pv
door pvdo Feb 27, 2018 om 17:37
Computers & telefonie

10% Accu verlies van nieuwe HP laptop per dag bij uitstand! Toch niet normaal?

Accu loopt zo'n10% per dag leeg bij volledige uitstand. HP support zeg dat dat normaal is en weigert hier iets aan te doen. Is toch niet normaal voor nieuwe laptop van ruim 700 euro?

10281 12 Rapporteer

Ge
door Genee - Feb 27, 2018 om 18:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat lijkt me ook niet normaal.
Om te zien of het aan de accu ligt zou u de accu eens uit de laptop kunnen halen als deze helemaal opgeladen is en na een dag terug plaatsen.

pv
door pvdo Feb 27, 2018 om 21:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Om de accu eruit te halen, moet ik de hele behuizing open schroeven en dat gaat me te ver@

th
door theodorusme Feb 28, 2018 om 12:41
111 Antwoorden / 7 Vragen

@TOONDER weet je dat zeker? bij de laptops waar ik mee te maken heb kun je de accu zonder gereedschap verwijderen door een schuifje opzij te schuiven. Over welk type HP laptop gaat het?

diumenge
door diumenge - Feb 27, 2018 om 18:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Staat de laptop wel echt volledig uit?

pv
door pvdo Feb 27, 2018 om 21:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, volledig afgesloten!

jo
door jorisw Feb 27, 2018 om 21:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag me af of een laptop wel echt helemaal uit staat (ook al heb je Shutdown gedaan). De aan/uit knop is geen "harde" schakelaar maar triggert een elektronisch circuit die de boel weer aan zet. En voor dat circuit heb je altijd wat energie nodig. Verder zou je kunnen checken of er een wake-on-lan optie actief staat. Daarmee kan je de PC via de ethernetconnectie op afstand aanzetten. Ook die optie gebruikt wat energie.

Wat is de capaciteit van de accu? Dan kunnen we uitrekenen of het door bovenstaande zaken zou kunnen komen.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 27, 2018 om 18:23
7203 Antwoorden / 3 Vragen
panter22
door panter22 - Feb 27, 2018 om 19:00
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je er apps op staan die automatisch updaten?

pv
door pvdo Feb 27, 2018 om 21:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Denk het wel. Virus checker en malware bytes. Zou toch niet uit mogen make  als die uit staat?!

gsm
door gsm - Feb 27, 2018 om 20:49
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb hier zelf ook mee te maken gehad en wel met een HP Pavillion DV9000 uit de Windows Vista tijd, waar nu 32-bit Windows 10 op draait.
Buiten de laptop liep de batterij niet leeg, maar plaatste je de batterij in de laptop, die uit stond, dan was hij binnen enkele dagen leeg.
De service van HP was op dit punt waardeloos. Geen oplossing hebben en beweren dat zo snel ontladen in de laptop normaal zou zijn en inderdaad weigeren om ook maar iets te doen. Het euvel komt bij diverse andere merken ook voor.
De batterij hoort echt niet 10% per dag leeg te lopen, wanneer de laptop echt uit is..

Ik heb nu sinds kort een nieuwe alternatieve batterij in gebruik voor deze laptop, omdat de oude het helemaal begeven had.
Deze niet originele batterij (kosten nog geen €20,-) lijkt nu met Windows 10 op de laptop, wat minder snel leeg te lopen, maar dat ben ik nog aan het testen.

Batterijen kunnen slecht tegen warmte.
Zorg dus dat de koeling van je laptop goed in orde is, of verwijder de batterij als de laptop via de adapter gevoed wordt en de laptop vrij warm wordt.
Wil je de batterij langere tijd ongebruikt laten, leg deze dan met een lading van ongeveer 60% weg in een koele ruimte.
De batterij blijft dan het langst goed, zonder bij te hoeven laden.

gsm
door gsm Mar 5, 2018 om 16:51
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Mijn DV9000 verbruikt met de nieuwe batterij, in volledig uitgeschakelde toestand, 5% per dag. Bij een andere laptop is dat minder dan 1%.

gsm
door gsm Mar 5, 2018 om 16:52
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Gelukkig kan ik de batterij uitnemen en dan blijft de batterij maanden lang voldoende geladen.

gsm
door gsm - Feb 27, 2018 om 22:38
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als je de toestand van je batterij (en laptop) wat gedetailleerder wilt weten:

Open een Opdrachtprompt venster (Administrator mode):
Klik op Start en type cmd. Klik met de rechter muisknop op Opdrachtprompt en kies: Als administrator uitvoeren.

Type nu het volgende commando, gevolgd door de Enter toets:
powercfg -energy

pe
door peentjes - Feb 28, 2018 om 10:10
421 Antwoorden / 0 Vragen

De batterij is niet te verwijderen. Was al aangegeven.

gsm
door gsm Feb 28, 2018 om 15:33
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Lijkt mij heel sterk. Dat komt nauwelijks nog voor, behalve bij apparaten waarvan het scherm kan worden losgemaakt en gebruikt als tablet.

pe
door peentjes Mar 2, 2018 om 22:51
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ook in mijn eigen laptop HP van eind december 2017 kan de batterij er niet uit. Keep on dreaming..

gsm
door gsm Mar 3, 2018 om 08:52
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je heb wel gelijk. Het schijnt inderdaad een toenemende trend te zijn om accu's minder eenvoudig te kunnen verwijderen of verwisselen. Ik zou zelf zo'n apparaat niet kopen, omdat de levensduur van de batterij beperkt is en de kosten voor (laten) vervangen van de batterij op die manier hoger worden. Je kunt ook niet even een tweede batterij gebruiken om zo langer zonder stroomaansluiting te kunnen werken. Voordeel is weer dat een apparaat minder weegt en slanker gemaakt kan worden.

ro
door ron503 - Feb 28, 2018 om 17:16
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Op deze website staan wat tips om een accu van een nieuwe laptop in gebruik te nemen. https://www.personalcomputercare.nl/computervragen/hardware/laptop-accu-levensduur.htm.
Wie weet kunt u er iets mee.

he
door henkie.penkie - Feb 28, 2018 om 19:02
149 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heb je wat aan deze link

https://www.nu.nl/tech/5074859/hp-roept-laptops-terug-brandgevaar-in-accus.html

pv
door pvdo Feb 28, 2018 om 21:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip. Heb wel een HP pavilion x360 maar batterij hoeft niet vervangen te worden na uitgevoerde check

audb
door audb - Mar 5, 2018 om 17:44
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Gebruikt u de laptop alleen thuis of op kantoor dan is het beste om de accu te verwijderen deze is alleen noodzakelijk als er gewerkt wordt waar geen stroom aanwezig is.

Als een laptop op stroom aangesloten wordt en de accu blijft in de laptop zitten dan wordt deze constand ontladen en weer opgeladen waardoor de accu op een gegeven mogent gaat slijten.

Ook te veel warmte is schadelijk maar wat ook niet goed is voor een accu is te koud ook dan loopt een accu heel snel leeg.

ro
door ron503 Mar 5, 2018 om 18:14
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller heeft aangegeven de accu niet te verwijderen is.

audb
door audb Mar 9, 2018 om 15:51
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zie het anders hier niet (meer) staan maar blijkbaar zijn er o.a. H.P laptops waar je de accu zelf niet meer kan vervangen.

Zelf ben ik het nog niet tegen gekomen maar ook op hardware.info zie ik net dat er meerdere fabrikanten geen verwisselbare accu`s meer hebben.

Vooral de notebooks hebben geen verwisselbare accus`s meer terwijl echte laptop`s dat vaker wel hebben.

pv
door pvdo - Mar 19, 2018 om 19:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil iedereen even bedanken voor het meedenken en aandragen van suggesties!

Doordat ik vasthoudend heb aangedrongen bij HP voor een oplossing is dat met veel pijn en moeite uiteindelijk ook gelukt! Heb uiteindelijk een nieuwe BIOS update (F.38) gekregen en nu loopt de accu niet meer leeg als laptop is uitgeschakeld!

Groeten,

Patrick