gemski
door gemski May 13, 2006 om 18:48
Auto & vervoer

Verzekering

Ik heb een tweedehands auto gekocht voor 3000,- euro. De verzekering wil wel een All Risk verzekering afsluiten maar alleen tegen de nieuwwaarde van de auto. Dit betekent dat ik de auto kan verzekeren voor ongeveer 25000,-euro.Als ik een schade krijg  waarbij de auto total loss wordt verklaard zal men de dagwaarde uitkeren en die dagwaarde wordt[volgens de ANWB] geschat op 1500,- euro. Ik vind dat in deze vorm van verzekeren een groot onrecht zit. Men vangt wel de premie t.o.v. de nieuwwaarde maar uitkeren tegen de nieuwwaarde is er niet bij.Wordt het niet eens tijd dat de verzekeringsmaatschappijen hierover tot de orde worden geroepen?


 


 


 

594 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - May 13, 2006 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Gemski,


Waarom wil je een auto van 3.000 euro verzekeren op all risk??? De premie die je daarvoor betaalt is zo hoog, dat je naar verloop van tijd voor dat geld een duurdere auto kan kopen.


De regels mbt all risk (ook wel casco) zijn duidelijk: uitgekeerd wordt de dagwaarde van de auto of de reparatiekosten als die lager zijn. Sommige maatschappijen kennen een nieuwwaarderegeling, waarbij de nieuwwaarde verzekerd is gedurende (bijv.) de eerste 3 jaar.


Ik begrijp uit je verhaal dat je de dagwaarde all risk wilt verzekeren, het gaat je niet om de ontvangst van die 25.000 euro. Die optie bestaat in verzekeringsland niet. Dat heeft ook geen zin:


Als je een aanrijding veroorzaakt en je doet een beroep op je verzekeraar om de schade aan jouw auto te vergoeden dan stijgt je premie (bonus/malus ladder). Die premiestijging zal dan (gezien de dagwaarde van je auto) niet opwegen tegen de kosten van de reparatie. Ergo: zelf de reparatiekosten betalen is dan voordeliger dan de premiestijging.


Tip: wil je per se diefstal en brand gedekt hebben, neem dan beperkt casco. Wel de lagere premie en toch voldoende dekking. De meeste mensen kiezen bij een auto van 3.000 euro voor alleen WA.


Groet, Cannacampo


 

ve
door verwijderd - May 14, 2006 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het probleem wat betreft premie betalen naar nieuwwaarde ligt hem niet in de total loss waarde. Er is op deze vraag al heel duidelijk uitgelegd dat het misschien niet verstandig is deze auto op deze manier te verzekeren. Daar wil ik het dus niet meer over hebben. Het probleem zit hem in "kleine" schades, dus onder de dagwaarde. Dan wordt de reparatie uitgevoerd met nieuwe onderdelen door een monteur die anno 2006 ook een behoorlijk uurloon kost. De reparatie van de oude auto kost net zo veel als voor een nieuwe. En dat is de reden dat de all risks premie naar nieuwwaarde wordt berekend. Eerlijk is eerlijk, toch niet helemaal zo oneerlijk. Groetjes.

ve
door verwijderd - May 14, 2006 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Van oneerlijkheid is geen sprake. De nieuwprijzen van auto's zijn nogal gestegen en het verzekeren van WA + volledig casco is voor auto's in de goedkopere prijsklasse tot 5 jaar aan te raden en voor auto's in de hogere prijsklasse zelfs tot 8 jaar. Door bonus-malus betaalt u toch een relatief laag bedrag op jaarbasis.
Bij oudere goedkope auto's is de optie om WA + beperkt casco te verzekeren de beste omdat men dan uitgaat van de aankoopprijs en/of de dagwaarde incombinatie met gewicht van de auto (ook brand en diefstal zijn dan gedekt en ruitbreuk). De premie voor een kleine of middelgrote auto is dan per maand slechts 20 euro of minder en dat vind ik best meevallen. Ongeveer hetzelfde bedrag als voor de wegenbelasting moet worden betaald.




ve
door verwijderd - May 14, 2006 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is natuurlijk pure onrecht, laat dat heel erg duidelijk zijn, maar zo zit het nou eenmaal inelkaar bij de autoverzekeringen.
Zij bepalen de regels en ze hebben ons auto eigenaren allemaal in hun fuik gevangen.
Ik verzeker mijn auto die ouder is dan 5 jaar dan ook beslist niet meer all-risk, maar wa plus, want het scheelt een pak premie en een zeker risico zal je er toch bij moeten gaan nemen, of gewoonweg betalen, meer keuzes zijn er helaas niet.
Je hebt gelijk met je bezwaren, maar ze hebben ons in de tang.....

ve
door verwijderd - May 14, 2006 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Je kunt nu wel zeggen dat de verzekeringen ons in de tang hebben en stellen; ja wat doen we er aan, maar daarmee komen we niet veel verder.De verzekeringen doen dit toch niet is struisvogelpolitiek. Ik zou wel eens willen weten hoe politieke partijen hier over denken.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

jane55
jane55 - Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik ... Lees meer

El
Eline72 - Sep 27, 2024 om 10:37
Winkels & webshops

Webshop Salura

Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen.  de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer

A.
A. Maas - Aug 30, 2024 om 14:44
Geldzaken & recht

Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...

Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer