fr
door frm Oct 6, 2008 om 16:16
Computers & telefonie

Aanschaf 1ste auto

Hoi,

Ik heb vandaag mijn rijexamen gehaald. En ben op zoek naar een leuke auto, voor rond 1000 euro.

Heeft iemand tips voor mij, waar moet ik op letten? En zijn er sites waarop ik kan uitrekenen welke verzekering het beste bij mij past?

826 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 6, 2008 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag frm,

Voor die prijs is er echt geen leuke auto te vinden Wel een krakkemikkig autootje op 4 wielen dat je veel euro's gaat kosten.

Read3.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2008 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel zou ik volgens jou moeten uitgeven voor een leuke auto. Ik ben nog een student, dus mijn budget is helaas niet zo hoog.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2008 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@frm,

Een kleine Japanner uit de jaren 1999/2000/2001 in de prijsklasse  2000 tot 3000 euro. Laat hem wél eerst keuren door de ANWB.

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2008 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo frm

zorg dat er minimaal een recente APK op zit

voor een veilige auto voorzien van Apk ben je al gauw zo rond de 2000 euro kwijt

neem wel iemand mee met kennis van auto s

veel succes met groeten van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Oct 6, 2008 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt er met geluk een vinden maar dan is geduld een schone zaak .  je zult ook vaak voor niets rijden maar neem een kenner mee. er zit veel kaf tussen het koren.je zult waarschijnlijk onder de 24 jaar zijn .  info bij div maatschapijen kan veel voordeel opleveren. het is wel de gevaarlijkste prijsklasse. veel succes

ve
door verwijderd - Oct 7, 2008 om 01:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag frm,

Gefeliciteerd! Misschien kan dít je helpen.

Waarop letten bij aankoop 2-e hands auto

Sowieso moet je zo'n auto altijd laten keuren door de ANWB of Dekra. Bovendien moet je altijd iemand meenemen die
verstand van auto's heeft en een langdurige proefrit goed kan beoordelen. Je moet letten op:

   1. Algemeen
      Is de auto geen gestolen auto?
      Is de auto volledig afbetaald door een vorige eigenaar?
      De staat en veiligheid van het voertuig.

   2. Particulier of toch een louche dealer?
      Sommige autobedrijven geven zich uit als particulier om de geldende regels te omzeilen. Dit doen zij meestal om
      van een slechte of te hoog geprijsde auto af te komen. Zij adverteren vaak in kranten zonder vermelding van hun
      naam of adverteren alleen met (06) telefoonnummer.

   3. Welke documenten zijn er nodig?
         1. Kentekenbewijs Kentekenbewijzen van de auto, vooral deel III of een overschrijvingsbewijs. Als de verkoper
            deze niet kan overleggen, wees dan alert. Wanneer er u wordt verteld dat het kentekenbewijs kwijt of
            beschadigd is, moet u zeker opletten, dit is een veelgebruikte smoes ! Dit betekent dat u niet kunt
            controleren of de gegevens juist zijn, in dit het geval kunt u contact op te nemen met het RDW in Veendam
            om dit te checken.
         2. Identiteitsbewijs Vraag altijd om een geldig identiteitsbewijs, rijbewijs of paspoort en controleer of de
            naam op met het geldige identiteitsbewijs overeenkomt, maak eventueel voor als u het niet vertrouwd een
            kopie van dit document.
         3. Verzekering Vraag naar de verzekering van de auto. Als het om een gestolen auto gaat, zal de verkoper ook
            geen verzekering kunnen laten zien.
   4. Auto's indentificeren.
            Alle auto's hebben dezelfde drie herkenningspunten: De kentekenbewijzen deel I, deel II en deel III bij
            oudere auto's of een overschrijvingsbewijs. Het chassisnummer, dat staat meestal op een metalen plaatje,
            bevestigd aan het chassis. Uit veiligheidsoverwegingen staat dit nummer soms ook op een plaatje achter de
            voorruit. Hierin kan ook het kenteken geëtst zijn.
            Het motornummer.
Deel 1 uit 4. Wordt vervolgd.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2008 om 01:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deel 2 uit 4.
   5. Via een dealer kopen?
            Dan moet deze auto volgens de wet:
         1. van goede kwaliteit zijn De auto moet vrij zijn van gebreken, behalve wanneer deze door de verkoper zijn
            aangegeven.

         2. In redelijke staat voor normaal gebruik zijn De auto moet u van A naar B kunnen brengen. (De auto moet
            geschikt zijn voor elk gebruik dat u de verkoper hebt duidelijk gemaakt! Bijvoorbeeld: het trekken van een
            caravan/aanhangwagen).

         3. Als omschreven is; "Een auto die alleen werd gereden door een oud dametje" mag deze niet ineens drie recente
            eigenaren hebben gehad.

Tips bij de aanschaf van een tweedehands auto.
    Een goede tweedehands kopen, het kan, als je goed rekening houdt met een aantal zaken.
        We zetten ze op een rij.

Neem een kenner mee:
Bovenal is het van belang een deskundige/kenner mee te nemen. Voor mondelinge afspraken is een getuige (geen familie)
ook handig

Hoe zie ie eruit:
Hoe wordt de auto gepresenteerd? Is de auto smerig, is ook de binnenkant niet opgeruimd, is de uitlaat verroest?
Dit duidt op desinteresse van de garage wat betreft de auto.

Het onderhoudsboekje:
Een onderhoudsboekje geeft een duidelijk beeld van de onderhoudshistorie van de auto. Als er geen onderhoudsboekje
aanwezig is, valt er dus weinig over de geschiedenis van de auto te vertellen. Vragen die je dan niet kunt beantwoorden
zijn: klopt de kilometerstand, heeft de auto de reguliere onderhoudsbeurten gehad en welke onderdelen zijn de afgelopen
jaren vervangen.
De Nationale Autopas kan nog enig uitsluitsel over de echtheid van de kilomerstand geven.
Deel 2 uit 4. Wordt vervolgd.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2008 om 01:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deel 3 uit 4.
Schadegeval:
Probeer te achterhalen of de auto schade heeft gehad. Kleurverschil, niet originele onderdelen en speling tussen
verschillende onderdelen (bijvoorbeeld lopen de naden van de motorkap of kofferbak recht?), niet goed weggewerkte
afplakranden onder de motorkap en/of het kofferdeksel en langs de raamrubbers kan duiden op schade.
Niet elke schade hoeft een probleem te betekenen voor de betrouwbaarheid van de auto, maar het is wel prettig om te
weten.

Staat van de banden:
Let op de staat van de banden. Voor de APK moeten de banden een minimum aan profiel bevatten en aan de wangen geen
beschadigingen waarbij het canvas zichtbaar is. Op het bandloopvlak vind je indicatiepuntjes.
Zijn de loopvlakken aan beide kanten gelijk afgesleten en niet scheef?

Zet 'm op de brug of over een smeerkuil:
Het is van belang om de auto van de onderkant te bekijken. Hiervoor is een brug in een garage essentieel.
Als bijvoorbeeld de ophanging niet in goede staat verkeert, dan is het raadzaam de auto te laten staan.

Bij voorwielaandrijving:
Zijn de stofsokken van de kruiskoppelingen in de aandrijfassen niet gescheurd? Dit is te zien met de wielen
links- en rechtsom geheel ingedraaid en dan het wiel ronddraaien.

Hoe zijn de remblokken en -schijven er aan toe?
Bij remtrommels op de achterwielen: is er ergens lekkage van remvloeistof te zien?

Onder de motorkap:
Vertoont de motor lekkage of ‘zweet’ de motor? Geen scheuren in de stofhoes van de stuurinrichting?
Deel 3 uit 4. Wordt vervolgd.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2008 om 01:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deel 4 uit 4.
Maak een proefrit. Voordat je een auto wilt kopen, vraag altijd om een proefrit.

Let tijdens de proefrit op schakelen, koppeling, speling in het stuur en remmen. En houd altijd de meters op je
dashboard in de gaten.

Maak een noodstop bij ongeveer 60 km/uur: remt de wagen correct en trekt deze niet naar één kant?

Trek de handrem flink aan, laat de koppeling opkomen, geef gas bij en probeer in 1 weg te rijden. Slaat de motor af,
dan zijn de handrem en de koppeling goed.

Bij een auto met voorwielaandrijving:
Draai op een parkeerplaats enkele rondjes met het stuur scherp ingedraaid, linksom en rechtsom.
Hoor je daarbij geen knakkend geluid bij de wielen en onder motorkap, dan zijn de homokynetische kruiskoppelingen en de
aandrijfassen goed.

Druk op iedere hoek van de auto zwaar op de carrosserie, zodat deze naar beneden gaat en laat ze plots los.
De carrosserie mag niet meer dan twee keer na-veren. Anders is (zijn) één of meer schokbrekers stuk.

Probeer de ruitenwissers en ruitenpissers.

Als de motor warm is, laat ze dan een 10 minuten stationnair draaien. Geef daana plots kort vol gas: komt er een (blauwe)
wolk uit de uitlaat, duidt dit op overmatige slijtage van de motor met overmatig olieverbruik.

Sluiten alle portieren, kofferklep en motorkap goed? Ook op slot?

Niet courante auto, niet gangbare modellen, opmerkelijke kleuren hebben een gunstige invloed op de prijs.

Vraag om een nieuwe APK en distributieriem.
Probeer altijd bij de koop een APK-keuring en distributieriem erbij te regelen. Houd er wel rekening mee dat groot
onderhoud al snel de vraagprijs overstijgt. Auto’s tot 1000 euro gaan uiteraard geen jaren meer mee. Vaak is het een
afweging kopen of slopen.
Maar je kunt zeker tot 1000 euro een auto kopen die een tijdje mee kan. Maar garanties worden niet gegeven. Doorsparen,
of een iets duurdere auto kopen is misschien raadzaam.

Met dank aan de inbreng van Read3, Ton.

Aanvulling, wijziging en eindredactie:

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2008 om 01:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Experts,

Voor wijzigingen of correcties, aanvullingen en andere opmerkingen buiten dat het té uitputtend is, houd ik me aanbevolen.

Mijn bedoeling is kopers in spé zo veilig en gunstig mogelijk een gebruikte auto aan te laten schaffen. Ze moeten zelf zien wat ze het belangrijkst vinden.
H.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn ook in de prijsklasse tot 1000 euro goede auto's te koop, het kost alleen meer zoekwerk.

Aangezien het dan wel vaak een oudje is hoeft dat niet te betekenen dat de auto ook niets meer is. Wel zal je veel zaken op een eventueel verlanglijstje moeten laten vallen. Dingen als stuurbekrachtiging, airconditiioning en andere luxe moet je vaak laten vallen.

Tip 1: Ga nooit alleen kijken maar neem een deskundig iemand mee.

Tip 2: Maak altijd een uitgebreide testrit met meerder personen.

Tip 3: Afspraken over service en/of garantie schriftelijk vastleggen op de nota.

Tip 4: Wees niet bang voor "handelaren". Ook een handelaar moet geld verdienen om zijn bedrijf draaiend te houden. Een slechte naam kan hij ook niet gebruiken.

Tip 5: Ga niet af op alleen een APK keuring. Een APK keuring is niets meer dan een momentopname en het systeem is ook niet waterdicht.

Tip 6: Schrik niet van hoge kilometerstanden. Een goed onderhouden auto van 15 jaar oud kan beter zijn dan een auto van 5 jaar oud waar geen (regulier) onderhoud aan is gepleegd.

Tip 7: Kijk om je heen, wat zijn het voor oudjes die er rond rijden. Voorbeeld: je ziet veel Peugeot 205-jes en Renault Clio's van begin jaren 90 rondrijden (1990-1994) en maar weinig Mitsubishi Colt's.

Tip 8: Kijk naar onderhoudskosten, wat kost het om te blijven rijden als er wel wat stuk gaat. Onderdelen voor een Peugeot 205 of Ford Fiësta zijn goedkoper dan die van bijvoorbeeld een Toyota Starlet.

Er is genoeg te vinden. Veel plezier met zoeken!