ap
door apolonia1944 Jan 29, 2009 om 17:24
Computers & telefonie

Beeldscherm

Ik heb een nieuw beeldscherm gekocht een acer 20 inch...de vorige is helaas kapot gegaan.....
Nu zou de resolutie van het scherm 1440 x 900 moeten zijn....maar ik kan mijn instelling niet hoger krijgen dan 1280 x768......
Ik heb al veel geprobeerd maar waarschijnlijk niet het juiste.......
Heeft iemand hier een oplossing voor??????

941 18 Rapporteer

dirck
door dirck - Jan 29, 2009 om 18:50
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je het stuurprogramma (drivers) van de nieuwe monitor al geïnstalleerd?

Waarschijnlijk staat het stuurprogramma van de oude monitor nog in Apparaatbeheer.

dirck
door dirck - Jan 29, 2009 om 18:58
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Videokaarten kunnen al meer dan 10 jaar resoluties aan die boven 1280x1024 zitten, zelfs de videokaart (1 MB) die in mijn 1e computer zat.
Aan de videokaart zal het dan ook niet liggen, maar wel aan het stuurprogramma van de monitor.

edwardus
door edwardus - Jan 29, 2009 om 19:59
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Niet elke videokaart ondersteunt deze resolutie (ook al heeft die meer dan 1MB video RAM). Vermeld even welk type het betreft, dan kunnen we je zekerheid geven.

kenwel2
door kenwel2 - Jan 29, 2009 om 21:40
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@edwardus: zo is het wel...en nu ff afwachten op antwoord vraagsteller/ster...mooi antwoord dirck, maar niet (altijd) het juiste, gissen kun je altijd, meestal werkt het nog ook. (blijkbaar)

Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Jan 29, 2009 om 22:11
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, mogelijkerwijs kan het zijn, dat uw videokaart (de grafische kaart in uw pc) deze resolutie eenvoudigweg niet aankan, en dat u, mogelijkerwijs, een andere videokaar in zult moeten bouwen in uw pc.

Gr. Succes, Henri

ap
door apolonia1944 - Jan 29, 2009 om 22:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik al van verschillende kanten ook gehoord....morgen naar de winkel en advies vragen......ben zelf helemaal niet handig met mijn PC..
bedankt...

ap
door apolonia1944 - Jan 29, 2009 om 22:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er is mij verteld dat ik geen driver nodig heb om mijn scherm in te stellen.......plug en go......

dirck
door dirck - Jan 29, 2009 om 22:50
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Toch zou ik de drivers wél installeren.

Vista regelt de resolutie wel automatisch, maar volgens mij Windows XP niet.
Als je eerst een kleiner scherm had die een maximale resolutie aan kon van 1280x768, dan kan het zijn dat die instellingen nog steeds in je computer staan.
Sluit je een groter scherm aan, dan blijft die 1280x768 als hoogste instelbare resolutie staan.

Installeer je nu de drivers van het nieuwe scherm, dan krijg je bij de instellingen van de resolutie wel hogere waarden te zien, namelijk de resoluties die het nieuwe scherm aan kan.
Dan is het waarschijnlijk wel mogelijk dat je 1440x900 in kan stellen.

Stuurprogramma's worden niet voor niks meegeleverd op een CD.
Niet geschoten is altijd mis zeg ik altijd, als je dan nog steeds niet die resolutie in kan stellen, dan zou het inderdaad aan de videokaart kunnen liggen. (toch lijkt me dit sterk)

Groet, Dirck

holpen
door holpen - Jan 30, 2009 om 00:28
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@dirck:
Een videokaart met 1MB die resoluties boven de 1024*768 ondersteunt? Lijkt me erg stug!
Op deze resolutie heeft een videokaart namelijk bij slechts 256 kleuren al bijna 1MB nodig! (256 kleuren = 8 bits = 1 byte. 1024*768*1 = 786432 bytes, dus bijna 1MB). Op deze resolutie kun je al niet eens 16bits kleur draaien, want daarvoor heb je al meer geheugen nodig (zo'n slordige anderhalve MB).
Vrijwel alle 1MB-kaartjes konden maximaal 800x600 aan op 16bits kleuren (65335 kleuren) of 1024*768 op 8bits kleuren (256 kleuren).

Dus dit verhaal moeten we helaas naar het rijk der fabelen verwijzen...

dirck
door dirck - Jan 30, 2009 om 13:51
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry, je hebt helemaal gelijk.

Deze S3 Virge DX/GX had ik inderdaad op 800x600 en 16bits staan.
Mijn 14" beeldscherm kon maximaal 1024x768 aan.
Die 800x600 beviel me niet en heb toen ook meteen een andere videokaart gekocht, de 3DFX Voodoo 3 3000.
Deze had een maximale resolutie van 2048x1536.

Ik heb hier ook nog een Multitainer staan die ik het afgelopen jaar weer gebruikt heb. (nu niet meer, want heb eindelijk een nieuwe pc gekocht met Vista)

Deze Multitainer kon je alleen maar instellen op 640x480 of 800x600.
Maar via het Register heb ik de resolutie toen veranderd in 1024x768, zonder problemen. (1280x1024 kon je trouwens ook zonder problemen instellen in het register, terwijl de videokaart dus maar maximaal was in te stellen op 800x600)

Groet, Dirck

ap
door apolonia1944 - Jan 30, 2009 om 15:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zit wel een CDRom bij het scherm.......staat alleen op hoe hij aangesloten moet worden en geen drijvertje.......koppel alles los en ga naar de PC winkel heel hartelijk bedankt voor jullie oplossingen....ik laat wel weten ....als alles weer goed werkt ......wat de oplossing is geweest.....
gr......Apolonia

badclusters
door badclusters - Mar 4, 2009 om 19:51
69 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor videokaart zit er in? en wat is de refress rate? moet bij een acer op 60 Hertz staan 32 bits en 1440 bij 900 kan slechts bij de breedbeeld modellen!!Als de videokaart het niet trekt dan gaat de vlieger niet op minimaal tegenwoordig 512mb en dan twee merken ATI en Nvidia dat zijn de merken en is het een AGP of een PCI express kaart?

holpen
door holpen - Mar 4, 2009 om 23:31
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Afgezien van het feit dat je rijkelijk laat reageert, vermeld je hier een aantal dingen die er niets mee te maken hebben.

De refresh rate doet er hier eigenlijk niet toe, heeft niets te maken met de resolutie.

Of het een PCI-e of AGP-kaart is doet in het geheel niet terzake, dus waarom je dat zou moeten weten?

Je stelling dat je "tegenwoordig" minimaal 512MB aan videogeheugen
nodig hebt is volslagen flauwekul in verband met deze vraag. Die
hoeveelheid geheugen heeft niets met de mogelijke resolutie te maken,
maar veel meer met allerlei moderne technieken die met name in nieuwere
spellen zitten ingebouwd. Vrijwel elke moderne videokaart met
ruimschoots minder geheugen kan echter een resolutie van 1440x900 aan.
Ook je verhaal over de merken klopt niet helemaal: er zijn diverse merken videokaarten. Bijna alle gangbare types maken inderdaad gebruik van een grafische processor/chipset van ATI of nVidia. Het merk van de kaart kan iets totaal anders zijn (Club3D, Asus, HP, om er maar eens een paar te noemen).

Wel van belang zijn in dit verband: merk en type van de videokaart (om
in de specificaties te kunnen controleren of de videomodus inderdaad wordt ondersteund), en
zijn de juiste drivers voor zowel videokaart als monitor geïnstalleerd.

kenwel2
door kenwel2 - Mar 5, 2009 om 11:25
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo holpen, ik ga helemaal mee met uw stelling.....geheel correct naar m.i

Vaak ben ik echte digibeet, maar wat u schrijft, snap ik drommels goed, met name de opmerking over het geheugen videokaart...

Groeten, Henri

birdies
door birdies - Mar 5, 2009 om 12:18
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Wat voor videokaart zit er in? en wat is de refress rate? moet bij een
acer op 60 Hertz staan 32 bits en 1440 bij 900 kan slechts bij de
breedbeeld modellen!!Als de videokaart het niet trekt dan gaat de
vlieger niet op minimaal tegenwoordig 512mb en dan twee merken ATI en
Nvidia dat zijn de merken en is het een AGP of een PCI express kaart?.......

Mag ik ff lachen om deze onzin?

kenwel2
door kenwel2 - Mar 5, 2009 om 12:28
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@holpen, sorry hartstikke verkeerd!! Moet natuurlijk zijn:

Vaak ben ik GEEN echte digibeet, maar wat u schrijft, snap ik drommels goed, met name de opmerking over het geheugen videokaart...

Gr. Henri

tigertje
door tigertje - Mar 5, 2009 om 13:21
402 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan aan mij liggen maar is 1440x900 überhaupt geen vreemde resolutie voor een 20" monitor? Die zijn doorgaans 1650x1050 namelijk. Welke monitor is dit precies?

kenwel2
door kenwel2 - Mar 5, 2009 om 14:33
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hoi, hieonder wat links, waarin de resolutieproblemen (zouden) kunnen worden opgelost, aangaande drivers.

http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner  of,

http://tweakers.net/meuktracker/15842/PowerStrip-3.75-build-590.html

Gr. Henri