retjudyy
door retjudyy Mar 4, 2013 om 11:53
Auto & vervoer

Wegenbelasting

als ik 6 maanden in Spanje ben met mijn auto ,kan ik dan mijn wegenbelasting opzeggen [schorsen ] in Nederland want ik rij daar dus niet ,maar ben ik dan wel verzekerd ?? dat doen veel Campers !!! Mijn verzekering zegt dat gaat niet maar doen andere verzekeringen dat wel ?? heeft iemand ervaring hiermee

4799 17 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 4, 2013 om 12:19
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, als je hem laat schorsen mag je ook niet in het buitenland rijden, als je dat bedoelt. En ben je ook niet verzekerd, want bij schorsen zeg je ook (tijdelijk) je verzekering op. Althans, dat is mijn ervaring met verzekering. Hoe anderen dat voor elkaar krijgen, geen idee, maar het lijkt mij niet legaal.

ixjeer1300
door ixjeer1300 - Mar 4, 2013 om 12:29
132 Antwoorden / 1 Vragen

Leest u deze informatie op de site van de belasting.
Verzekering van een voertuig staat los van de wegenbelasting.

http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/schorsen/Pages/Voertuigtijdelijknietgebruikenschorsen.aspx]

tenormin
door tenormin - Mar 4, 2013 om 12:57
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ixjeer1300 schreef op maandag 4 mrt 2013, 12:29]Leest u deze informatie op de site van de belasting.
Verzekering van een voertuig staat los van de wegenbelasting.

http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/schorsen/Pages/Voertuigtijdelijknietgebruikenschorsen.aspx]

Link werkt (bij mij) niet.

di
door digioma - Mar 4, 2013 om 13:11
646 Antwoorden / 29 Vragen

Heb ik ook ooit hier gevraagd en het antwoord is NEE.
Je moet je deel drie bijvoorbeeld naar de RDW sturen en het weer ongedaan maken van deze schorsing kostte destijds 80 euro (zal inmiddels wel meer zijn) en een mega papierwinkel.
Je maakt trouwens een denkfout... wegenbelasting bestaat niet meer, dus jouw gedachtengang dat je de Nederlandse weg dan niet gebruikt gaat niet op.
Het is tegenwoordig Houderschapsbelasting; wat inhoudt dat jij de houder van het voertuig bent; of je nu wel of niet in Nederland verblijft en of je nu wel of niet in je voertuig rijdt.
Menigeen is van een koude kermis thuisgekomen want ook al heb je een autootje op je eigen grond in je eigen schuur staan, je betaalt toch zolang het kenteken niet is ingenomen, dus als niet-bestaand wordt verklaard. Sneu voor menig knutselaar/hobbyist.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2013 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En campers doen dat al helemaal niet, want doe hoeven maar een kwart van de belasting te betalen.

tenormin
door tenormin - Mar 4, 2013 om 14:02
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@diogema, houderschapsbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd, dus dat woord word nog wel degelijk gewoon gebruikt hoor.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2013 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@digioms

Je hoeft niets op te sturen, maar je krijgt een nieuw tenaamstellingsbewijs. Het schorsen zelf kost € 73 .

Als je de auto laat schorsen, mag je de verzekering opzeggen, gebeurt niet automatisch.

jo
door jorisw - Mar 4, 2013 om 15:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 4 mrt 2013, 14:02]@diogema, houderschapsbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd, dus dat woord word nog wel degelijk gewoon gebruikt hoor.

Wegenbelasting wordt alleen in de volksmond zo gebruikt.

Er is ook helemaal geen link tussen wegen en de houderschapsbelasting, dus de kreet wegenbelasting is gewoon fout. Je betaalt belasting om een auto te mogen hebben, niet om de wegen te laten onderhouden.

tenormin
door tenormin - Mar 4, 2013 om 16:44
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 4 mrt 2013, 15:52]
Wegenbelasting wordt alleen in de volksmond zo gebruikt. dus de kreet wegenbelasting is gewoon fout. Je betaalt belasting om een auto te mogen hebben, niet om de wegen te laten onderhouden.

"heb jij je houderschapsbelasting al betaald"? Wegenbelasting is een gewoon ingeburgerd woord en kan men zonder enige schaamte gewoon gebruiken hoor. Wat doen ze doen voor de hondenbelasting? Die paar bakken en plastic zakjes? Houden ze ook veel van over wat gewoon in de Gemeente en de wegenbelasting in de Staatskas gaat.

grindweg
door grindweg - Mar 4, 2013 om 21:25
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wij schorsen de camper 6 maanden en betalen gewoon de verzekering en hij blijft gewoon verzekerd.
wat zou het de verzekering het uitmaken of u rijd of niet .
ik ken geen een verzekering die dat weigert.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2013 om 22:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@grindweg

Waarom zou u dat doen? U hoeft maar drie maanden per jaar te betalen, om het hele jaar te mogen rijden?

jg
door jgb - Mar 4, 2013 om 23:21
9 Antwoorden / 0 Vragen

Een auto die geschorst is moet deze in NL gestald zijn, en ook fysiek te controleren zijn. Een controleur van de RDW kan dit komen controleren. Als blijkt dat de auto niet in NL is dan zal er een boete volgen.

ixjeer1300
door ixjeer1300 - Mar 5, 2013 om 08:48
132 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jgb schreef op maandag 4 mrt 2013, 23:21]Een auto die geschorst is moet deze in NL gestald zijn, en ook fysiek te controleren zijn. Een controleur van de RDW kan dit komen controleren. Als blijkt dat de auto niet in NL is dan zal er een boete volgen.

Klopt, maar zal in de praktijk niet voorkomen.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2013 om 08:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je schorst je auto en stalt hem in je eigen garage. Familie gaat zes maanden naar het buitenland. Niemand thuis, en dan?

Even terug komen voor de controleur?

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2013 om 09:38
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Als voorbeeld: Buren hebben grote auto die ze 6 weken per jaar gebruiken om op vakantie naar Marokko te gaan. Voor de rest van tijd is auto geschorst, staat gestald én ze houden wel de verzekering aan. Op mijn "waarom" was antwoord: familie daar, nooit weten of we auto nodig snel nodig hebben. Wat 't kost ga ik natuurlijk niet vragen.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2013 om 09:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In een stalling is het meestal verplicht de verzekering door te laten lopen.

di
door digioma - Mar 5, 2013 om 16:58
646 Antwoorden / 29 Vragen

Maar wanneer vraagsteller onverhoopt in Spanje of Frankrijk betrokken is bij een verkeersovertreding of erger dan zijn de rapen echt pas gaar. Dat geldt trouwens ook als je op doorreis automatisch wordt geflitst in Nederland; dan wordt direct alles automatisch gecontroleerd en het niet betalen van de houderschapsbelasting (want zo heet dat al leven sommige mensen nog ver terug in de vorige eeuw) resulteert in een heel hoge sanctie.