensdag 27 jul 2011, 23:55][quote=engelandvaarder schreef op woensdag 27 jul 2011, 22:29]Oh ja, ik zie het "al". Carretje38 had € 164.00 op zijn rekening, sorry, was ik even vergeten. Maar carrtje38 heeft wél het recht te doen of te laten wat hij met zijn geld doet, toch? Daar heeft wimhemker12 toch niet over te beslissen dat TS dan zijn auto maar zou moeten verkopen?

@ Engelandvaarder

Ben ik het helemaal mee eens!
Ik vind het sowieso raar dat er 150 euro "gereserveerd" wordt.
Hier kan je bij Tango (ook onbemand) tanken met je pasje en er wordt alleen afgeschreven wat je getankt hebt.

Discovery

Discovery: Dat is niet helemaal waar, ook Tango reserveert 150 euro op het moment dat je pint voordat je tankt, direct na het tanken wordt dat weer vrijgegeven.
Het heeft meer met de verwerkingssnelheid van je bank te maken of je het ziet of niet, de meeste banken verwerken het in een aantal seconden alleen de nationale trots ING heeft regelmatig vertragingen in het systeem zitten.

tenormin
door tenormin - Jul 28, 2011 om 11:21
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nu ben ik een oude vrouw (ja sorry mannen) maar ik had nog nooit gehoord van dat fenoneem dat er "even" meer geld geïnt kan worden en dat jullie "kerels" dat bijna allemaal wel gewoon vinden. Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat ze even € 150,00 eraf halen en, naar ik lees het meestal gelijk terug boeken naar de houder van de pinpas; maar waarom is die rompslomp uitgevonden in de eerste plaats? Kijk, wat Carretje38 zegt is gewoon waar: hij kon even geen boodschappen doen en voelde zich in de winkel voor "jan met de korte achternaam" staan, wat ik me goed kan voorstellen. Kom op mannen, is er hier één iemand die mij echt duidelijk uit kan leggen WAAROM een onbemand tankstation dit mag en kan doen, ook al wordt het direct teruggestort. Lijkt me ook nog eens extra bankkosten te veroorzaken, maar nogmaals, ik ben kennelijk te dom om dit verhaal te begrijpen. Ik zie me al bij de PLUS even meer dan € 100,00 meer betalen wat ik wel "weer terug zal krijgen". Moet je niet bij mij zijn; val wel onder de bejaarden maar ik zou dit echt niet "pikken".
Heren, zijn jullie nog wakker na dit ellenlange verhaal?

rj
door rjw - Jul 28, 2011 om 12:01
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=engelandvaarder schreef op donderdag 28 jul 2011, 11:21]Nu ben ik een oude vrouw (ja sorry mannen) maar ik had nog nooit gehoord van dat fenoneem dat er "even" meer geld geïnt kan worden en dat jullie "kerels" dat bijna allemaal wel gewoon vinden. Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat ze even € 150,00 eraf halen en, naar ik lees het meestal gelijk terug boeken naar de houder van de pinpas; maar waarom is die rompslomp uitgevonden in de eerste plaats? Kijk, wat Carretje38 zegt is gewoon waar: hij kon even geen boodschappen doen en voelde zich in de winkel voor "jan met de korte achternaam" staan, wat ik me goed kan voorstellen. Kom op mannen, is er hier één iemand die mij echt duidelijk uit kan leggen WAAROM een onbemand tankstation dit mag en kan doen, ook al wordt het direct teruggestort. Lijkt me ook nog eens extra bankkosten te veroorzaken, maar nogmaals, ik ben kennelijk te dom om dit verhaal te begrijpen. Ik zie me al bij de PLUS even meer dan € 100,00 meer betalen wat ik wel "weer terug zal krijgen". Moet je niet bij mij zijn; val wel onder de bejaarden maar ik zou dit echt niet "pikken".
Heren, zijn jullie nog wakker na dit ellenlange verhaal?

Dit wordt gedaan om er zeker van te zijn dat de klant kan betalen. Als je naar een bemand pompstation gaat en je kan niet pinnen, dan kan je altijd nog contant betalen (waar je het dan vandaan haalt is het probleem van de klant). Bij een onbemand pompstation kan dat niet, dus wil je eerst zekerheid dat er daadwerklijk betaald kan worden. Een andere optie zou zijn dat de PIN automaat eerst het saldo zou kunnen controleren, maar dat werkt gelukkig niet zo. Dus reserveer je een bedrag zodat je zeker weet dat de rekening betaald kan worden. Veel ingewikkelder is het niet.

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 28, 2011 om 12:04
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=engelandvaarder schreef op donderdag 28 jul 2011, 11:21]Nu ben ik een oude vrouw (ja sorry mannen) maar ik had nog nooit gehoord van dat fenoneem dat er "even" meer geld geïnt kan worden en dat jullie "kerels" dat bijna allemaal wel gewoon vinden. Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat ze even € 150,00 eraf halen en, naar ik lees het meestal gelijk terug boeken naar de houder van de pinpas; maar waarom is die rompslomp uitgevonden in de eerste plaats? Kijk, wat Carretje38 zegt is gewoon waar: hij kon even geen boodschappen doen en voelde zich in de winkel voor "jan met de korte achternaam" staan, wat ik me goed kan voorstellen. Kom op mannen, is er hier één iemand die mij echt duidelijk uit kan leggen WAAROM een onbemand tankstation dit mag en kan doen, ook al wordt het direct teruggestort. Lijkt me ook nog eens extra bankkosten te veroorzaken, maar nogmaals, ik ben kennelijk te dom om dit verhaal te begrijpen. Ik zie me al bij de PLUS even meer dan € 100,00 meer betalen wat ik wel "weer terug zal krijgen". Moet je niet bij mij zijn; val wel onder de bejaarden maar ik zou dit echt niet "pikken".
Heren, zijn jullie nog wakker na dit ellenlange verhaal?

Hierop is een vrij simpel antwoord te geven: Het is een onbemand station waardoor er dus geen controle mogelijk is. Als iedereen maar "gratis" zou kunnen tanken en iedereen maar op de blauwe ogen vertrouwd moet worden dat diegene daarna wel per pin betaalt (en voldoende saldo heeft) blijkt helaas niet mogelijk.
Dat is precies het verschil met de PLUS, dat is een supermarkt waarbij je contact met personeel hebt, dat is bij een onbemand station dus niet zo, vergelijk het met een frisdrankautomaat, daar moet ook eerst geld in voordat er een blikje uit komt.

Wanneer een klant bij een onbemand tankstation arriveert zal deze dus eerste moeten pinnen, op dat moment wordt het bedrag van 150 euro gereserveerd waardoor er tot 150 euro getankt kan worden, dit is wellicht een wat hoog bedrag maar dat is destijds in overleg met allerlei organisaties zo besloten.
Eerst betalen dus en daarna tanken.
Het is dus niet zo dat de Tango eerst het geld ontvangt, er wordt bij de bank een reservering geplaatst maar het geld staat nog op je rekening pas bij het stoppen met tanken wordt het geld van de rekening afgehaald en de rest weer vrijgegeven, op die manier worden er ook geen extra bankkosten veroorzaakt, het geldt als één pintransactie.

tenormin
door tenormin - Jul 28, 2011 om 12:25
16849 Antwoorden / 108 Vragen

rjw en jaapje,

helemaal duidelijk nu en the old lady begrijpt dit zelfs dat onbemande tankstations dit doen. Nu wel, na jullie uitleg, merci voor allebei jullie moeite, hoor.
En voor carretje38, ik neem aan de u véél jonger bent, heeft u dat dan ook niet geweten? Zo ja, was dan even naar een gewone pomp gereden en had die 30 liter er zo ingedaan en gepind; dan was er nog wel wat blijven staan voor uw boterhammetjes de volgende dag, toch?

roliemoppy
door roliemoppy - Oct 14, 2011 om 15:29
2 Antwoorden / 3 Vragen

Dat voor het tanken nadat de pincode is ingegeven meteen door een onbemand tankstation € 150,00 wordt gereserveerd tijdens een tankbeurt en resterende bedrag door vertraging bij sommige banken niet meteen wordt vrijgegeven, is het eenvoudig op te lossen dat de pinpashouder de mogelijk heeft na het intoetsen van de pincode het reserveringsbedrag zelf voortijdig aan te geven, voor welk maximum bedrag te tanken. Dan is in het geval van Carretje38 het probleem met boodschappen er niet geweest.
En die domme opmerking van wimhemker12 komt door zijn intelligentietekort.