jv
door jvdbroek Aug 12, 2010 om 08:28
Auto & vervoer

WA-verzekerd met geleende bromfiets?

In de polis van mijn ZLM-bromfietsverzekering staat dat de verzekering NIET geldig is als de werkelijke bestuurder in een "duurdere" leeftijdscaterogie valt dan waarvoor de premie is betaald
(hoe jonger de bestuurder, hoe duurder). Kan dit zomaar? Bij autoverzekeringen heb ik zoiets nog nooit gehoord.
Link naar ZLM (art. 5 lid g):
http://www.zlm.nl/brochuresvoorwaarden/voorwaarden/particulier/bromfiets

PS: Blijkbaar weten ze bij ZLM ook wel dat ze wettelijk verplicht zijn om de tegenpartij te betalen, maar ze komen het dan op mij verhalen (max. € 3000,-) Even surfen op internet leert dat bijvoorbeeld Unigarant en ook ANWB zo'n uitsluiting kennen (max. € 5000,-).
Dus: Leen niet zomaar een bromfiets uit aan een jonger persoon.

2838 3 Rapporteer

invalide
door invalide - Aug 12, 2010 om 08:30
787 Antwoorden / 5 Vragen

U kreeg korting als je verzekerde en als je weet hoeveel ouders de verzekering namen en 99,9% de kinderen lieten rijden.

Dus 1x of elke dag maakt niet uit!
Kijk naar de schade onder en boven de 24 en je weet waarom ze deze regel hebben.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 12, 2010 om 09:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ vdBroek:

Ja, logisch toch? En wat is nu je vraag? Want dit is een vraag en antwoord rubriek. Dus niet voor "losse flodders".

Hardware ERror MAN.

vladja
door vladja - Aug 12, 2010 om 12:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je haalt hier twee verzekeringen door elkaar.

Artikel 5 gaat over de casco/all risk dekking::

In de volgende situaties is er geen sprake van dekking en/of vervalt het recht op uitkering:

g. Indien de bestuurder van het verzekerd object jonger is (in een lagere leeftijdscategorie valt) dan waarvoor premie is betaald.

Er wordt premie voor de casco-dekking berekend, gebaseerd op het risico dat de maatschappij loopt. Een bekend feit is dat jongeren (de hoogste risicoklasse) meer schade veroorzaken dan de meer gezapige oudere. Dus als je de brommer uitleent aan een jongere, loopt de maatschappij meer risico.

Je hebt de keuze:
- of de brommer niet uitlenen aan een jongere
- of een cascoverzekering afsluiten en de bijpassende premie betalen die bij de hoogte van de risicogroep hoort, die ook van de brommer gebruik maakt.

Lijkt mij heel normaal, dat de verzekeringsmaatschappij de premie wil ontvangen voor het risico, dat ze loopt. En als je dat niet doet, dan ze dan geen dekking verlenen.

Er is nog steeds een grote groep ouders/aanverwanten/vrienden die voor een een voertuig een verzekering afsluiten op hun naam, omdat dat goedkoper is vanwege de leeftijdscategorie, terwijl er een jongere (verhoogd risico) met het voertuig rijdt.

Het komt bij autoverzekeringen wel degelijk voor dat jongeren een hogere premie moeten betalen en een verhoogd eigen risico hebben. Daar een verzekeringsmaatschappij niet verplicht is om iemand te accepteren (ook voor een WA-verzekering), zijn er veel maatschappijen die jongeren niet willen verzekeren met bepaalde type auto (Porsche, GTI, BMW etc.).

Blijkbaar weten ze bij ZLM ook wel dat ze wettelijk verplicht zijn om de tegenpartij te betalen, maar ze komen het dan op mij verhalen (max. € 3000,-)

Bijzondere voorwaarden wettelijke aansprakelijkheid

Artikel 15. Schadevergoeding

c. Wij zijn bevoegd een krachtens de WAM te verlenen schadevergoeding, tezamen met de rente en kosten, te verhalen op verzekerde, indien:

3. een schade is veroorzaakt door een bestuurder die jonger is (in een lagere leeftijdscategorie valt) dan waarvoor premie is betaald. Het te verhalen bedrag is maximaal € 3.000,-- exclusief rente en kosten.

Ook WA-premies zijn gekoppeld aan risicoklassen (jongeren). Hetzelfde verhaal als bij de casco dekking. Omdat ze echter wettelijk verplicht zijn om schade aan derde uit te keren en niet de dekking kunnen laten vervallen zoals bij de casco dekking, hebben ze er strafmaatregel/boete opgezet, wat wettelijk toegestaan is.

Dat bedrag weegt niet op tegen de extra premie, die je zou moeten betalen als je de brommer in de juiste risicoklasse verzekert. Een volkomen terechte maatregel.

Ik zie niet wat het probleem is. Gewoon naar waarheid een verzekering afsluiten (die past bij de bestuurders/risico) en er is geen vuiltje aan de lucht.

Vladja