g8
door g88 Jul 8, 2020 om 11:45
Auto & vervoer
Terecht om cosument Gezondheidsverklaring rijbewijs te laten betalen?? ?

Ik zit lekker in mijn early midlife en wil het motor rijbewijs behalen. Nu wordt ik als gezond bestuurder en rijbewijs houdend burger, geconfronteerd met een "Gezondheidsverklaring Rijbewijs" á €37,80. Ik ben onwijs benieuwd wat dit voor nonsens is en hoe het komt dat het CBR het recht heeft om deze kosten te berekenen terwijl ik een rijbewijs in bezit heb, gezond 32 jaren jong ben en gemiddeld 3000-4000 km per maand rij. Is toch van de zotte??

Gezondheidsverklaring rijbewijs

3212 13 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Jul 8, 2020 om 11:47
1330 Antwoorden / 2 Vragen

nee lijkt me niet, wie moet het anders betalen? Wij? Ik hoef niet op de motor dus betaal niet aan uw rijbewijs mee

g8
door g88 Jul 8, 2020 om 11:51
0 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben in bezit van een rijbewijs en goede gezondheid dus de vraag is enkel waarom dit betaald dient te worden. Uw antwoord is binnen deze context niet erg toepasselijk op de inhoud van m'n vraag.

Donuts
door Donuts Jul 8, 2020 om 11:56
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En toch een topantwoord? :-)) Voor antwoord op uw vraag moet u bij het CBR zijn. Of zelf even googelen.

g8
door g88 Jul 8, 2020 om 11:58
0 Antwoorden / 1 Vragen

Wow ik had mensen met wat inlevingsvermogen en capaciteit om te antwoorden verwacht maar bewijst maar weer dat fora personen niet bepaald meegaand zijn voor de beroepsbevolking, daar men teveel tijd over heeft om hier te spuien.

Veel plzr hier, joejoe

ju
door juliomariner Jul 8, 2020 om 11:59
1330 Antwoorden / 2 Vragen

We hebben blijkbaar democratisch beslist dat we zo'n verklaring willen eisen, tja dan zijn de kosten dus gewoon voor u.
De discussie over het nut van zo'n verklaring zult u waarschijnlijk niet winnen.

Donuts
door Donuts Jul 8, 2020 om 12:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zou ik voor deze kwestie inlevingsvermogen moeten hebben? Het interesseert me geen ene bal. En waarom zou ik voor u moeten gaan googelen? Omdat u daarvoor te lui of te incapabel bent? Overigens ben ik op dit moment gewoon aan het werk, dus wat zit u te zeuren over beroepsbevolking?

Magnum007
door Magnum007 - Jul 8, 2020 om 12:02
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo G88,

Als je wilt besparen op een motorrijbewijs, koop dan een MP3 scooter : is nog veiliger ook dan een motorfiets.

Je hebt ze ook met 4 wielen.

mr
door mrmoto Jul 8, 2020 om 12:19
167 Antwoorden / 4 Vragen

nog veiliger is gewoon binnen blijven en achter de geraniums te zitten , u weet toch wel dat niet het mes gevaarlijk is maar degene die het mes vast houd !

Je hebt ze ook met 4 wielen die vallen dan onder de norm MP4 en ook met 1 wiel is een MP1 .

Magnum007
door Magnum007 Jul 8, 2020 om 12:32
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mr. Moto,

Met een driewieler scooter kun je niet omvallen.

Die vierwieler scooter heet "Quadro" : google maar eens.

Donuts
door Donuts Jul 8, 2020 om 12:35
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Fiets met zijwieltjes is nog goedkoper...

mr
door mrmoto Jul 8, 2020 om 12:50
167 Antwoorden / 4 Vragen

zelf ooit wel eens een motorfiets gereden bestuurd , kan me er niks bij voorstellen en zo ja welk merk ,hoeveel cc's , welk bouwjaar enne hoe lang bezit je dan het motor rijbewijs ?

mr
door mrmoto Jul 8, 2020 om 12:53
167 Antwoorden / 4 Vragen

je heb ze ook met een bak er langs af soms links soms rechts ,heet een zijspan  kan je helemaal niet mee omvallen !

ne
door neodutchio Jul 8, 2020 om 12:55
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Met een 3 wielige scooter kan je wel degelijk omvallen. Helaas kan ik het filmpje niet zo snel terug halen, maar bij Wegmisbruikers is er eentje voorgekomen. Zonder rijbewijs op een "geleende" scooter de bocht uit en via een kliko plat op de grond.

Magnum007
door Magnum007 Jul 8, 2020 om 18:30
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio,

Als je met een MP3 scooter omvalt, dan moet je erg hard door een gladde bocht gaan.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een Quadro scooter.

En @ Mr. Moto, ik heb helaas nog geen motorrijbewijs.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2020 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat wilt u dan horen? Dat we het zielig vinden voor u? Het CBR is daar door deoverheid voor aangewezen.

mr
door mrmoto - Jul 8, 2020 om 12:06
167 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zit lekker in mijn early midlife , snap niet zo goed wat dit van doen heeft met uw motor rijbewijs willen gaan halen . En dat je moet betalen dat is toch heel normaal in een land waar je zelfs geen gratis bonnen meer krijgt voor 1 keer gratis in het bos poepen , Als je kan betalen voor het verkrijgen van het motorrijbewijs en voor het aanschaffen van een motorfiets wat maakt dan die simpele 38 euro nog uit ?

ne
door neodutchio - Jul 8, 2020 om 12:12
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Waar moet dan volgens u de grens getrokken worden of iemand wel of niet een verklaring moet overleggen? Mensen die al een rijbewijs B hebben, of alleen die een B hebben met een minimaal aantal gereden kilometers? En hoe ga je dat controleren? Alleen mensen die gezond zijn niet laten invullen? Maar wie bepaald dan dat je gezond bent? Moet het alleen bij het eerste te behalen rijbewijs? En zou dan iedereen zonder verdere controle ook in een vrachtwagen of bus kunnen stappen?

Wees blij dat er een controle is. Om iedereen maar blind te laten lessen, in welk voertuig dan ook, lijkt mij een onveilige gedachte.

U praat enorm uw eigen kant op en ziet niet wat de reden is van een controle. Om een motorrijbewijs te halen kost zo'n €1.000 en een motor is ook niet gratis. En dan gaat u zeuren om €37,80?

Gr
door Grunn1 - Jul 8, 2020 om 12:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als het de regels zijn dan is dat nodig en heeft uw vraag hier weinig nut. Wat uw early midlife er mee te maken heeft weet ik niet maar het zal wel.
Nog meer goed nieuws voor u, ondanks dat u al in het bezit bent van een nog geldend rijbewijs zult u als u uw motorrijbewijs haalt toch een nieuwe moeten aanvragen en de volle prijs betalen.

me
door mein33 - Jul 8, 2020 om 13:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR G88 8 JUL. 202
 Ik ben onwijs benieuwd wat dit voor nonsens is en hoe het komt dat het CBR het recht heeft om deze kosten te berekenen terwijl ik een rijbewijs in bezit heb,

@G88,

U heeft, naar ik aanneem, een rijbewijs voor auto, maar voor het berijden/besturen van een motor heeft u een ander en nieuw rijbewijs nodig.
Dat ze beiden op hetzelfde pasje staan maakt daarbij geen verschil.
En bij het aanvragen van een nieuw rijbewijs hoort nu eenmaal het invullen van een 'gezondheidsverklaring' en die verklaring is mede bepalend of het rijbewijs al dan niet kan/zal worden verstrekt.
Het CBR kan niet weten hoe uw gezondheid momenteel is en dat zult u, naar waarheid, aan hen kenbaar moeten maken.
Aangezien de molens niet 'gratis' en voor niets draaien, moet de aanvrager de kosten hiervoor dragen, net als dat u de kosten voor de uitgifte van het nieuwe rijbewijs ook nog moet betalen.

Ka
door Kassagebruiker - Jul 8, 2020 om 13:17
683 Antwoorden / 5 Vragen

Niet van de zotte, regels zijn nu eenmaal regels.

aurora1
door aurora1 - Jul 8, 2020 om 14:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, zeer terecht. Ik wil er niet voor betalen. Early midlifer? Dat u dat al schrijft roep bij mij twijfels op. Is ook compleet niet ter zake doende voor  de vraag. En "nonsens" is het al helemaal niet. Misschien moet u dat examen zelfs een paar keer overdoen, dan bent u heel wat meer kwijt. En dan nog een motor kopen? Kost vast ook meer dan 38 euro... Bedenk dat in Duitsland men een wet wil om op zon- en feestdagen motoren te verbieden...

ju
door juliomariner Jul 8, 2020 om 19:26
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Dat laatste zou ideaal zijn. Dan wordt het hier in dld lekker rustig op de weg

va
door vanlotjegetikt - Jul 8, 2020 om 19:36
809 Antwoorden / Vragen

Een motorrijbewijs is geen noodzakelijk iets maar een vrije keus. U kunt ook zonder dit briefje door het leven.

rj
door rjw - Jul 8, 2020 om 19:44
3280 Antwoorden / 5 Vragen

32 jaar en early midlife? Ben je van plan om hele gevaarlijke dingen te doen met die motor?

wv
door wvdtorre - Jul 27, 2020 om 16:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wat mij het meeste stoort in dit "gezondheidsverklaring" verhaal is dat je moet betalen (37,80 euro) om een formulier in te vullen waarvan ik (met diabetes type 1 en ADHD) de uitkomst allang weet:

Je laten keuren bij een onafhankelijke internist (voor diabetes) en bij een psychiater (voor ADHD).

Begrijp me niet verkeerd hoor, die keuringen snap ik en vind ik ook niet meer dan logisch. Maar dat ik eerst moet betalen om een formulier in te vullen om vervolgens nogmaals te horen dat ik die twee keuringen moet laten doen, dat vind ik de grootste onzin.

Daarbij, het is een online formulier wat automatisch wordt beoordeeld, dus het potentiele argument van administratieve kostendekking is ook dikke onzin hier.

Dus het advies aan het CBR zou zijn:

1. Ga door met die gezondheidsverklaring vragenlijst, maar vraag er geen geld voor (het gaat toch om de verkeersveiligheid, of niet?)

OF

2.  Stop met die gezondheidsverklaring vragenlijst en informeer mensen direct wat ze "extra" moeten doen voor hun rijbewijs (wat nu in wezen ook al is terug te vinden op de CBR website)

Maar goed, misschien zie ik iets over het hoofd...?

MVG,
Wouter.

me
door mein33 Jul 27, 2020 om 16:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U weet dat u twee keuringen zult moeten ondergaan, maar weet het CBR dat ook ?

Gr
door Grunn1 Jul 27, 2020 om 16:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ga je nu bij elke vraag die gesteld is over een medische keuring dit zelfde antwoord neerzetten? Beetje onnodig en overbodig.

wv
door wvdtorre Jul 27, 2020 om 16:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer ik ze de keuringsrapportages van de artsen stuur wel... :-)

wv
door wvdtorre Jul 27, 2020 om 16:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Epcot: Heb er zelfs een eigen vraag van gemaakt... ;-). "Exposure is king" tegenwoordig.