raadsel
door raadsel Jan 7, 2007 om 12:40
Computers & telefonie

Beschadigde schijfstations

De laatste paar dagen krijg ik iedere keer bij het opstarten van de computer de volgende foutmelding:

"1 of meer schijfstations bevatten mogelijk beschadigde sectoren; druk op een toets om scandisk een oppervlakte-analyse van deze stations te laten uitvoeren"

Ik heb al een paar keer de scandisk laten uitvoeren (ook via de veilige modus). Er worden geen beschadigde bestanden gesignaleerd. Toch krijg ik iedere keer weer bovenstaande boodschap. Hoe kom ik daar van af?

246 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sluit de computer wel op de juiste wijze af?

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo raadsel,

Is je harde schijf wellicht in meerdere partities ingedeeld? Scan dan ook alle andere partities op fouten.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

probeer het volgende eens (werkt ook bij xp: ga naar de dos prompt en type daar achte C: scandisk. U ziet dan de volledige scandisk bewerking. Ik ga er evenwel vanuit, dat uw pc /harde schijf geen fouten bevat doch de melding mogelijk voortkomt uit niet goed afsluiten van één of meer programma's die u geopend had. In dat geval is er vrijwel altijd sprake van het ontstaan van verspreide/verdeelde bestandsonderdelen en zal bij opstarten het systeem altijd een systeemcontrole uitvoeren en dan vaak vragen om SCANDISK.

Afsluiten moet in beginsel altijd via de star knop op de werkbalk waarna een menu verschijnt met de tekst afsluiten / opnieuw starten of annuleren. Kijk bij die ptrocedure ook eens of er bijzondere meldingen komen zoals: kan de applicatie niet beieindigen, wilt u toch beéindigen of dergelijke.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

de ene keer sluit de computer wel juist af en de andere keer niet

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb geen idee, ik ben a-technisch

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is dan belangrijk om uit te zoeken waarom er niet goed wordt afgesloten, want als u de stroom er telkens afhaalt om af te sluiten is de kans groot op een permanente beschadiging van de hardware.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

scandisk op omschreven wijze laten uitvoeren; er zijn geen problemen gevonden

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je naast de C: schijf nog een D: of E: schijf waar bestanden op staan? Wellicht een backup of recovery partitie. (geen CDrom of DVD-speler)

Freya

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is simpel:
"1 of meer schijfstations bevatten mogelijk beschadigde sectoren"
het hoeft dus niet zo te zijn.

Wanneer Windows niet correct is afgesloten, zullen bij opnieuw opstarten de schijven gecontroleerd worden om problemen te voorkomen.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb geen D of E in gebruik

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord/oplossing staat hier.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

nowhere + binka@ off-this-topic het ziet er naar uit dat mijn media probleem is opgelost door drastisch systeemherstel op datum half november.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

mooi gerrit, en nu oppassen dat je met een update niet weer in het zelfde schuitje komt.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

off-topic@ er dient zich inderdaad een Java 5.0 update aan die m.i. eerder de oorzaak was. Ik kijk even aan wat er gebeurt, down-load vooralsnog niet.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Nowhere, dan moet je schijf wel in NTFS geformatteerd zijn, wat als het in FAT32 geformatteerd is?

@Raadsel, gebruik je Windows XP of Windows 98?

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

windows 98

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

win98 wordt niet meer ondersteund, ik weet niet welke versie van win98 u gebruikt, maar fouten bij win98 zijn soms alleen te herstellen door een herinstallatie.
Soms kan een update naar een nieuwere versie een probleem verhelpen, maar omdat u hiervoor het probleem niet had zal dit dus niet de oplossing zijn.
Welke foutmelding wordt er gegeven bij het afsluiten, of draaid er wat op de achtergrond wat niet kan worden afgesloten?

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

9 op de 10 keer sluit de computer goed af, anders krijg ik het windows98 scherm te zien met de mededeling dat windows aan het afsluiten is

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

gebeurd dit dan bij gebruik van een specifiek programma?

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb je wel voldoende vrije schijfruimte?

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kopie van iets dat staat bij de link die ik al gaf:

"In Win 98 it was scandisk that performed the automated scan at startup.
All you need to do to disable it is to remove the read only attribute
from the MSDOS.SYS and edit it, add the line autoscan=0, or change
autoscan=1 to autoscan=0. Then save the file, reset the read only
attribute and reboot. End of problem."

Zie ook: http://support.microsoft.com/kb/118579
Helemaal onderaan, "How to Edit the Msdos.sys File".

Dit zal mogelijk slechts de symptomen van een hardwarematig problemen oplossen, houdt daar rekening mee en zorg dat er (zoals altijd) backups zijn van belangrijke onvervangbare bestanden op een extern medium.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Offtopic: Fijn dat het opgelost is, maar misschien voortaan even in een/het eigen topic melden en/of daar verdergaan. Ik heb er verder geen probleem mee maar het heeft niks met de hier gestelde vraag te maken, en is mogelijk verwarrend of niet fijn voor de vraagsteller..

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is meer dan voldoende schijfruimte. Meestal ontstaat het probleem nadat ik op internet ben geweest. Site maakt niet uit.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2007 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je niet toevallig Internet Explorer 7 geïnstalleerd?