ge
door gerryd Sep 7, 2011 om 14:41
Auto & vervoer

Wegenbelasting

Hallo,

Waarom kunnen sommige nieuwe autos
wegenbelastingvrij rijden.Ze belasten toch ook de wegen
Ik moet 65 euro per maand betalen,terwijl ik op LPG ( G3)
rijdt,hetgeen veel milieuvriendelijker is.Of is inmiddels de
benzine al schoner dan LPG
Begrijpt u het nog?

met vriendelijke groet.
Gerry

752 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daarvoor moet je bij de politiek zijn. Die heeft in al z'n wijsheid besloten dat de CO2-uitstoot een maatstaf is voor de mileu-vriendelijkheid van auto's (grofweg: hoe minder CO2-uitstoot, hoe minder wegenbelasting).

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81, wat ik erover heb gelezen is dat ze dit gaan terugdraaien. Over draaien gesproken: ze maken je eerst lekker en dan....enfin, vul zelf maar in.
Maar gerryd, nog maar even geduld hebben en nee: benzine is ook nog niet schoner dan LPG.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ruim 75% van de benzineprijs is accijns dus via de benzine betaal je ook mee aan de wegenbelasting.
Op LPG zit (vrijwel) geen accijns. Vandaar...
P.S. de BTW betaal je ook nog eens over de accijns.....

Ga maar eens rekenen.

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op woensdag 7 sep 2011, 15:00: gijssie81, wat ik erover heb gelezen is dat ze dit gaan terugdraaien. Over draaien gesproken: ze maken je eerst lekker en dan....enfin, vul zelf maar in.
Maar gerryd, nog maar even geduld hebben en nee: benzine is ook nog niet schoner dan LPG.

Het 'Kwartje van Kok' was geloof ik ook tijdelijk....

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin: ja, in de toekomst zal er inderdaad wel iets veranderen op wegenbelasting-gebied, maar wat? Dat is de grote vraag! ;-)

(trouwens: 'schoner' is een relatief begrip. Zoals ik al zei is momenteel de CO2-uitstook voor de politiek van belang, maar er zijn zal andere criteria te bedenken, zoals het aantal kilometers dat je op 1 liter brandstof kunt afleggen of de uitstoot van NOx; vooral die laatste twee zijn absoluut niet in het voordeel van LPG tov. benzine).

ve
door verwijderd - Sep 7, 2011 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@harrie, met rekenen ben ik opgehouden als het de belasting betreft. Anders kom je in een inrichting terecht (als je goed nadenkt).

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarom zit er eigenlijk geen accijns op LPG. LPG-rijders rijden vaak veel en gebruiken de wegen extra maar ze betalen geen cent meer

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 07:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

guidogordijn schreef op zaterdag 10 sep 2011, 18:37: waarom zit er eigenlijk geen accijns op LPG. LPG-rijders rijden vaak veel en gebruiken de wegen extra maar ze betalen geen cent meer

Daar is een simpele reden voor....
LPG (butaan/propaan) wordt voor veel meer dingen gebruikt dan alleen autorijden.
Koken en verwarming bijv. Huizen in bepaalde buitengebieden hebben geen aardgas aansluiting omdat het te duur is om daar een gasleiding naar toe aan te leggen.
In de industrie wordt het ook veel gebruikt.

Bij diesel maakt men een accijns onderscheid door het kleuren van de diesel. Bij gas is dat in de praktijk misschien wel mogelijk, maar niet te controleren.

Ex-Haagsche Harrie