Hv
door Hvdv Jun 8, 2008 om 13:10
Computers & telefonie

Aanschaf

Hallo experts ik rij nu een daewoo lanos 1300  benzine en ik rij  +/-  100 km per dag naar mijn werk heen en terug ik vind dat  mijn huidige auto best veel verbruikt en nu ben ik mij aan het afvragen of diesel rijden goedkoper is en welke auto kunt u mij adviseren in ieder geval een kleine middenklasser van 5 jaar oud.

mvrgr Harry

460 10 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 8, 2008 om 13:22
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Kies voor probleemloze kilometervreters uit de VAG school zoals Audi, VW, Seat of Skoda afhankelijk van uw te besteden bedrag. Met zoveel kilometers op jaarbasis kunt u beter kiezen voor kwaliteit.

dirck
door dirck - Jun 8, 2008 om 13:47
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Nu de dieselprijs bijna even duur is als de benzineprijs denk ik dat je beter rond kunt gaan kijken voor een auto met een G3 installatie.

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 8, 2008 om 14:25
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Met een verbruik van 1 op 20 diesel is er nog steeds voordeel. Bij G3 is er sprake van een hoger verbruik 1 op 10 en de extra tank neemt ook nog ruimte in.

poltol
door poltol - Jun 8, 2008 om 15:14
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Bezoek eens een bereken site. Voer bij GOOGLE omslagpunt benzine diesel in. Hier heeft u er al één.

http://www.esset.nl/brandstof.htm

Succes, poltol

grindweg
door grindweg - Jun 8, 2008 om 15:15
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het omslag of breakeven punt ligt op 15000km bij een auto van de grote zoals een golf oid. neem een vw met een tdi weinig onderhoud en km stande van 4oooookm zijn niet vreemd. een reken sommetje : 5x100x 45 = en dan nog de prive km erbij dan is de keus niet zomoeilijk meer. denk bij lpg aan extra veel onderhoud zoals kleppen reviesie, onderhoud en problemen met de installatie zelf, en het ruimte verlies

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 8, 2008 om 23:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Harry,

Mag ik je adviseren op gas te gaan rijden, als je de ruimte kunt missen?
Zo'n 40 jaar heb ik kilometers gevreten, jaren van 80.000 alleen zakelijk, plus nog een 10.000 privé. Volgend jaar mei rijd ik daarvan 30 jaar op LPG. Vaak heb ik uitgerekend of diesel goedkoper was en is, doch dat is niet zo. Gas was steeds minstens een cent per kilometer goedkoper, met een gasoorlog in de buurt wel 3 cent verschil.
Dat is alles inclusief gerekend.

Kom niet aan met het verhaal dat een dieselmotor langer meegaat dan benzine. Apekool. En de onderhoudskosten zijn, als je een kapotte turbo meerekent, ongeveer gelijk.
Met m'n vorige Opel 1,8 ltr. reed ik dik 400.000 km. Die deed ik niet weg omdat de motor slecht was, maar de carrosserie en draagarmen was al zoveel aan gelast wat verrot was, dat het niet meer ging. En de laatste, ook 1,8 ltr. heb ik vorige week op 265.000 km gezet. Die mag bij mij het dubbele lopen. Met alle gasauto's heb ik caravan getrokken in de bergen, en niet zo zuinig.
De vorige liep 1:13,8 op lange weg en de huidige 1:13 op hetzelfde traject. Het verschil zit in een zwaardere auto en meer file. In de stad en wat 80 km wegen 1:11 tot 1:10. Ik rijd anticiperend en sta weinig stil voor verkeerslichten. Meestal rol ik erdoor in 2.

Je hebt nu een Daewoo. Jammer dat de motor 1,3 aan de kleine kant is. Dat hoeft helemaal niet zuiniger te rijden dan  b.v. 1,6 of 1,8 ltr.

Anders zou ik zeggen, laat gas in de Daewoo bouwen, als de auto nog niet zo oud is en u de ruimte voor de tank kunt missen.
Gas is beter voor een motor dan benzine.

Nog vragen over gas? Ik bouwde zelf in en repareerde ook. Ook revisie van gasconverters. De gasfles van m'n caravan vul ik vanuit de auto. Dat scheelt een extra gasfles meenemen in de caravan.
Wie dat doet, moet wel weten waar ie mee bezig is!
Hardware ERror MAN.

mi
door misha1977 - Jun 9, 2008 om 09:06
6 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Hardware,

Dan heb je toch wel heel veel geluk gehad.
Mijn vriend werkt als automonteur en hij en zijn collega's zijn het er allemaal over eens. De eerste 3 jaar van een nieuwe auto gaan nog wel maar vaak ontstaan er vervelende problemen met dure reparaties als gevolg.

Gas.... daar moet je alleen op koken! :)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 13, 2008 om 01:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ misha:

Zoals je hebt kunnen zien, gebruik ik in m'n caravan oolk LPG en dan koken we er op. Trouwens, we verwarmen en koelen er ook mee.
Tot zover kon je vriend en zijn collega's wel gelijk hebben.

Maar om generaliserend te stellen dat gas niet is om te rijden, dan zet je je eigen kennis van motoren en LPG toch wel te kijk!
Ik denk dat ze alleen een beperkte ervaring hebben met een inferieur merk auto.

Zelf rijd ik nu ruim 29 jaar met LPG. En met plezier. Met de eerste ervaring met LPG, was ik niet zo blij. Dat was in een Renault 18 stationcar, in 1979. Een bult onderhoud aan het motorblock, want met benzine zouden iedere 15.000 km de kleppen gesteld moeten worden. Maarrr.... met gas iedere 10.000 km. Zo was ik na een jaar zowat iedere maand een zaterdagmorgen onderhoud aan het doen, o.a. kleppen stellen. In de Renaultgarage hebben ze me na een jaar niet meer gezien. Kreeg een rekening van een beurt en 1 band van Fl.750,-- en voor mij was toen de maat vol.
Starten op gas kreeg je de winterdag niet voor elkaar. Ik moest er altijd aan denken de laatste 200 mtr. op benzine om te schakelen, anders moest ik 's morgens op de startmotor de vlotterkamer eerst volpompen. Renault: OUT!

Ik ging weer terug naar OPEL, Ascona 1,6L. Nooit startproblemen op gas, ook 's winters niet. Ook niet meer kleppenstellen.
Een verademing na die rotte Renault ervaring.
Hierna weer een Ascona 1,6L. Zelfde ervaring als de vorige. En let wel, ik ging met die dingen met caravan de bergen in. Op gas!
Na deze volgde weer ééntje van hetzelfde model, met 1,8L. Ben ik mee in de Tatra, Oostenrijkse-, Zwitserse- en Franse Alpen, Pyreneën, en kris-kras door het Iberisch schiereiland met caravan geweest. Nooit gasproblemen met OPEL gehad.

Mijn tot dusver laatste OPEL, Vectra 1,8L 5-1995, loopt al weer ruim 265.000 km op gas. Alleen starten gebeurt de eerste keer van de dag even op benzine, want op gas duurt dat iets langer, wel 5 seconden.
Na starten schakel ik binnen 2 seconden over op gas. De koude motor loopt op gas veel rustiger.

Dus als je vriend en zijn collega's zeggen dat ik geluk gehad heb, is dat wel overtrokken of onkunde: Je zou hooguit kunnen stellen dat ik geluk heb gehad dat ik weer OPEL koos. Ik was meteen verliefd op de hydraulische klepspelingbegrenzing en dat heeft niet ieder automerk!
Zonder kleppenproblemen ruwweg een miljoen kilometer rijden, zelfs met 4 kapotte distributieriemen niet! Kom daar maar eens om. Ze moeten maar eens omzien naar een ander merk.

Kleppen stellen heb ik sinds die ene Renault niet meer hoeven doen. Dat scheelt een bult onderhoud(skosten).

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 13, 2008 om 01:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

By the way, Harry, in de Daewoo van je daar zit toch een GM-motorblock in met een bovenliggende nokkenas (OHC op het kleppendeksel).
Die zij praktisch identiek aan de gewone 1,3L OPEL motoren.
H.

grindweg
door grindweg - Jun 13, 2008 om 20:09
2308 Antwoorden / 28 Vragen

geachte hrw er man. het zijn blokken die in licencie gebouwd zijn met toch echt wel andere legeringen.