Fresso
door Fresso May 12, 2022 om 20:15
Auto & vervoer
Uitrit of niet?

Hallo.

Ik vroeg me af of dit een uitrit betreft of niet. Er zijn wel drempels.

Groetjes

32483 22 Rapporteer

getty
door getty - May 12, 2022 om 20:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Lijkt mij geen uitrit.

Maar ik vind de getoonde foto opstelling ook niet zo duidelijk.

sira
door sira - May 12, 2022 om 20:21
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Naar mijn idee is dit een gewone weg met een parkeerstrook. Die "drempel" wil zeggen dat fietsers of wandelaars van rechts voorrang hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 13, 2022 om 09:33
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Sira, fietsers van rechts hebben altijd voorrang tenzij er sprake is van een voorrangswegaanduiding (bijv. haaientanden) Hetgeen u kennelijk aanduid als parkeerstrook is een op de afwijkende wegdekkleur en witte belijning bedoeld als fietsstrook. Te zien op de foto die na uw antwoord werd geplaatst.

br
door brigges May 14, 2022 om 15:08
11 Antwoorden / 1 Vragen

Er moet namelijk in beginsel onderscheid gemaakt worden tussen de termen VOORRANG en VÓÓR LATEN GAAN
"Voorrang" is alleen van toepassing op BESTUURDERS onderling.
Bijvoorbeeld de basis regel luidt: Op kruispunten verlenen BESTUURDERS voorrang aan voor hen van rechts komende BESTUURDERS
Definitie voorrang verlenen: Het de betrokken BESTUURDERS in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen.
De Voorrang in de zin van de Wegenverkeerswet bestaat NOOIT voor voetgangers.
De term "VÓÓR LATEN GAAN" kan voor alle weggebruikers (bestuurders en voetgangers) gelden, bijv. het recht van door gaan op dezelfde weg.

Bovendien spreekt men nog weleens van een "uitritconstructie" bij een verhoogd trottoir, maar de definitie van een uitrit komt niet eens voor in de WvW, laat staan van een uitritconstructie. Het verlaten van een woonerf uitgezonderd, want dat is wel heel duidelijk beschreven. En daarbij geldt in dit geval, dat de van rechts komende bestuurder gewoon van een WEG komt.

Zonder vóórrangstekens, zoals bijvoorbeeld borden B1, B3, B6, B7 etc. is er op kruisingen van gelijke orde gewoon sprake van de basis voorrangsregels in de zin van de WvW.

sira
door sira May 14, 2022 om 21:00
2340 Antwoorden / 24 Vragen

@Brigges
U bent vast onderwijzer aan de belerende toon te zien.

br
door brigges May 15, 2022 om 11:16
11 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Sira, het is niet belerend, het is zoals het is.
En inderdaad, ik ben rijschoolhouder geweest ;o)

Fresso
door Fresso - May 12, 2022 om 20:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nog een foto

getty
door getty May 12, 2022 om 21:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Geen ! Uitrit

br
door brigges May 14, 2022 om 15:50
11 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is gewoon een kruising van gelijke orde. Bestuurders van rechts hebben voorrang.

tenormin
door tenormin - May 12, 2022 om 20:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Duidelijk geen uitrit, zoals Sira al schrijft: fietsers hebben voorrang. Een uitrit is veelal anders. Moet men eerst over een stoep of iets wat daartoe dient. Ligt dan ook aan de eventuele borden die er staan. Zie op de foto geen enkel bord.

De nu getoonde nieuwe foto geeft nu weer: en trottoir en fietspad. Zie nog steeds geen uitrit, plus borden.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 13, 2022 om 09:30
16850 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, fietsers hebben hier geen voorrang. Er staan geen haaientanden of het bekende driehoekbord met pont naar beneden. Het is een verbrede drempel om aandacht te geven dat het een voetpad is. (De eerste foto) Bij de twee waar het roodbruin gemaakte wegdekdeel als fietsstrook is aangegeven geldt het zelfde Er is ook op die foto geen enkele aanduiding te zien dat het een voorrangsweg is. Wel hebben van rechtskomende fietsers voorrang.

br
door brigges May 14, 2022 om 15:13
11 Antwoorden / 1 Vragen

Men spreekt nog weleens van een "uitritconstructie" bij een verhoogd trottoir en niet bij een drempel, echter de definitie van een uitrit komt niet eens voor in de WvW, laat staan van een uitritconstructie, het verlaten van een woonerf uitgezonderd. En daarbij geldt in dit geval, dat de van rechts komende bestuurder gewoon van een WEG komt. Er is geen V.O.P. (Voetgangersoversteekplaats) dus men hoeft ook in dit geval niet eens voetgangers voor te laten gaan. De drempel ligt er wel om de snelheid uit te halen. Bovendien dient er voor elke term een definitie te bestaan, waarop men wetgeving kan toetsen.

mahadma
door mahadma - May 12, 2022 om 21:09
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Is mijnsinziens geen uitrit. Het is gewoon een zijstraat met links parkeeropties.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 12, 2022 om 22:45
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Fresso,

Een soortgelijke vraag is hier al eens gesteld.

Kunt u ons het adres geven van de kruising?

Dan kunnen wij de situatie bekijken via Googlemaps/Streetview.

panter22
door panter22 May 13, 2022 om 09:21
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk naar de letters op de 2e foto

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 13, 2022 om 10:41
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Panter22,

Ik kan er niet veel van maken..... Dus qua straatnaam......

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 13, 2022 om 09:21
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is geen uitrit. Bij een uitrit is er sprake van o.a. hoogte verschil bij directe aansluiting op rijweg waar die  op angesloten is. Dat als samenvattende reactie van de info waar @PANTHER22 u al naar verwees. Hier is sprake van het geven van aparte aandacht voor een kruisend voetpad in de rijweg, te zien als een iets bredere drempel.
Op de tweede foto is bovendien de tekst: dwarsweg te zien.

sw
door swat1500 - May 13, 2022 om 09:33
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, geen uitrit. De aansluiting voldoet niet aan de inrichtingseisen. De rechter zal dit aldus niet als een uitrit zien.

sira
door sira - May 13, 2022 om 11:04
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Op de tweede foto is te zien Dwarssplitting en de zijstraat die we zien op foto 1 + 2 is de Meester Neuteboomstraat in Stadskanaal.

Op de gehele Dwarssplitting is verder geen voorrangsbord te vinden (wel zone 30), de zijstraten, zoals Meester Neuteboomstraat zijn niet aangeduid als zijnde woonerf, dus ik zou zeggen dat het gelijkwaardige kruisingen zijn. Rij je door dan kruis je de Lange Raai en dat is wel een voorrangsweg.

Mabelle
door Mabelle - May 13, 2022 om 11:04
425 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, zeker geen uitrit. Gewoon een zijstraat.

Amsterdammer, adres is Dwarssplitting (duidelijk zichtbaar vermeld op geplaatste foto) in Stadskanaal ter hoogte van nr. 19.

Thecla58
door Thecla58 - May 13, 2022 om 11:10
854 Antwoorden / 3 Vragen

Op de eerste foto komt het op mij over als een zogenaamde fietsstraat. Dat houdt in dat het een fietspad is waar auto stapvoets mogen rijden en waar de fietsers altijd voorrang hebben en dat fietsers daar altijd de eerste gebruiker zijn. Rijden er vier fietsers naast elkaar dan moet een eventuele auto daar achter blijven rijden.
Hier in mijn gemeente zijn er een behoorlijk aantal.

Mijns inziens, is dit dus geen uit- of inrit maar gewone 'weg' waarvoor geld dat als daar een auto of wat dan ook van rechts komt dat die voorrang hebben.

De witte markering is voornamelijk (denk ik) om aan te geven dat daar voetgangers over het voetpad lopen en dat daar rekening mee gehouden moet worden.

rj
door rjw - May 13, 2022 om 11:34
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt me vooral een drempeltje om de snelheid af te remmen omdat veel automobilisten nog steeds schijt hebben aan fietsers (die gewoon voorrang hebben als ze van rechts komen).

mo
door mof - May 13, 2022 om 14:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Er is een drempel inde zijstraat. Als deandere straten op de foto die niet hebben dan is het een uitrit.

mo
door mof - May 13, 2022 om 14:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het voetpad loopt over de drempel en hoort bij de straat ...uitrit dus.

pe
door pebk May 13, 2022 om 15:23
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het voetpad loopt niet over de drempel. Bovendien is de Meester Neuteboomstraat een doorlopende straat, zij het wat smal. Geen uitrit dus.

br
door brigges May 15, 2022 om 11:26
11 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is en blijft een gewone weg, net als wanneer er trottoirtegels zijn doorgetegeld. En dan kan er interpretaties worden gegeven wat een uitrit of uitritconstructie is, maar in de wet is geen defintie te vinden wat nu een uitrit is, laat staan een uitritconstructie.
Ik heb een rechterlijke uitspraak van een situatie waar dit het geval was, en waarbij de rechter de van rechtskomende bestuurder in het gelijk stelde omdat de de "straat" van rechts een openbare weg is in de zin van de WvW. Kort daarna zijn de trottoirtegels ook nog weggehaald.
Uiteraard staat wel duidelijk beschreven dat bij het verlaten van een woonerf voorrang moet worden gegeven aan het van rechts en links komende verkeer.

pe
door pebk - May 13, 2022 om 15:20
581 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon een gelijkwaardige kruising, net als alle andere aan die straat.

ir
door ireneemma - May 13, 2022 om 21:17
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht dat het een uitrit betreft als er stoeptegels liggen en daar is hier niet het geval.
Bij een gewone weg  zou het verkeer van rechts voorrang hebben.

br
door brigges May 15, 2022 om 11:24
11 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is en blijft een gewone weg, net als wanneer er trottoirtegels zijn doorgetegeld. En dan kan er interpretaties worden gegeven wat een uitrit of uitritconstructie is, maar in de wet is geen defintie te vinden wat nu een uitrit is, laat staan een uitritconstructie.
Ik heb een rechterlijke uitspraak van een situatie waar dit het geval was, en waarbij de rechter de van rechtskomende bestuurder in het gelijk stelde omdat de de "straat" van rechts een openbare weg is in de zin van de WvW. Kort daarna zijn de trottoirtegels ook nog weggehaald.
Uiteraard staat wel duidelijk beschreven dat bij het verlaten van een woonerf voorrang moet worden gegeven aan het van rechts en links komende verkeer.

1paul
door 1paul - May 14, 2022 om 09:54
3148 Antwoorden / 0 Vragen

nee, en ook geen 30KM gebied, zie daar geen borden van, rechts heeft dus gewoon voorrang op u als u van links komt!

sira
door sira May 14, 2022 om 21:10
2340 Antwoorden / 24 Vragen

De Dwarssplitting is een 30 km zone. De afbeelding is genomen richting de Meester Neuteboomstraat die verderop aan de rechthand ligt. Na het bord "30 km zone" volgt er geen "A02-030ze bord".

1paul
door 1paul May 16, 2022 om 07:38
3148 Antwoorden / 0 Vragen

als deze gehele zone 30KM is is het dus een gelijkwaardige kruising.

br
door brigges May 18, 2022 om 13:04
11 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een onzin is dat laatste. 30 Km zone of niet, een kruising van wegen is gelijkwaardig, tenzij er voorrangsregels voor de kruising van toepassing zijn.

Alleen bij het verlaten van een Woonerf is duidelijk beschreven in de WvW dat men het kruisende VERKEER = ALLE WEGGEBRUIKERS = BESTUURDERS EN VOETGANGERS, "VOOR MOET LATEN GAAN" en dat is een ander begrip dan VOORRANG verlenen, want dat geldt alleen tussen BESTUURDERS onderling.

1paul
door 1paul May 18, 2022 om 17:10
3148 Antwoorden / 0 Vragen

linkje voor je Briggis!

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/59/voetganger-voor-laten-gaan-bij-verlaten-30-km-zone

30KM gebied word gezien als uitrit, dan moet je iedereen voorrang verlenen, bestuurder of geen bestuurder!

me
door mein33 - May 15, 2022 om 11:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geen uitrit, om dat wel te zijn moet de drempel tegen de kruisende rijbaan liggen en niet een paar meter terug.
Voorts is de drempel als rijbaan bestraat en dient alleen als snelheidsremmer.

Da
door Danny123321 - May 16, 2022 om 00:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

Geen uitrit.

Voldoet niet aan bestemmingscriterium:
“Een weg wordt als uitrit beschouwd indien deze weg een beperkte bestemming heeft en deze beperkte bestemming kenbaar is voor alle verkeersdeelnemers ter plaatse (bestemmingscriterium) of indien deze weg ter hoogte van de aansluiting op de andere weg de fysieke kenmerken van een uitrit vertoont (constructiecriterium).”

mslingen
door mslingen - May 16, 2022 om 12:10
33 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is met deze foto slecht vast te stellen. Van wat ik nu zie, is het geen uitrit. Een uitritconstructie kenmerkt zich door een doorlopend trottoir of voetpad, eventueel een doorlopend fietspad en de zogenaamde uitritblokken. In de volksmond soms ook wel: irritante hobbels (zie foto). Loopt het trottoir niet door, dan is er geen sprake van een uitritconstructie.

rudilobo
door rudilobo - May 18, 2022 om 15:00
13 Antwoorden / 1 Vragen

Een uitrit is een plek waar je een pand bedrijf of huis uitrijdt.  Deze plek heeft zeker geen (straat )naam