aj
door ajay Oct 6, 2009 om 10:57
Auto & vervoer

Veiligheid Giant Techno RS3

Sinds nog geen twee weken heb ik een Giant Techno RS3 GTS gekocht. En gister heb ik daarmee een rotsmak gemaakt.
Fietsend op een rechte weg is er mogelijk iets tussen de spaken van het voorwiel gekomen. Die heeft de beugel van het voorspatbord meegenomen en de beugel is vast komen te zitten op de band. Spatbord versplinterd, voorwiel geblokkeerd, bestuurder gelanceerd. Gevolg geschaafd in gezicht, bril kapot, geparkeerde auto beschadigd, fiets kapot.
Mijn vraag is nu eigenlijk. Had de fabrikant van die fiets niet zo'n situatie moeten voorzien en moeten zorgen dat bij het voordoen van iets tussen de spaken het blokkeren van het wiel niet kan gebeuren? (breekbeveiliging in spatbordbeugel).
Kan ik de fabrikant aansprakelijk stellen voor de schade? (of sla ik nu door)

1156 3 Rapporteer

aj
door ajay - Oct 19, 2009 om 16:43
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een brief verzonden naar Giant. Ik vind het ronduit belachelijk dat zo'n dure fiets met zo'n gevaarlijk spatbord geleverd word. Te meer omdat ik op het internet spatbordfabrikanten vind die hun spatborden verkopen met veiligheidsvoorzieningen om mijn voorval te voorkomen.

Quote van de Zefal website:
In case an object gets into the spokes of the front wheel, the stays will be automatically released and will not block the wheel.

jo
door johandriesen - Aug 3, 2010 om 09:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Op 9-7-2010 heeft mijn vrouw hetzelfde meegemaakt, voorwiel geblokkeerd via beugel voorspatbord van de Giant twist (1 mnd oud) en over de kop gevlogen, in ziekenhuis beland geopereerd aan jukbeen (was verbrijzeld) en diverse andere verwondingen.
Heb de fietshandelaar en Giant aansprakelijk gesteld maar tot op heden niets vernomen van Giant

invalide
door invalide - Aug 3, 2010 om 10:13
787 Antwoorden / 5 Vragen

De beugels uit 1 stuk zijn steviger maar ook mijn Puch heeft 2 losse stangen met plastic klemmen die vervangen moesten worden.

Zelf ben ik van mening dat een stuk tussen de spaken van buiten komt dus ook in de voorvork had kunnen vastlopen.
U moet niet tegen dingen en takken aanrijden.

Dat nu de dunne stang los ging, anders was het daar vastgelopen.
Ik heb ooit bij een cros motor ook een tak tussen spaken gehad en dit gaf ook een flinke slinger.

Dus bij iets tussen spaken krijgen is eigen schuld.

Ik vind de beugels die zij monteren niet zo degelijk, en heb op achterspatbord deze vervangen en niet het hersteld met originele.
Deze 1 delige gebogen verchroomde beugel koste maar €7,95 en gelijk bij voorwiel ook vervangen.

Het enige nadeel was dat de originele met klemmen zat en ik gaatje moest boren en zelf vast moest schroeven.
Gezien de voorraad bij fietsenwinkel komt het blijkbaar vaker voor dat deze zwakke beugels sneuvelen.
Hij liet meerdere beugels zien die vaak stuk gingen.
Dus niet alleen Giant maar meerdere merken gebruikte deze zwakke, en stappen nu over op betere.