de
door denbar Nov 5, 2005 om 10:46
Auto & vervoer

Taxikosten verhalen op de NS

Beste experts,

Ik heb vandaag taxikosten moeten maken om alsnog op tijd op de zaak te komen. Op normale werkdagen is het niet zo'n probleem voor mij om "te laat" op mijn werk te komen, in het weekend echter wel, dit kan al snel in de 10 duizenden euro's lopen mocht dat toch gebeuren. Dit alleen om aan te geven dat het geen "gezeligheids-tripje" was.

Normaliter gaat het station om 6.20u "open" en vertrekt de trein om 06:38u. Echter was om 6:30u het station nog niet open, ik heb toen verhaal bij de opzichter van de fietsenstalling gehaald. Die heeft vervolgens de spoorwegpolitie ingelicht. Uiteindelijk werd om 6:45u het station dan toch geopend door een beveiligingsbedrijf. Ik heb hierdoor mijn trein dus moeten missen, aangezien de volgende trein pas om 7:25 vertrok en ik om 7:15u aanwezig moest zijn!

Het goede nieuws is dat ik wel op tijd was op de zaak, alleen heb ik dus wel onkosten gemaakt voor de taxi die ik wil gaan verhalen op de NS.

Ik heb uiteraard alle bonnen van de taxi met tijden e.d.. Nu vraag ik mezelf dus af hoe ik deze schade kan gaan verhalen en als de NS hier uberhaupt in gebreke kan worden gesteld.

4360 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 8, 2005 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het openen en sluiten van het station is door de NS uit handen gegeven aan een beveiligingsbedrijf. De verantwoordelijkheid ligt dus bij het bedrijf en feitelijk niet bij de NS. Dit neemt niet weg dat je het ook bij de NS neer kan leggen om te zien wat zij er mee kunnen doen. Het is dus wel zaak om erachter te komen wel bedrijf ze er voor gebruiken aangezien ik in mijn woonplaats en andere steden andere bedrijven heb gezien. Maar dit is iets waar de NS je bij van dienst kan zijn.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik ben geen expert, maar heb ooit eens een soortgelijk iets meegemaakt. Ik reisde van Enschede naar Utrecht toen er door een seinstoring plots geen treinen meer reden tussen Deventer en Amersfoort. Aangezien ik een belangrijk tentamen had in Utrecht moest ik daar op tijd zijn. Voordat er bussen ingezet konden worden zou het minstens een uur later zijn. Heb toen ook een taxi genomen en de kosten ingediend bij de NS (via aangetekende brief en bewijs van vertraging dat ik in Deventer bij het station heb opgehaald). Het heeft wel 4 maanden geduurd, maar het bedrag heb ik vergoed gekregen...

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja heej, als je ergens op tijd moet zijn, dan pak je toch niet de trein???? kom op!!, dat werkte in de vorige eeuw nog wel, maar nu niet meer. Dan vertrek je een dag eerder en pakt een hotel ter plaatse! Dan heb je de meeste kans dat je er op tijd bent!

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja nee, je moet de auto pakken en het risico lopen achter op een file te rijden...

NOG meer auto's op de weg! nog meer files! nog meer stank en vervuiling!!!!

weet je wat, laten we gelijk nog maar een baan of tig aan alle snelwegen knopen, zijn alle files weg, maar ook de laatste stukjes groen in ons land.

ik zou zeggen: hier heeft de NS iets te vergoeden... want al laten ze de deur openen door een beveiligingsbedrijf, ik ben er heilig van overtuigd dat de NS zélf verantwoordelijk is voor het verlenen van toegang tot de sporen...

ZIJ zijn eigenaar van de stations, ZIJ bepalen de openingstijden en de dienstregeling...

hoe ze dat verder regelen doet er niet toe.

als om 6.38 de eerste NS trein vertrekt vanaf een NS station, dient de NS ervoor te zorgen dat het station vóór die tijd toegangkelijk is.

hoe zij dat verder met dat beveiligingsbedrijf regelen doet er verder niet toe, daar heeft vraagsteller helemaal niks mee te maken...

in feite had u een vertraging van een uur.

dat geeft u in ieder geval recht op restitutie van uw kaartje (als u een abonnement heeft 1/30e van uw abonnementsgeld), en in geval van 'dwingende redenen', OOK recht op vergoeding van de taxikosten.

groetend,

Richard Faas