in
door ingevl Mar 24, 2009 om 08:25
Auto & vervoer

Wat kan ik doen als mijn auto getaxeerd is op een te lage dagwaarde?

Vorige week is er een auto op mijn suzuki swift uit 1995 gereden. Hij reed achteruit terwijl ik stilstond. Zijn fout, en dat gaf hij ook toe. Wij hebben alles ingevuld en opegstuurd naar zijn verzekering. De dealer, waar ik langs ben gegaan, gaf aan dat de kosten voor reparatie 1500 euro bedragen. Een paar dagen later kwam de schade expert namens de verzerkering langs. Deze man heeft in 5 minuten beoordeelt dat mijn auto een dagwaarde heeft van 950 euro. Ik stond perplext. Zijn verhaal en de garage ondersteunde dit op dat moment: als je gaat kijken op het internet vragen ze  voor een vergelijkbare auto tussen de 650 en 900 euro. Dus dit is een reeel bedrag. Ik kreeg de hand geschud en weg was deze man. Ik ben thuis op het internet gaan kijken en kwam tot de ontdekking dat er voor vergelijkbare auto's bedragen worden gevraagd van rond de 1400 euro. dat is nog al een verschil. Ik krijg dus nooit meer een vergelijkbare auto terug op deze manier.

Mijn auto( suzuki swift 1.0 GS, 1995) heeft overigens 168400 kilometer gereden. Distrubutiesnaar onlangs vervangen. net nieuwe banden. Elk jaar een groot onderhoudsbeurt. Alleen een rubber bij mijn raam is stuk, dus moet vervangen en de hoedenplank heeft weer touwtjes nodig om omhoog te kunnen. Er zitten een paar kleine krasjes in het lak, gewoon zoals het normaal is bij een auto van 14 jaar. Dit waren overigens de dingen waarover de schade expert gevallen was. is dit dan 550 euro waard?

Wie kan mij helpen waar ik terecht kan om:

1:een reele dagwaarde taxatie te kunnen krijgen.

2: kan ik alsnog mijn auto laten bekijken met gevolg dat het bedrag hoger wordt, of was deze taxatie bindend?

511 2 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Mar 24, 2009 om 09:11
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, nergens valt op te maken welke verzekeringsexpert nu uw auto heeft bekeken, vraag anders een tegenexpertise aan, dat kan namelijk. (een onafhankelijke dan)

Succes, Gr. Henri

mi
door misha1977 - Mar 24, 2009 om 09:11
6 Antwoorden / 4 Vragen

Rottige situatie, maar ik denk dat je hier 2 zaken doorelkaar haalt:

Dagwaarde is iets heel anders dan verkoopwaarde...

Los daarvan, als zou je auto op een dagwaarde rond de 1400,- euro getaxeerd worden en de schade is 1500,- euro, dan is deze nog steeds economisch totalloss en zal de verzekering niet meer uitkeren dan de dagwaarde en moet je dus de rest zelf bijbetalen.

Kortom: Banken en verzekeraars.... grotere dieven zijn er niet!