brenda99
door brenda99 Aug 23, 2007 om 13:03
Computers & telefonie

Bestand per ongeluk geopend. Virus?

Sinds gisteren hebben we het volgende probleem:  na het opstarten van de computer verschijnt er telkens een schermpje, nl.  "Windows-Systeemfout;  Er bestaat een identieke naam is het netwerk"  ok.   Na het aanklikken van het account (4 st.op onze computer), verschijnt het Bureaublad met weer een schermpje, namelijk:

connect to

read me first

preamible

Modem

Dial      optiand prefix to access an outside line

Status (keuze uit 3 mogelijkheden)   -Opening line;  -Er kan geen

verbinding met de externe comp.....; -Disconnected.

Waarschijnlijk is de oorzaak van dit alles, dat mijn zoon, toen hij op MSN zat, "iets" aanklikte. Daarom hier zijn verhaaltje:

"ik zat op msn, en kreeg toen toegestuurd: Hee moet je mij is zien. Ik accepteerde het en na dat hij klaar was met downloaden kon je hem openen.  Ik opende het bestand, en toen kwam het op onze computer terecht. Zonder dat ik het weet, stuur ik op msn nu ook dat bestand rond. En als je op msn zit, kun je in het begin nog wel alles doen, maar na ong. 5 minuten kan ik niks meer. Ik kan geen gesprek meer beginnen met andere contactpersonen, en de computer wil niks openen als je ergens op klikt. En dat is meestal als ik tijdens het msn'en ook nog andere internetsites open heb staan. Als ik alleen msn dan geeft het msn ook geen problemen".

Hoe krijg ik dit weer van de computer af?

1372 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een virus of trojan. Start de pc op in Veilige Modus en laat de virusscanner een full scan doen. Die heb je toch wel he?

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kids uitleggen NOOIT NOOIT NOOIT zomaar klikken op iets waar je niet om hebt gevraagd. Eerst scannen.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

We hebben als antivirusscanner "AVG Free". Trouwens we hebben al gescand en toen werden er een aantal Trojans (dat was iets met Genetic of zo iets) gesignaleerd en verwijderd, echter niet in veilige modus. Ik neem aan dat het naar aanleiding van je antwoord, dus beter is om te scannen in veilige modus?

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt. Wat nóg beter is, is scannen vanaf een rescue-cd van de virusscanner. Het jammere van AVG is dat het niet zo hoog scoort op in-the-wild herkenning. Overigens is geen enkele virusscanner in staat om 100% te herkennen, dus beter is de bekende "social engineering" trucs vantevoren door te hebben. Dat zijn de bekende "hey check this out" of "problem with your account, enter your your password here" en zo nog een hele trits.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je in de opties van MSN je virusscanner wel geactiveerd.....?
MSN > opties > bestandsoverdracht > bestanden scannen op virussen met: ....en nu bladeren in je map om de scanner op te zoeken en te selecteren > Toepassen > OK
Wordt wel eens vergeten, MSN er op en de virusscanner werkt wel, nee, nee !
Het valt me trouwens wel op dat wanneer er problemen met virussen e.d. zijn dat die vaak doorkomen op computers met de bekende gratis virusscanners, apart of niet...?

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja ik was ook een tijdje tevreden AVG Free gebruiker maar ben na enige kritische geluiden me gaan verdiepen in de AV-Comparatives om te ontdekken dat deze niet uitblinkt in detectie. Toen ben ik overgestapt naar Avira Antivir. Op m'n andere pc staat nog steeds McAfee (gratis beschikbaar voor xs4all klanten) maar dat wordt ook steeds logger lijkt wel, m'n flitsende pc is niet meer zo flitsend als eerst. Als dergelijke ellende je geld waard is kun je ook de aanschaf van bijv. NOD32 overwegen, deze heeft een milde prijs en scoort toch erg goed.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

                 Doet het hier erg goed

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

probeer anders de Windows Live-OneCare safety scanner .
Kun je daarna Spybot-Search&Destroy draaien .
Je kunt ook even nakijken op Virusalert.nl  wat voor soort virus het is .
Daar staat dan ook nog bij hoe je  de virus kunt verwijderen .
succes.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Windows Live One Care scanner is in mijn ogen niet erg waardevol. De meeste zaakjes die een andere wél kan detecteren kan deze nog niet eens vinden. Neem dan de ESET Online Scanner, van de makers van NOD32.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo beste mensen.

Na een leuke tip van granaet,wil ik ook wel even een virusscanner aan presenteren.Wat denken jullie van NOD32 ? Al eerder hier geopperd. Maar weet je ,toen ik een e-mail kreeg van Norton om toch maar te gaan denken over die nieuwe van hun (2008)had ik de mogelijkheid om een test uit te laten voeren om te kijken of mijn computer wel goed beveiligd was.Ik heb op dit moment NOD32 op mijn computer en wat zegt norton.....?Dat ik op dit moment zeer goed ben beveiligd en als ik dan Norton zou nemen nog beter zou zijn beveiligd. Nou als norton dat zegt ,en jullie kennen die toch wel.Je mag NOD32 een maand gratis proberen. veel plezier er mee.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laten we in vredesnaam niet hier de zoveelste virusscanner-oorlog voeren, dat is al vaak genoeg gedaan. Waar ik niet heel erg verbaasd over ben is dat Norton zegt dat je met Norton nóg beter beschermd bent. Ze zullen vanzelfsprekend nooit melden "meneer u bent gewoon beter af met product xyz dan dat van ons, jammer dan voor ons".

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste edwardus.

Je hebt inderdaad gelijk we dwalen af en Brenda is nog steeds niet geholpen. Je kunt zoveel virusscanners op je computer hebben maar als de gebruiker maar overal op klikt en alles maar aksepteerd dan blijf je om problemen vragen. Ook de gebruiker is soms verantwoordelijk. Als ik brenda was zou ik met systeemherstel een stukje terug gaan mocht het scannen niet meer lukken.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal misschien niet lukken om de pc te schonen zolang deze zelf besmet is met een (misschien wel stealth) trojan.

Het beste is om de pc op te starten vanaf een gegarandeerd schone cd of diskette en dan vanuit die toestand een virusscan te doen. Dit gaat het makkelijkst met een zgn. Rescue CD van een goede virusscanner. Een aantal goede namen heb je al voorbij zien komen. Zo'n Rescue CD moet je dus kopen of maken vanaf een niet-besmette computer.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor al juliie reacties. Zoals het er nu naar uit ziet, is het probleem verholpen.Mijn zoon zegt dat hij weer normaal kan msn'nen op de computer. Ik heb met div programma's gescand, zoals: AVG Free, AVG anti-rootkit Free, Hitman Pro, Norton security scan, kaspersky online. Div.keren werden er Trojans gesignaleerd maar ook 1 keer een zgn. Worm.  Nogmaals allen bedankt voor het reageren. Groet Brenda.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan heb ik nog een tip voor jullie: installeer Sandboxie (www.sandboxie.com). Daarmee loop je minder risico wanneer zoonlief weer 's zit te MSN-en en overal op klikt dat-ie tegenkomt.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Edwardus, zal er aan denken, maar hoop dat ik dit vooralsnog niet nodig zal hebben. Dankje voor de tip.