me
door meta Feb 7, 2015 om 21:31
Auto & vervoer

Verplichte helm voor fietsers?

Wat wordt die ANWB een truttig regelnichtig clubje. Of was het dat al?
Kinderen en ouderen moeten verplicht worden een helm te dragen op de fiets vindt de ANWB. Mogen ouderen nog iets leuks hebben, bijvoorbeeld een (bijna gratis) tochtje op de elektrische fiets met de wind om het hoofd?
NEE, zegt de ANWB, EEN HELM OP! Er vallen vijf doden per jaar in het fietsverkeer en daarom moeten kinderen en ouderen (want die weten ook niet wat ze doen) beteugeld worden. Dus weer met de auto naar de duinen en daar een stukje lopen.
De ouderen gaan weer verroesten samen de elektrische fiets in de schuur. Fijn voor gezondheidszorg!
ANWB, houdt u bezig met veilige fietspaden, daar bent u voor. Houdt u alstublieft op met die kleinzielige regelzuchtige bedillerigheid!
Ik ben het niet vaak eens met de politiek maar in dit geval vind ik dat minister Schultz gelijk heeft.

913 15 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Feb 7, 2015 om 22:37
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=meta schreef op zaterdag 7 feb 2015, 21:31]Wat wordt die ANWB een truttig regelnichtig clubje. Of was het dat al?
Kinderen en ouderen moeten verplicht worden een helm te dragen op de fiets vindt de ANWB. Mogen ouderen nog iets leuks hebben, bijvoorbeeld een (bijna gratis) tochtje op de elektrische fiets met de wind om het hoofd?
NEE, zegt de ANWB, EEN HELM OP! Er vallen vijf doden per jaar in het fietsverkeer en daarom moeten kinderen en ouderen (want die weten ook niet wat ze doen) beteugeld worden. Dus weer met de auto naar de duinen en daar een stukje lopen.
De ouderen gaan weer verroesten samen de elektrische fiets in de schuur. Fijn voor gezondheidszorg!
ANWB, houdt u bezig met veilige fietspaden, daar bent u voor. Houdt u alstublieft op met die kleinzielige regelzuchtige bedillerigheid!
Ik ben het niet vaak eens met de politiek maar in dit geval vind ik dat minister Schultz gelijk heeft.

Waar om zo'n lang verhaal als het toch niet door gaat.

me
door meta - Feb 7, 2015 om 23:03
28 Antwoorden / 23 Vragen

Jammer Valerius-2 dat de pointe u ontgaat.

emcede
door emcede - Feb 7, 2015 om 23:43
960 Antwoorden / 4 Vragen

Uw 'pointe' is geen punt (we leven hier nog steeds in Nederland). Dat u het niet eens bent met de ANWB - prima. Maar baseer u dan wél op de juiste cijfers. En die zijn:
* 570 verkeersdoden in 2013
* hiervan zijn 184 fietser (en dus geen 5 zoals u zwaar overdrijft!!!)
* van deze fietsers zijn er 113 65+
* in totaal zijn er 230 65+ers omgekomen

Het gaat hier dus om een grote groep waarvan de helft in het fietsverkeer omkomt. Dus nee, blijkbaar weten die oudjes niet wat ze doen! Ook weer uw onzin natuurlijk, maar dat punt ontgaat u waarschijnlijk...

valerius-2
door valerius-2 - Feb 8, 2015 om 00:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=meta schreef op zaterdag 7 feb 2015, 23:03]Jammer Valerius-2 dat de pointe u ontgaat.

DE meeste zaken waar een mens zich druk om maakt gebeuren nooit. Dat is mijn levenservaring in ruim 84 jaar.

me
door meta - Feb 8, 2015 om 00:42
28 Antwoorden / 23 Vragen

Natuurlijk heeft het geen zin om over besloten zaken te schrijven, maar soms groeit de regelzucht in Nederland mij boven het hoofd. I rest my case

fe
door festinger - Feb 8, 2015 om 02:13
410 Antwoorden / 18 Vragen

Verplicht een fietshelm invoeren kan wel maar is niet te handhaven anders dan middels willekeur. En dat moet je niet willen of wensen.
Beter is te werken naar een situatie met voorlichting waarbij de ouders van kleine kinderen een helm kopen opdat die vaak vallen. En worden die kinderen iets ouder wil je nog steeds graag als ouder dat ze helm blijven dragen. En dan komt het moment dat die kinderen vragen gaan stellen en terecht vragen waarom zij wel en jullie niet. Dan moet je uitleggen dat jij niet op je hoofd kunt vallen........

rots92
door rots92 - Feb 8, 2015 om 10:08
157 Antwoorden / 3 Vragen

Speelt de politiek ook nog een rol, stel je stapt een winkel binnen, moet je dan de helm afzetten?

edrick3
door edrick3 - Feb 8, 2015 om 11:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=rots92 schreef op zondag 8 feb 2015, 10:08]Speelt de politiek ook nog een rol, stel je stapt een winkel binnen, moet je dan de helm afzetten?

Waar slaat dat nu weer op?
1. De politiek beslist eventueel over helmplicht en niet de ANWB
2. Hoezo helm afzetten in een winkel? we hebben het niet over een integraalhelm van een motorberijder.

@meta,
Regelgeving komt helaas vaker over als te vergaande bemoeizucht.

me
door mein33 - Feb 8, 2015 om 14:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@meta,

Het gaat hier om niets meer dan een advies.
Leest u eens de reacties door over de zin en onzin van dit voorstel bij het topic : je lidmaatschap van de ANWB opzeggen.

door 1953 - Feb 8, 2015 om 15:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dan gaan ze nog harder door het rood licht rijden of geven sowieso geen voorrang in de wetenschap: zwakke weggebruikers, wij 'trafficcockroaches'!

van leyden
door van leyden - Feb 8, 2015 om 15:59
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Was ook een onzalig plan, die helmplicht
Even naar de supermarkt voor een pak suiker en dan een bekeuring aan je reet?

Want wisten wij niet dat handhaven heel belangrijk is als er munten mee gemoeid zijn?
De incassodienst van de overheid loert overal.

van leyden
door van leyden - Feb 8, 2015 om 16:14
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ongelijkvloerse kruisingen, dat zet pas zoden aan de dijk.

(Veel) minder doden, minder gewonden. minder schade.
Betere doorstroming voor elk soort verkeer, minder milieuvervuiling. tijdswinst, minder stress.

Maar dat gebeurt nog maar mondjesmaat, want er zijn geen inkomsten mee te creeeren, integendeel, het kost geld voor de overheid.

Die rotsmoesjes van helmplicht hebben waarschijnlijk nog meer draagkracht, zodra er wat te verdienen valt voor de overheid, zijn situaties altijd heel gevaarlijk.

We worden gewoon belazerd en de meesten geloven alles, als het van een overheid komt of een anwb. Die zullen het wel weten, denkt men.

me
door meta - Feb 8, 2015 om 16:32
28 Antwoorden / 23 Vragen

Ik 'unrest' my case even.

Verplicht helmen laten dragen door fietsers is symptoombestrijding.
Als hier een begin mee wordt gemaakt, gaat het steeds verder en wordt het mensen boven de 65 verboden om te fietsen. Ook voetgangers op het voetpad moeten dan ook een helm gaan dragen, want zij zullen ooit een keer de weg moeten oversteken.
O wat schrijf ik nu? Maar hopen dat de ANWB dit niet leest.
Ik weet het: het is zwart/wit.

mebo
door mebo - Feb 8, 2015 om 18:33
153 Antwoorden / 40 Vragen

Misschien een helmplicht alleen voor buiten de bebouwde kom.
In de steden en dorpen kan bij de fietser dan gewoon, meestal ongewild, z'n hersenpan in elkaar stuiteren als hij/zij valt en tegen bv. een stoeprandje of vluchtheuvel aankomt of wordt aangereden.
De opruimingsdienst kan er, over het algemeen, vrij snel aanwezig zijn om te redden wat er nog te redden is.
De tegenstanders zijn denkelijk nog nooit in een revalidatiecentrum geweest.
Het komt mogelijk cru over maar het is wel realistisch.

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2015 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@meta

Als u in de auto stapt, doet u zeker ook de veiligheidsgordel niet om? En schakelt u de airbag uit?

Wat moet je toch met al die regelsucht.