CF
door CF Jul 16, 2019 om 10:19
Auto & vervoer

VW Polo 1.4 problemen net na garantie

Graag uw advies - sept 2018 - Aankoop VW Polo 104 tdi bouwjaar 07-2015 a 9400, met BOVAg garantie a 6 mnd - garage zit wat ver weg maar toch besloten deze aankoop te doen. 1e auto zoon 20 jr voor gebruik woon/werk 140 a 150km per dag, rustige rijder.  Ons advies, koop een goede auto omdat je dagelijks behoorlijk wat km moet rijden.Onderhoud bij VW garage omdat het dan altijd geregistreerd staat.
2 wkn na de Bovag garantie, het lampje van voorgloeien brand, hij zet de auto stil langs de kant vd weg, bij opnieuw starten is het weg.
Dit komt de weken erna af en toe voor.  Dan begint ook het motorlampje af en toe te branden en verliest de auto soms vermogen.  Dit direct gemeld bij de verkopende garage, welke ons verwijst naar een vw dealer om de auto uit te lezen.  Contact met de vw garage opgenomen waar in december winterbanden en wintercheck is gedaan.  Onze vraag of dit klachten zijn van de EGR, wat een kwaal blijkt te zijn. Wordt niet opin gegaan. Antwoord, als het lampje af en toe brand is er geen probleem, verder geen klachten kunt u doorrijden. Eind april weer dezelfde klacht, auto stilgezet en contact opgenomen met hulpdienst welke zei dat ik gewoon 1000 km kon doorrijden maar wel contact met de garage moet opnemen. Auto gaat steeds vaker stotteren en ook het olielampje brandt regelmatig, terwijl oliepeil oke isAuto uitgelezen, brandstofdruk sensor, Gesprek met de garage omdat een beurt ook gepland moest worden en weer onze vrees dat de EGR stuk is. Advies garage, eerst beurt, kijken of problemen weg zijn, zo niet dan de druksensor vervangen. Beurt met vervangen brandstoffilter en oliefilter. Hierna zijn problemen erger, alarm gaat zomaar af, 2 dgn na beurt zwarte rookpluimen uitlaat, zeer slecht rijden, inhouden etc. Gesprek met garage -> vliegwiel kapot en ms ook de turbo, u kunt er  gewoon mee rijden... Ok 2 dgn later auto stopt ermee, nu blijken er kosten te zijn van 4500 waaronder het vliegwiel en injectors en EGR moet schoongemaakt etc.  Overleg met garage is niet mogelijk, zij zijn star terwijl wij een leek zijn betreffende auto's en uit zijn gegaan van hun adviezen. Graag advies

4847 3 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jul 16, 2019 om 11:08
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo CF,

Je zoon heeft pech,dat alles is gebeurd na de garantieperiode.

Ik ben benieuwd naar de kilometerstand van de auto(?).

Is het een Nederlandse auto of is het een geïmporteerde auto (dus met een nieuwer kenteken dan het bouwjaar)?

Om welke garage gaat het en in welke stad?

CF
door CF Jul 17, 2019 om 08:56
Antwoorden / 1 Vragen

Ja. Het betreft een Nederlandse auto, altijd in onderhoud geweest bij VW dealer en gekocht met 101.000 op de teller en nu 130.000
De auto is gekocht in Scherpenzeel bij Vallei.

Magnum007
door Magnum007 Jul 17, 2019 om 18:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo CF,

Vallei Autogroep in Scherpenzeel is een officiële Volkswagendealer zie ik op internet.

Het lijkt uit je verhaal alsof ze vanaf het begin hun garantie proberen te ontlopen.
Het ging fout toen je naar een andere Volkswagen garage bent gegaan vanwege de afstand(op hun advies)
Hiermee verzwakte je positie.

Maar als het een net bedrijf is,kunnen ze zich coulant opstellen en korting geven op de reparatie want de auto wordt met de reparatie toch meer waard.

Probeer eventueel contact op te nemen met de Volkswagen importeur voor bemiddeling.
Soms wilt een Volkswagen dealer luisteren naar hun advies.

aurora1
door aurora1 - Jul 16, 2019 om 12:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uw auto of die van uw zoon? Van zoon weet u niet toch niet of hij “een rustige rijder” is als de ouders er niet bij zijn? Ik begrijp ook niet dat een auto bij een ver weg garage gekocht is terwijl het overal stikt van de occasions. Is die garage een handelaar in uiteenlopende merken? Welke garage betreft het en waar?
Ik zou het eens voorleggen op de site Problemcar en ook eens kijken op forums van dit merk en type auto. Is er een aankoopkeuring vooraf gedaan?
Zoek eens op internet onder: garantie tweedehands auto’s en leed ook het volgende eens door; https://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands

panter22
door panter22 - Jul 16, 2019 om 13:04
6599 Antwoorden / Vragen

Als je zoon zoveel km per dag rijdt, dan heeft hij intussen minimaal 45.000 km gereden. Ook al was het binnen de 6 maanden gebeurd, dan nog heeft hij te veel km gereden om garantie te krijgen.
Deze site al gelezen?
https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek-wat-je-moet-weten-over-egr-96800

CF
door CF Jul 28, 2019 om 18:23
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjulliewel voor jullie antwoorden en tips.
Kan iemand mij informeren of vliegwiel, Egr, Verstuivers en roetfilter met elkaar te maken hebben, het ene gebrek het gevolg kan zijn van het andere? Dit alles stuk na vervanging van brandstoffilter en groete beurt bij garage.
Alvast dank.