di
door dirkie01 Jun 1, 2013 om 12:36
Auto & vervoer

Vrijwaren auto door garage

Mijn dochter heeft op 20 april een tweedehands auto gekocht en haar oude wagen erbij ingeruild. Zij heeft keurig de nieuwe wagen laten overschrijven en het vrijwaringsbewijs aan de garage afgeven en de nieuwe auto betaald en direct meegenomen. Echter ontving zij een brief van RDW met aankondiging van een boete van € 390.- daar de oude wagen niet verzekerd bleek te zijn op 14 mei. Bij controle van haar gegevens kwam ze er achter dat ze géén vrijwaringsbewijs van de garage had ontvangen voor haar oude auto. De garagehouder daarop aangesproken en deze weet van niks en trekt ook zijn verantwoordelijkheid in, wel als nog de wagen overschreven maar pas op 23 mei! Wat kan mijn dochter nu nog doen om van de boete van RDW af te komen?

15543 27 Rapporteer

me
door mein33 - Jun 1, 2013 om 13:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De ingeruile auto wordt op naam van de garage gezet en het vrijwaringsbewijs is voor de oude eigenaar.
Althans zo zou het moeten gaan.
Uw dochter heeft geen vrijwaringbewijs van haar oude auto gekregen en kan dus niet aantonen dat zij op de bewuste datum niet meer de eigenaar van de auto was.
Het kenteken zal dus nog op haar naam staan en daarmee ook alle verantwoordelijkheid voor de auto.
Dus snel met de garage de oude auto overschrijven en alsnog een vrijwaring hiervoor krijgen.
Het RDW heeft hier verder geen boodschap aan en de bekeuring zal betaald moeten worden, mogelijk is dit nog te regelen met de garage.

Snel handelen is wenselijk want alles wat er met de auto gebeurd, zoals een aanrijding, bekeuring, tanken zonder te betalen etc. zijn ten laste van uw dochter.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2013 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33
De oude auto is al overgeschreven.

@dirkie01

Wat een wonderlijke gang van zaken. Normaal gesproken regelt de garage de overschrijvingen, zowel van de oude als de nieuwe.

Spreek de garage hierop aan. Heeft zij een nota waarom de inname van haar oude auto met kenteken staat?

valerius-2
door valerius-2 - Jun 1, 2013 om 14:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Uw dochter zou gelijk met het ophalen van de nieuwe auto gelijk een vrijwarings bewijs moeten krijgen. Daar had de garage n.l. al klaar moet hebben. Tenminste zo is dat bij altijd geweest, copy rijbewijs van te voren afgegeven al de papieren van de aude en de nieuwe auto waren dan altijd compleet.En niet eenmaal altijd bij verschillende garage''s

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 1, 2013 om 14:18
619 Antwoorden / 29 Vragen

Als het een bonafide garagist is dan hoort zij bij het inruilen, lees inleveren, een vrijwaringsbewijs gedagtekend met tijdstip erop te krijgen van verkopende partij.

...nieuwe wagen laten overschrijven en het vrijwaringsbewijs aan de garage afgeven en de nieuwe auto betaald en direct meegenomen.
Waarom heeft zij het vrijwaringsbewijs afgegeven? Vrijwaringsbewijs had zij zelf moeten houden.

Hier heeft zij te maken gehad met een malafide garagist waar toevallig de facturatie ophield met factureren en heeft zij dus geen aankoopbon (noch enig garantie op het voertuig). Hoe naïef kun je zijn?!

di
door dirkie01 - Jun 1, 2013 om 14:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op zaterdag 1 jun 2013, 14:18]Als het een bonafide garagist is dan hoort zij bij het inruilen, lees inleveren, een vrijwaringsbewijs gedagtekend met tijdstip erop te krijgen van verkopende partij.

...nieuwe wagen laten overschrijven en het vrijwaringsbewijs aan de garage afgeven en de nieuwe auto betaald en direct meegenomen.
Waarom heeft zij het vrijwaringsbewijs afgegeven? Vrijwaringsbewijs had zij zelf moeten houden.

Hier heeft zij te maken gehad met een malafide garagist waar toevallig de facturatie ophield met factureren en heeft zij dus geen aankoopbon (noch enig garantie op het voertuig). Hoe naïef kun je zijn?!

Vrijwaringsbewijs wat ze heeft afgegeven was van de nieuwe wagen!
De garagist wil ons ook niet verder helpen!

emcede
door emcede - Jun 1, 2013 om 14:56
960 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=dirkie01 schreef op zaterdag 1 jun 2013, 14:23]Vrijwaringsbewijs wat ze heeft afgegeven was van de nieuwe wagen!
Wat een vreemd verhaal... Waarom zou je dochter het vrijwaingsbewijs van haar nieuwe auto in handen hebben gehad? Die is voor de vorige eigenaar (de betreffende garage, neem ik aan). Heeft ze zelf haar nieuwe auto op haar naam moeten zetten of zo? Dan had ze tegelijk haar oude auto toch óók kunnen overschrijven?.... Het lijkt erop dat ze zelf dan ook een fout heeft gemaakt door er niet voor te zorgen dat ze zelf een vrijwaringsbewijs van haar oude auto kreeg.

Vertel eens hoe de koop en verkoop zijn verlopen en wie ervoor moest zorgen da de auto's werden overgeschreven. Normaal als je een auto koopt bij een garage en je oude inruilt krijg je tegelijkertijd de kentekenpapieren met jóu naam voor de nieuwe auto en het vrijwaringsbewijs voor de oude auto, het bewijs dat jij niet meer de eigenaar van en niet meer verantwoordelijk bent voor de oude auto.

di
door dirkie01 - Jun 1, 2013 om 15:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=emcede schreef op zaterdag 1 jun 2013, 14:56][quote=dirkie01 schreef op zaterdag 1 jun 2013, 14:23]Vrijwaringsbewijs wat ze heeft afgegeven was van de nieuwe wagen!
Wat een vreemd verhaal... Waarom zou je dochter het vrijwaingsbewijs van haar nieuwe auto in handen hebben gehad? Die is voor de vorige eigenaar (de betreffende garage, neem ik aan). Heeft ze zelf haar nieuwe auto op haar naam moeten zetten of zo? Dan had ze tegelijk haar oude auto toch óók kunnen overschrijven?.... Het lijkt erop dat ze zelf dan ook een fout heeft gemaakt door er niet voor te zorgen dat ze zelf een vrijwaringsbewijs van haar oude auto kreeg.

Vertel eens hoe de koop en verkoop zijn verlopen en wie ervoor moest zorgen da de auto's werden overgeschreven. Normaal als je een auto koopt bij een garage en je oude inruilt krijg je tegelijkertijd de kentekenpapieren met jóu naam voor de nieuwe auto en het vrijwaringsbewijs voor de oude auto, het bewijs dat jij niet meer de eigenaar van en niet meer verantwoordelijk bent voor de oude auto.

Dochter koopt auto, krijgt hier de kentekenpapieren van en schrijft deze over op haar naam bij Postkantoor en krijgt dan tegelijk een vrijwaringsbewijs van deze auto. Oude auto ruilt ze in en geeft de kentekenpapieren van de oude auto aan de verkoper (garage) gelijk met vrijwaringsbewijs nieuwe auto. Echter later blijkt dat de garage haar niet de vrijwaringsbewijs van de auto auto heeft gegeven! Na veel aandringen wordt dit pas weken later in orde gemaakt, ondertussen wel een boete ontvangen van het RDW!!

ro
door ron530 - Jun 1, 2013 om 15:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het RDW deelt niet direct een boete uit, aan de hand van het koopcontract en verzekeringsgegevens moet het toch op te lossen zijn. De garagist is in deze wel fout bezig geweest die had de auto af moeten melden en in de handelsvoorraad op moeten nemen.

di
door dirkie01 - Jun 1, 2013 om 15:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 1 jun 2013, 15:39]Het RDW deelt niet direct een boete uit, aan de hand van het koopcontract en verzekeringsgegevens moet het toch op te lossen zijn. De garagist is in deze wel fout bezig geweest die had de auto af moeten melden en in de handelsvoorraad op moeten nemen.

Heb ondertussen contact opgenomen met mijn rechtbijstandsverzekering.
Weet wel dat het niet de eerste keer is bij deze garage.
Nog geprobeerd om hem een verklaring te laten ondertekenen dat hij de auto al vanaf 20 april in zijn voorraad had staan. Is niet mee te praten, dus gevolgen zijn dan ook voor hem, internet is een sterk medium hierin.

ro
door ron530 - Jun 1, 2013 om 15:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er is toch wel een koopcontract opgemaakt! daar staat ook het kenteken van de ingeruilde auto op vermeldt. Ook de poliswijziging van de verzekering geeft aan dat de auto niet meer in bezit is.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2013 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe weet u dat het niet de eerste keer is voor deze garage? En waarom zou die garage een verklaring moeten ondertekenen? Ik mag toch aannemen dat uw dochter een factuur heeft met daarop vermeld de gegevens van de ingeruilde auto en de gegevens van de nieuwe auto?

sw
door swat1500 - Jun 2, 2013 om 13:22
3795 Antwoorden / 0 Vragen

De RDW kijkt uitsluitend naar wie op een bepaalde (controle)datum als kentekenhouder staat ingeschreven in het kentekenregister.

De RDW heeft en hoeft (van de Wet) ook geen boodschap te hebben aan andere stukken van welke aard en soort dan ook die zouden aantonen dat iemand anders de kentekenhouder is. Het enige stuk waaraan de RDW wel waarde mag hebben is het (officieel wettelijk vastgestelde) vrijwaringsbewijs.

De kentekenhouder is zelf verantwoordelijk voor het correct laten overschrijven van een kenteken bij overdracht van het op zijn naam staande kenteken aan een ander.

Veel (serieuze) autohandelaren hebben de bevoegdheid van de RDW gekregen om bij aan- en verkoop van auto's deze zelfstandig via internet over te schrijven en de benodigde papieren te verkrijgen. Het is echter geen verplichting om deze bevoegdheid aan te vragen (is natuurlijk ook niet gratis).

Kleinere autohandelaren kiezen dan ook voor de "ouderwetse" wijze. De klant krijgt het oude deel 2 en het overschrijvingsbewijs mee om het kenteken over te schrijven en nadat de klant het vrijwaringsbewijs heeft overgedragen aan de handelaar krijgt de klant het deel 1 mee.
Omgekeerd moet de klant aan deze handelaar bij inruil van zijn auto alleen zijn overschrijvingsbewijs en deel 2 geven en pas deel 1 afgeven als hij van de handelaar het vrijwaringsbewijs krijgt.

Dit laatste is dus kennelijk bij de dochter van Dirkie01 niet gebeurd. Wellicht allemaal te wijten aan de euforie van het krijgen van een nieuwe auto maar daar zal de RDW geen boodschap aan hebben. Tevens zal de RDW geen boodschap hebben aan facturen, koopovereenkomsten waaruit zou kunnen blijken dat de auto is verkocht voor de controledatum. De RDW zal alleen geïnteresseerd zijn in een vrijwaringsbewijs afgegeven voor de betreffende controledatum. Nu die er niet is zal dochterlief aansprakelijk zijn voor de boete en deze ook dienen te betalen. Niet geschoten is altijd mis en in beroep gaan kost (behoudens postzegel, papier en envelop) niets dus kan je een poging wagen maar de kans op succes is uitermate gering.

Wel kan de autohandelaar wellicht (civiel) aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de schade (de boete) die zijn handelen (het niet overschrijven bij inruil) heeft veroorzaakt. Uw dochter had mogen verwachten van deze handelaar dat deze zijn zaakjes op orde zou hebben en het kenteken van de ingeruilde auto direct op zijn naam zou zetten danwel, op zijn minst, dochter er moeten wijzen op het overschrijven.

Ergo autohandelaar schriftelijk aansprakelijk stellen voor zijn omissie's en schadevergoeding vorderen. Aangezien ook dochter beter behoorde te weten zou ik vragen 2/3 van het boetebedrag te vergoeden.

grindweg
door grindweg - Jun 2, 2013 om 14:58
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de garage is de schuldige.
u heeft vast wel een factuur waar uw aankoop en inleverdatum op staan.
ga de strijd aan en leg ze het voor neem alle papieren mee
is het een bovag bedrijf??

de
door dewollf - Jun 3, 2013 om 13:31
54 Antwoorden / 0 Vragen

wat ik uit het verhaal begrijp is dat de garage uiteindelijk de 23 mei de oude auto overgeschreven is.
(= opgenomen in de handelsvoorraad) pas dat kan hij een vrijwaardingsbewijs printen.
hij is dus in gebreke gebleven.
uw dochter heeft tevens boter op het hoofd, daar zijn om een vrijwaardingsbwijs moeten vragen.
wat ik niet snap is dat uw dochter het vrijwaardingsbewijs van de oude auto heeft gegeven, u zult het overschrijvingsbewijs/ deel 3 bedoelen.
gezien hier beide schuld hebben zou het fair zijn het boetebedrag te delen.
het is wel erg slordig van het garagebedrijf.

jo
door josty - Jun 3, 2013 om 13:39
26 Antwoorden / 3 Vragen

Spreek de garage aan? nou ik dacht: klaag de garage aan en laat zij alles betalen wat er aan bekeuringen e.d. binnenkomt. Wat een sloddervossen!

jo
door josty - Jun 3, 2013 om 13:41
26 Antwoorden / 3 Vragen

@ de Wolf: voor een eenvoudige consument die dit maar heel af en toe doet is het niet makkelijk te weten wat er allemaal wel en niet moet gebeuren. De verantwoordelijkheid ligt m.i. bij de professionals neit bij [ons] amateurs.

hi
door hipppo - Jun 3, 2013 om 15:37
303 Antwoorden / 2 Vragen

De garage is duidelijk nalatig geweest, op het mala fide af. Dochter is ook nalatig geweest. Jammer dat ze niet, toen haar duidelijk werd door de boete van de RWD, haar oude auto is gaan opeisen bij de garage, want die was feitelijk nog steeds van haar vanwege het niet overgeschreven kentekenbewijs. Of dat opeisen succes gehad zou hebben valt te bezien, maar met hulp van de sterke arm....?

sw
door swat1500 - Jun 4, 2013 om 21:37
3795 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hipppo schreef op maandag 3 jun 2013, 15:37]De garage is duidelijk nalatig geweest, op het mala fide af. Dochter is ook nalatig geweest. Jammer dat ze niet, toen haar duidelijk werd door de boete van de RWD, haar oude auto is gaan opeisen bij de garage, want die was feitelijk nog steeds van haar vanwege het niet overgeschreven kentekenbewijs. Of dat opeisen succes gehad zou hebben valt te bezien, maar met hulp van de sterke arm....?

Onzin. Goed lezen wat er op een kentekenbewijs staat. Het feit dat men de kentekenhouder is impliceert niet automatisch dat men ook het eigendomsrecht heeft. Dan zouden veel leaserijders opeens eigenaar van de auto van de baas zijn.

kanty
door kanty - Jun 12, 2013 om 02:08
284 Antwoorden / 69 Vragen

Toevallig hebben wij vandaag een andere auto gekocht. Wij kregen vd garage de vrijwaringsbewijs en hebben deze gelijk naar de Unive gestuurd
En zo hoort het ook te gaan. Gr Kanty.

alexishoop
door alexishoop - Jun 12, 2013 om 02:49
562 Antwoorden / 6 Vragen

Het gaat de RDW er hoofdzakelijk om dat een auto verzekerd is op naam, zolang deze dus op een naamhouder is het goed. Als een auto aan een garagehouder wordt verkocht krijgt die de verzekeringsplicht, die heeft daarvoor meestal een Handelaarskenteken.

dus als de auto wel verzekerd is heeft de RDW geen grondslag om een boete op te leggen.

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2013 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alexishoop

De dochter van Ts heeft natuurlijk haar nieuwe auto op haar verzekering gezet en de oude laten vervallen. Nogal logisch hè.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 12, 2013 om 11:53
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[edit redactie]

Dochter van TS koopt auto.
Gaat naar het postkantoor, en schrijft de auto op haar naam.
Ontvangt het nieuwe tennaamstelling papier, plus het vrijwaringsbewijs.
Zij gaat naar de garage, en geeft de vrijwaring aan de garage houder.

Maarrrrr : de garagehouder had mee moeten gaan naar het postkantoor om de ingeruilde auto op naam van zijn bedrijf te zetten.
En hij had het vrijwaringsbewijs van de ingeruilde auto aan dochterlief moeten geven.

Een gerenommeerd garage bedrijf heeft een RDW goedkeuring om zelf per internet motorvoertuigen op naam te zetten en de benodigde papieren zelf te printen.

In dit geval had het garagebedrijf die goedkeuring niet.
Zal waarschijnlijk ook geen BOVAG lid zijn.
[edit redactie]

me
door mein33 - Jun 12, 2013 om 11:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 3 jun 2013, 16:14][edit redactie]

Dochter van TS koopt auto.
Gaat naar het postkantoor, en schrijft de auto op haar naam.
Ontvangt het nieuwe tennaamstelling papier, plus het vrijwaringsbewijs.
Zij gaat naar de garage, en geeft de vrijwaring aan de garage houder.

Maarrrrr : de garagehouder had mee moeten gaan naar het postkantoor om de ingeruilde auto op naam van zijn bedrijf te zetten.
En hij had het vrijwaringsbewijs van de ingeruilde auto aan dochterlief moeten geven.

Een gerenommeerd garage bedrijf heeft een RDW goedkeuring om zelf per internet motorvoertuigen op naam te zetten en de benodigde papieren zelf te printen.

In dit geval had het garagebedrijf die goedkeuring niet.
Zal waarschijnlijk ook geen BOVAG lid zijn.
[edit redactie]

@wimmi20

En nu nog de oplossing voor de ontvangen bekeuring graag, want daar gaat het uiteindelijk over.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 12, 2013 om 11:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mein 33
De oplossing kan ik niet geven, want dan zal TS toch eerst vragen moeten beantwoorden :
Is er een rekening waarop de ingeruilde auto met kenteken staat vermeld ?
Was er een getuige bij toen de auto werd ingeruild ?
Heeft de dochter bij de bank een flink bedrag opgenomen om de auto te betalen ?
De afschrijving kan aanvullend bewijs zijn.
Op 14 mei stond de auto kennelijk nog bij de handelaar, want dat was de controledatum.

alexishoop
door alexishoop - Jun 13, 2013 om 03:47
562 Antwoorden / 6 Vragen

in elk geval was de auto wel verzekerd, hetzij via de garage of via de opzegtermijn van 1 kalender maand, dan heb je toch dekking tot minimaal 20 mei?

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2013 om 08:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=alexishoop schreef op donderdag 13 jun 2013, 03:47]in elk geval was de auto wel verzekerd, hetzij via de garage of via de opzegtermijn van 1 kalender maand, dan heb je toch dekking tot minimaal 20 mei?

?????????

Daar gaat het toch juist om? Dat de auto NIET verzekerd was, anders volgt er geen bon. De dochter van Ts heeft natuurlijk haar nieuwe aankoop op haar bestaande verzekering gezet in plaats van haar oude auto.

grindweg
door grindweg - Jun 13, 2013 om 10:53
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wat weer een oeverloos hoop gel.