jejosa
door jejosa May 30, 2006 om 21:12
Computers & telefonie

Accu voor de laptop

Hallo,

Ik heb ca 3 jaar geleden een easy note book gekocht, de K5300. Je raadt het al, ook die was al na ca 6 maanden "lui" zoals ze (PB) dat toen noemden. Bij verdere informatie bleek dat dit zou komen door verkeerd gebruik, wellicht bekend, de battery er in en toch altijd op het lichtnet, dit om de battery te sparen, dacht ik..... niet dus. Afin, ik dus kijken voor een nieuwe, maar schrik ik me toch even van de bedragen!!! kom ik zomaar op bedragen van tussen de 120 tot 150 euro tegen!!!  Nu 3 jaar later wil ik dus toch een nw. ik dacht de prijzen zakken wel, nou mooi niet dus!! Wat mij overigens wel verbaasde is dat er vele zijn met dezelfde soort klachten, en waar ik meer van schrik is dat er mensen zijn die wel een nw. hebben gekocht maar vlak ná de garantieperiode wederom met een "luie" battery zitten.

Eigenlijk is het gewoon een slecht product dus, anders geeft zo'n miljoenen bedrijf toch niet slechts 6 maanden garantie, dat zegt al wat, maar ja we waren natuurlijk niet verplicht te kopen he?

Wat ik nu echt wil weten is of het wel verstandig is toch een nieuwe te kopen, ik bedoel je hebt al complete laptops voor nog geen 600 euro, ik bedoel, mijn laptop is tenslotte al 3 jaar oud, dus wederom de vraag, wat is wijsheid?

Hoor ik van jullie?

402 4 Rapporteer

gsm
door gsm - May 30, 2006 om 21:26
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een batterij moet de eerste keer helemaal vol opgeladen worden, zonder onderbreking.
Daarna minstens  vijf keer helemaal leeg laten lopen tijdens het werken, dus zonder adapter aan het lichtnet.
De batterij wel meteen weer helemaal vol opladen als deze bijna leeg is. Dit dus een aantal keren herhalen om de capaciteit van de batterij te maximaliseren.

Met deze procedure kunnen ook oude batterijen weer enigszins verbeterd worden.

Laat inderdaad de batterij regelmatig bijna leeglopen, maar zorg dan wel dat deze ook meteen daarna weer helemaal opgeladen wordt.

Vooral de Li-ion batterijen mogen nooit helemaal leegraken.
NiMh batterijen hebben een hoge lekstroom en moeten daarom minstens één keer per maand opgeladen worden.

Tenslotte: LEES de gebruiksaanwijzing die bij de batterij hoort te zitten.

Groet,
GSM

jejosa
door jejosa - May 30, 2006 om 21:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor deze tip, zoals al eerde gemeld had ik deze procedure verzaakt dus accepteerde ik het euvel.

Mijn vraag is min of meer beantwoord om dus toch in een nieuwe te investeren.

Heb ik gelijk een vraag.

Mijn oude is 44oomAh

een nieuwe wordt een 6600mAh, maakt dat iets uit?

vrgr

gsm
door gsm - May 30, 2006 om 22:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

6600:4400=
1,5x zo lang duurt het voordat de batterij leeg zal zijn na volledig opgeladen te zijn.

Batterijen wordt nooit lang garantie op gegeven omdat de levensduur sterk afhangt van de behandeling.

Revival methode gezien op internet:

Battery Revival:

The batteries on laptops are often a problem. Most people sit their laptop on
a desk and use AC power, so the battery usually suffers, resulting in a chemical
‘memory’, which gives them a life of about 3 seconds under load. The batteries
in my donor laptops were both made in 2000, so I had to try and revive them. If
you have any NiCd or NiMH batteries that won’t hold their charge, you can often
revive them. This is not a new concept, but here is my recipe for reviving
rechargeable batteries:

Discharge the battery as much as you can.
  1. Place in a sealed plastic bag.
  2. Place the bag in your freezer for at least 24hours. Overnight is sometimes
    enough, but I leave it about a week.
  3. Take the bag out of the freezer and leave the battery to return to room
    temperature. Make sure you wipe off any condensation from the battery contacts
    before you use it. I just leave them in the sun for a few hours.
  4. Fully charge the battery, then run it down again, as low as you can get it.
    Repeat this charge-discharge cycle a few times, and see if you get a longer
    life.
Ik garandeer niet dat dit inderdaad werkt.

Groet,
GSM

jejosa
door jejosa - May 30, 2006 om 23:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste GSM,

Daar de accu toch afgeschreven is ga ik het gewoon proberen.

bedankt voor de tip en de genome moeite bezig te zijn voor mij en wellicht anderen.

;-)