tu
door tulpje Dec 28, 2009 om 18:35
Computers & telefonie

Accu word leeggetrokken

een vriend van mij heeft een probleem met zijn accu van zijn laptop. na het downloaden van msn emoticons die hij in een mail van msn gekregen had ( die overigens nergens terug te vinden zijn ) word de accu van zijn laptop leeggetrokken. het kan toeval zijn na die download. de accu die in de laptop zit is ongeveer 4 maanden oud. ook is het geval dat als je een internet pagina wilt openen dat ineens een tijdje duurt. we hebben al een systeemherstel uitgevoerd maar dat heeft helemaal niks geholpen. als de accu volledig opgeladen is dan zakt hij vrijsnel weer naar 0. er is nog geen 5 minuten met die accu te werken. waar kan dat nou aan liggen? vind het heel erg vreemd dat dat zo ineens kan. de laptop draait op vista. wie weet raad? alvast heel erg bedankt namens mijn vriend

1797 7 Rapporteer

erik008
door erik008 - Dec 28, 2009 om 18:51
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Een accu raakt leeg door energieverbruik.
Dat het door de emoticons komt is onzin.
Een virus kan de pc belasten en energie behoefte verhogen, maar niet zoveel dat het 5 minuten leeg is.

Het lijkt me dan een probleem met de accu of met de lader.

tu
door tulpje - Dec 28, 2009 om 18:55
69 Antwoorden / 53 Vragen

de lader is het niet want ik heb hem ook op mijn lader gehad
en er gebeurde precies hetzelfde
kan een accu zo snel stuk wezen? deze zit er net 4 maanden in en het was een nieuwe. ik vind het alleen wel heel toevallig dat het gebeurd is na het downloaden

erik008
door erik008 - Dec 28, 2009 om 18:59
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb nog gezocht of er virussen zijn die je laten geloven, dat de accu leeg is.
Heb echter nog niets gevonden.
Wacht even af...of iemand een goed idee heeft.

toolboy
door toolboy - Dec 28, 2009 om 19:31
965 Antwoorden / 40 Vragen

TS geen enkele accu is 100%.
in uw ts lees ik duidelijk dat het aan de accu ligt.
Gewoon een vervangende accu(batterij) eisen.
Het is duidelijk een fabricage foutje., interne sluiting in de accu.
Dat het toevallig na het downloaden is kan zijn door de extra stroomopname uit de accu.

gr T

holpen
door holpen - Dec 28, 2009 om 19:47
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Het meest waarschijnlijke is inderdaad dat de accu gewoon stuk is, of iets in de electronica van de laptop zelf. Een virus is niet erg waarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Als dat zo is, dan is dat vrij gemakkelijk uit te vinden:

1. Download de live-cd van Ubuntu en brand deze op een cd-tje.
2. Start de laptop op vanaf deze live-cd.
3. Na het opstarten de stekker uit het stopcontact en een tijdje ermee werken (maakt niet uit wat je doet)

Als nu de accu ook na een paar minuten al leeg loopt, ligt het dus aan de accu of aan de laptop zelf. Kun je er wel langer mee werken, dan is er inderdaad iets binnengekomen dat Windows laat denken dat de accu heel snel leeg is.

In het eerste geval moet je terug naar de winkel. In het tweede geval zul je de laptop opnieuw moeten installeren.

gsm
door gsm - Dec 28, 2009 om 22:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De batterij hoeft niet echt leeg te zijn, maar kan ten onrechte aan de laptop melden dat hij leeg is. Het kan in zo'n geval voldoende zijn om de batterij te calibreren.
Zet de energie instellingen zodanig dat de laptop nooit wordt uitgeschakeld. Laat de laptop aan staan totdat de batterij bijna leeg is en de laptop door stroomgebrek uitvalt.
Daarna de stroomadapter aansluiten en de batterij zonder onderbreking helemaal vol opladen. Daarna de laptop pas weer gebruiken.

Je moet de batterij af en toe blijven trainen. Dat doe je door de batterij steeds zover als mogelijk is te ontladen en daarna meteen weer helemaal vol op te laden. Bij een nieuwe batterij wordt vaak aangeraden om dit drie keer achter elkaar te doen.

Li-ion batterijen kun je heel vaak ontladen en opladen, zonder dat dit de levensduur ernstig bekort. Stel Energiebeheer in Windows zodanig in dat bij 10% resterende lading de laptop wordt uitgeschakeld

Waarschuwing:
Een Li-ion batterij kan niet tegen leegstand! Altijd zorgen dat de batterij zo snel mogelijk weer wordt opgeladen. Batterijen lopen in de laptop min of meer langzaam leeg. Wanneer de laptop langere tijd niet gebruikt gaat worden, dan kun je beter eerst de volle batterij verwijderen uit de laptop.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 29, 2009 om 01:27
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag tulpje,

Ligt n.m.m. niet aan een virus.
N.m.m. kan het zowel aan de laptop als wel aan de accu liggen.

1. Een accu kan van het ene op het andere moment een lagere capaciteit krijgen door (gedeeltelijke) kortsluiting in 1 of meer cellen. Nooit een hogere. Zie ook de opmerking vaan toolboy: nooit 100 %.

2. De laadregeling van de laptop kan stuk zijn. Dit lijkt niet zo waarschijnlijk, doch het gebeurt. Onze zoon heeft dezelfde laptop dan ik, 1 week later gekocht. Zijn accu werd niet vol geladen, snel leeg. Met mijn accu in zijn laptop hetzelfde. Laptop naar de handelaar, 3 weken later retour en het probleem was over. Compaq.

Moraal in deze: probeer een andere, zelfde type, accu in je laptop. Dan weet je waar het aan ligt. Niet te leen aan te komen? Dan koop je er één bij. Een reserve accu is nooit weg en ze hebben niet het eeuwige leven....

Hardware ERror MAN.