el
door ellyvdleur Dec 5, 2008 om 15:46
Auto & vervoer

Verlenging garantie

Wij hebben bijna 3 jaar geleden een nissan primastar gekocht, nu verloopt de garantie in februari en kregen we de vraag of we deze periode wilden verlengen met 2 jaar. Dat wilden we wel maar schrokken van de kosten nl. ong 1150 euro. Is dit toch nuttig om te doen?

481 3 Rapporteer

labswans
door labswans - Dec 5, 2008 om 15:55
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Het hangt helemaal af van de staat van de nissan. Verwacht u er problemen mee of niet.

En onder welke voorwaarden is er extra garantie zodat als er iets gebeurd u er onder valt en niet naast de post piest.

De keuze zal altijd bij u liggen.

labswans

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 5, 2008 om 16:09
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, waarschijnlijk niet maar de keuze is wel aan u zelf. Het messt simpele dat u nu kunt doen is een ANWB keuring laten plaats vinden met vraag om onderzoek naar alle mogelijk toekomstig onderhoud. Als er onderhoudszaken aan het licht komen, voor afloop van de garantie zorgen dat de auto bij de dealer staat en al hetgeen is aangegeven ook wordt gerepareerd.

Ingaan op het verzoek/aanbod is uitsluitend nuttig als u het risico verwacht dat u meer dan het genoemde bedrag aan "garantiekosten"zult hebben en dan zijn de voorwaarden ook nog van extreem belang omdat gewone slijtage naar ik aanneem wel uitgesloten zal zijn. Ik wijs u er op dat voor wat de normale bedrijfsvoering/afschrijving/economische levensduur u er van uit mag gaan dat die langer is dan vijf jaren en dan geldt ook nog de consumentenwetgeving.

Ik geef u een aantal verwijzingen:

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 5, 2008 om 16:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

www.consuwijzer.nl

http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html en:

Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.

Europese Richtlijn Koop en Garantie

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.

De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.

Nederlandse regelgeving

Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan. (met dank aan Hutch)