xe
door xepcoh Feb 15, 2011 om 22:36
Computers & telefonie

Apple

Lees hoe wij consumenten steeds meer en meer worden beduveld, lees hier hoe bijvoorbeeld Apple zijn miljardenwinsten telkens probeert te verhogen over de rug van de consument.

http://www.ifixit.com/blog/blog/2011/01/20/apples-latest-innovation-is-turning-planned-obsolescence-into-planned-failure/

Steeds meer producenten gaan over op de verderfelijke marketing politiek van planned obsolesence, oftewel: breng producten op de markt die een gegarandeerde, geprogrammeerde, korte levensduur hebben. Hoewel het principe al heel oud is, is Apple nu wel het voorbeeld hiervan.

Het wordt hoog tijd dat er een brede (maatschappelijke) discussie wordt opgestart te beginnen bij Kassa en als het kan ook op Kassa tv.

903 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

pino123
door pino123 - Feb 15, 2011 om 23:11
2778 Antwoorden / 14 Vragen
0

Wat wil je nu verwachten van een bedrijf, dat ze hun winst opgeven door producten te maken die jaaaaaren mee gaan?
Wat je nu koopt, was gister al verouderd, money makes the world go round. Marktwerking heet zoiets. Als je daar nu pas achter komt......

mastag
door mastag - Feb 15, 2011 om 23:12
955 Antwoorden / 19 Vragen
0

We worden niet beduveld, we beduvelen ons zelf.
Wij als consumenten willen steeds voordeliger spullen hebben.
Dat alle goede bedrijven over de kop gaan omdat de troep in verweggistan goedkoper gemaakt wordt, dat vinden we geen punt.
Ach ik heb toch nog werk! en het feit dat er duizenden op straat komen door deze consument deert u niet.
Als we nu eens met z'n allen niet proberen voor een duppie op de eerste rang te gaan zitten en ook nog iets over zouden hebben voor service, alleen dan zal de kwaliteit van onze aankopen omhoog kunnen.
Vooralsnog hebben we deze wegwerpmaatschappie geheel aan onszelf te danken.

Mastag

mrbmrb
door mrbmrb - Feb 16, 2011 om 00:09
84 Antwoorden / 4 Vragen
0

Daarom is het goed om te zien dat er steeds meer consumenten in opstand komen en er meer blogs verschijnen met handige tips om de trucs van bijvoorbeeld Apple te omzeilen...
* Vervang zelf de accu van je iPhone
* iPhone of iPod opladen met universele lader

rj
door rjw - Feb 16, 2011 om 13:11
3368 Antwoorden / 5 Vragen
0

[quote=mastag schreef op dinsdag 15 feb 2011, 23:12]We worden niet beduveld, we beduvelen ons zelf.
Wij als consumenten willen steeds voordeliger spullen hebben.
Dat alle goede bedrijven over de kop gaan omdat de troep in verweggistan goedkoper gemaakt wordt, dat vinden we geen punt.
Ach ik heb toch nog werk! en het feit dat er duizenden op straat komen door deze consument deert u niet.
Als we nu eens met z'n allen niet proberen voor een duppie op de eerste rang te gaan zitten en ook nog iets over zouden hebben voor service, alleen dan zal de kwaliteit van onze aankopen omhoog kunnen.
Vooralsnog hebben we deze wegwerpmaatschappie geheel aan onszelf te danken.

Mastag


Geef eens voorbeelden van bedrijven die over de kop zijn gegaan? We kopen nog steeds producten van dezelfde bedrijven als 10 of 20 jaar geleden. Er zijn hoogstens wat extra levernanciers bijgekomen.

rj
door rjw - Feb 16, 2011 om 13:16
3368 Antwoorden / 5 Vragen
0

[quote=mastag schreef op dinsdag 15 feb 2011, 23:12]We worden niet beduveld, we beduvelen ons zelf.
Wij als consumenten willen steeds voordeliger spullen hebben.
Dat alle goede bedrijven over de kop gaan omdat de troep in verweggistan goedkoper gemaakt wordt, dat vinden we geen punt.
Ach ik heb toch nog werk! en het feit dat er duizenden op straat komen door deze consument deert u niet.
Als we nu eens met z'n allen niet proberen voor een duppie op de eerste rang te gaan zitten en ook nog iets over zouden hebben voor service, alleen dan zal de kwaliteit van onze aankopen omhoog kunnen.
Vooralsnog hebben we deze wegwerpmaatschappie geheel aan onszelf te danken.

Mastag


De kostenstructuur van veel producten is behoorlijk veranderd van wat we uit het verleden gewend waren. In het voorbeedl op ifixit wordt het vervangen van de batterij in de iPod shuffle genoemd. De batterij is het duurste onderdeel in dat apparaat, de rest van de elektronica krijg je bijna voor niks. Niet zo gek dat vervangen (met de hand!) dan duurder is dan een nieuw apparaat.

Als Apple het zo had ontwikkeld dat je de batterij makkelijk kon vervangen was het apparaat minder betrouwbaar geworden (de bekende afbrekende batterijklepjes) en had je 'm waarschijnlijk op net zo'n korte termijn vervangen.

mastag
door mastag - Feb 16, 2011 om 23:45
955 Antwoorden / 19 Vragen
0

@ RJW
Recent It's daarvoor Megappol (is nu weer doorgestart als online bedrijf)
Holland Electro
Aiwa
Grundig
Blaupunkt
Saba
Nordmende
JVC staat er niet zo goed voor
Ericson
Erres
Aristona
Edy
Stage Accompany (prof audio)
En dit zijn alleen nog maar een paar bedrijven die iets in elektronica/witgoed deden, Grundig is al 10 x doorgestart maar is geen serieuze speler meer.
JVC heeft volgens geruchten niet zo lang meer.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer