lichtblauw
door lichtblauw Nov 11, 2009 om 10:18
Computers & telefonie

Artikelnummer begint met 0, probleem in Excel

Ik ben een productlijst aan het opzetten in Excel. Daarbij wil ik sorteren op artikelnummer. Helaas beginnen enkel artikelnummers met een 0. Excel gooit die 0 er steeds uit. Als ik er tekst van maak dan accepteert hij de 0 wel, maar dan kan ik niet meer sorteren. Ik heb bij celeigenschappen / getallen al van alles geprobeerd, maar het werkt allemaal niet. Wie weet raad?

14144 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De makkelijkste oplossing is een extra kolom toe te voegen die de waarde in numerieke vorm opslaat. Je kunt dit doen door in die kolom in te voeren: =VALUE(A1) bijvoorbeeld. Waarbij A1 de cel is waarin het productnummer staat. Nu kun je sorteren op deze kolom. In excel kun je, mocht je dit willen, deze kolom ook onzichtbaar maken door rechts te klikken op de kolom-naam (bijv. B) en dan te klikken op hide.
Een moeilijker, maar elegantere oplossing is het schrijven van een macro in VB, maar daar houdt ik me zelf dagelijks niet zo mee bezig.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag lichtblauw,

Kan het niet zo zijn, dat de getallen met een 0 na de 9 komen inplaats van voor de 1?

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op woensdag 11 nov 2009, 10:34: Dag lichtblauw,

Kan het niet zo zijn, dat de getallen met een 0 na de 9 komen inplaats van voor de 1?

Met vriendelijke groet, ReadAC.

nee, helaas niet, Excel accepteert gewoon geen 0 aan het begin van een getal. Tenzij je er tekst van maakt, maar dan is er geen 'waarde' meer waarop je kunt selecteren.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op woensdag 11 nov 2009, 10:34: Dag lichtblauw,

Kan het niet zo zijn, dat de getallen met een 0 na de 9 komen inplaats van voor de 1?

Met vriendelijke groet, ReadAC.

nee, helaas niet, Excel accepteert gewoon geen 0 aan het begin van een getal. Tenzij je er tekst van maakt, maar dan is er geen 'waarde' meer waarop je kunt selecteren.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo gedejong,

Als je artikelnummers b.v. altijd 6 karakters lang zijn, ga dan naar de celeigenschappen, kies voor de aangepaste notatie en zet in het vakje onder Type: de waarde 000000 en klik op (Ok).
Een getal als 55442 wordt dan weergegeven als 055442.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

gedejong schreef op woensdag 11 nov 2009, 10:26: De makkelijkste oplossing is een extra kolom toe te voegen die de waarde in numerieke vorm opslaat. Je kunt dit doen door in die kolom in te voeren: =VALUE(A1) bijvoorbeeld. Waarbij A1 de cel is waarin het productnummer staat. Nu kun je sorteren op deze kolom. In excel kun je, mocht je dit willen, deze kolom ook onzichtbaar maken door rechts te klikken op de kolom-naam (bijv. B) en dan te klikken op hide.
Een moeilijker, maar elegantere oplossing is het schrijven van een macro in VB, maar daar houdt ik me zelf dagelijks niet zo mee bezig.

Bedankt voor je reactie. Ik heb het geprobeerd, maar ik ben bang dat ik de celeigenschappen van de kolom met de artikelnummers dan niet goed heb ingesteld. Nu staat er in de nieuwe kolom (waarin ik =VALUE(B2) heb gezet) een foutmelding in de vorm van #NAAM?.
Dat lijkt me niet helemaal goed. Heb je nog een tip?

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

gedejong schreef op woensdag 11 nov 2009, 10:26: De makkelijkste oplossing is een extra kolom toe te voegen die de waarde in numerieke vorm opslaat. Je kunt dit doen door in die kolom in te voeren: =VALUE(A1) bijvoorbeeld. Waarbij A1 de cel is waarin het productnummer staat. Nu kun je sorteren op deze kolom. In excel kun je, mocht je dit willen, deze kolom ook onzichtbaar maken door rechts te klikken op de kolom-naam (bijv. B) en dan te klikken op hide.
Een moeilijker, maar elegantere oplossing is het schrijven van een macro in VB, maar daar houdt ik me zelf dagelijks niet zo mee bezig.

Bedankt voor je reactie. Ik heb het geprobeerd, maar ik ben bang dat ik de celeigenschappen van de kolom met de artikelnummers dan niet goed heb ingesteld. Nu staat er in de nieuwe kolom (waarin ik =VALUE(B2) heb gezet) een foutmelding in de vorm van #NAAM?.
Dat lijkt me niet helemaal goed. Heb je nog een tip?

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Da aanhef van mijn vorige antwoord moet natuurlijk:

'Hallo lichtblauw' zijn, excuses.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Frija, bedankt voor je tip, maar helaas zijn er ook artikelnummers die langer zijn.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik geloof dat ik zelf de oplossing heb gevonden. Door de kolom op te maken als tekst, accepteert Excel de 0 aan het begin van de artikelcode. Vervolgens heb ik via aangepast sorteren de keuze gekregen om alles 'wat op een getal lijkt, te accepteren als een getal. Nu werkt het wel. Bedankt voor alle reacties!

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik mag toch hopen dat je artikelnummers een beetje éénduidig van opzet zijn? Je kijkt naar het langste artikelnummer en gebruikt dat aantal nullen onder Type:.
Een nummer als 12345 wordt dan 012345
Een nummer als 123 wordt dan 000123

Als je artikelnummers ook nog eens verschillend van lengte kunnen zijn, wordt het anders wel een rommeltje, toch?

Freya

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi lichtblauw. Vreemd genoeg werkt het hier wel met mijn quasi artikelnummers 0123, 123 en 01234. Je bent neem ik aan bekend met het invoeren van formules? Kan het zijn dan er streepjes of andere karakters in jouw artikelnummers zitten? In dat geval gebruik je bijvoorbeeld substitute: =VALUE(SUBSTITUTE(A1; "-"; ""))

Succes en vertel even of het goed gaat! Mocht het niet goed gaan, kun je me een paar voorbeeld artikelnummers sturen?

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik geloof dat ik zelf de oplossing heb gevonden. Door de kolom op te maken als tekst, accepteert Excel de 0 aan het begin van de artikelcode. Vervolgens heb ik via aangepast sorteren de keuze gekregen om alles 'wat op een getal lijkt, te accepteren als een getal. Nu werkt het wel. Bedankt voor alle reacties!

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de gehele kolom instelt op tekst en sortteert dan vraagt excel of je tekst die op getallen lijk als getallen wilt sorteren. Als je nu op Ja klikt dan werkt het wel.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

lichtblauw schreef op woensdag 11 nov 2009, 10:52: Nu staat er in de nieuwe kolom (waarin ik =VALUE(B2) heb gezet) een foutmelding in de vorm van #NAAM?.
Dat lijkt me niet helemaal goed. Heb je nog een tip?

De foutmelding #NAAM? is nederlandstalig, dan moeten de formules ook in het nederlands. gedejong gebruikt waarschijnlijk een engelstalige versie.
Probeer dan eens =WAARDE(B2)

ve
door verwijderd - Nov 12, 2009 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dullink: Je hebt volledig gelijk (alhoewel ik deze gang van zaken in een spreadsheet te zot voor woorden vind).