Veiligheid Giant Techno RS3
Sinds nog geen twee weken heb ik een Giant Techno RS3 GTS gekocht. En gister heb ik daarmee een rotsmak gemaakt.
Fietsend op een rechte weg is er mogelijk iets tussen de spaken van het voorwiel gekomen. Die heeft de beugel van het voorspatbord meegenomen en de beugel is vast komen te zitten op de band. Spatbord versplinterd, voorwiel geblokkeerd, bestuurder gelanceerd. Gevolg geschaafd in gezicht, bril kapot, geparkeerde auto beschadigd, fiets kapot.
Mijn vraag is nu eigenlijk. Had de fabrikant van die fiets niet zo'n situatie moeten voorzien en moeten zorgen dat bij het voordoen van iets tussen de spaken het blokkeren van het wiel niet kan gebeuren? (breekbeveiliging in spatbordbeugel).
Kan ik de fabrikant aansprakelijk stellen voor de schade? (of sla ik nu door)
Ik heb een brief verzonden naar Giant. Ik vind het ronduit belachelijk dat zo'n dure fiets met zo'n gevaarlijk spatbord geleverd word. Te meer omdat ik op het internet spatbordfabrikanten vind die hun spatborden verkopen met veiligheidsvoorzieningen om mijn voorval te voorkomen.
Quote van de Zefal website:
In case an object gets into the spokes of the front wheel, the stays will be automatically released and will not block the wheel.
Op 9-7-2010 heeft mijn vrouw hetzelfde meegemaakt, voorwiel geblokkeerd via beugel voorspatbord van de Giant twist (1 mnd oud) en over de kop gevlogen, in ziekenhuis beland geopereerd aan jukbeen (was verbrijzeld) en diverse andere verwondingen.
Heb de fietshandelaar en Giant aansprakelijk gesteld maar tot op heden niets vernomen van Giant
De beugels uit 1 stuk zijn steviger maar ook mijn Puch heeft 2 losse stangen met plastic klemmen die vervangen moesten worden.
Zelf ben ik van mening dat een stuk tussen de spaken van buiten komt dus ook in de voorvork had kunnen vastlopen.
U moet niet tegen dingen en takken aanrijden.
Dat nu de dunne stang los ging, anders was het daar vastgelopen.
Ik heb ooit bij een cros motor ook een tak tussen spaken gehad en dit gaf ook een flinke slinger.
Dus bij iets tussen spaken krijgen is eigen schuld.
Ik vind de beugels die zij monteren niet zo degelijk, en heb op achterspatbord deze vervangen en niet het hersteld met originele.
Deze 1 delige gebogen verchroomde beugel koste maar €7,95 en gelijk bij voorwiel ook vervangen.
Het enige nadeel was dat de originele met klemmen zat en ik gaatje moest boren en zelf vast moest schroeven.
Gezien de voorraad bij fietsenwinkel komt het blijkbaar vaker voor dat deze zwakke beugels sneuvelen.
Hij liet meerdere beugels zien die vaak stuk gingen.
Dus niet alleen Giant maar meerdere merken gebruikte deze zwakke, en stappen nu over op betere.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer