barnhoorn
door barnhoorn Jun 28, 2009 om 22:38
Computers & telefonie

Beveiliging laptop

Ik ga voor het eerst mijn laptop mee op vakantie nemen en dus gebruiken via allerlei soorten netwerken, wifi, draadloze netwerken etc. etc.

Waar moet ik op letten om de laptop goed te beveiligen?

1935 22 Rapporteer

holpen
door holpen - Jun 28, 2009 om 23:01
1416 Antwoorden / 0 Vragen

1. Up-to-date virusscanner
2. Goede personal firewall
3. Up-to-date anti-malware programma's (MBAM, Spybot, etc.)

Afijn - eigenlijk alles wat je thuis ook zou moeten doen...

NB: Zorg wel dat je je wireless en bluetooth hebt uitstaan als je het niet nodig hebt.

kroonmeester
door kroonmeester - Jun 28, 2009 om 23:07
457 Antwoorden / 45 Vragen

Dat de laptop niet wordt gestolen.

edwardus
door edwardus - Jun 29, 2009 om 00:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Waar je vooral voor moet uitkijken is een draadloos netwerk met slechte bedoelingen. Bijv. iemand die met z'n computer zich voordoet als accesspoint met als doel jouw netwerkverkeer af te luisteren.

Stel daarom in ieder geval je netwerkkaart zo in dat hij alleen met zgn. Infrastructure netwerken verbinding maakt. Zelfs dat is geen garantie. Gebruik verder zoveel mogelijk beveiligd verkeer (SSL, https, encryptie, ...).

Natuurlijk zullen de meeste mensen dit als paranoia afdoen, maar het komt in de praktijk voor. Niet veel, maar het zal je maar gebeuren.

barnhoorn
door barnhoorn - Jun 29, 2009 om 10:33
336 Antwoorden / 288 Vragen

2 Firewall: Is de firewall in Windows XP goed?

edwardus
door edwardus - Jun 29, 2009 om 10:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee.

Wel goed: Comodo, Kerio, ZoneAlarm, Outpost, PC Tools

gsm
door gsm - Jun 29, 2009 om 11:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt overwegen om een Linux Live CD mee te nemen.

Voorbeelden zijn:
 Knoppix,
 Mandriva One Spring 2009,
 Ubuntu Desktop 9.04.

De iso bestanden kun je downloaden en zelf op een CD branden.
Door de laptop steeds te booten van een live CD loopt de inhoud van je laptop nauwelijks nog gevaar. Je kunt dan internetten, e-mailen en chatten.

Wel blijft nog steeds het risico dat iemand je wachtwoord of gebruikersnaam probeert te stelen om daar vervolgens misbruik van te maken.

Zorg dat je niet te koop loopt met de meegenomen laptop, want diefstal van de laptop zelf is een van de grootste gevaren.

sp
door sponsor - Jun 29, 2009 om 12:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

En mocht je laptop gestolen worden download dan het gratis programma Locatepc. Hier is de link: http://www.iconico.com/locatePC/

mvg Gerrit

brynnar
door brynnar - Jun 29, 2009 om 12:28
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Linux is zonder meer goed en veilig, maar is het praktisch? Ik ben zelf ook een tevreden gebruiker van Ubuntu 9.04, maar het heeft me, als ex-verwend-Windows-nest wel even geduurd om het systeem te doorgronden.

Onder Ubuntu/Linux kun je gewoon Firefox en Thunderbird draaien, werkt hetzelfde als onder Windows, dus voor uitsluitend e-mail en internet-gebruik is het een prima en veilige optie. (Hoe veilig? Er zijn nauwelijks virusscanners voor Linux. Die zijn simpelweg niet nodig. Zo veilig dus.)

Wat wel verwarrend kan zijn is de directory-structuur, die wat anders in elkaar zit. Met name als je vanaf eens schijfje draait, zul je in het begin flink moeten zoeken naar je oude bestanden.

Ik raad Linux aan, maar probeer het inderdaad wel eerst uit thuis, voordat je op vakantie gaat. Ik ben ook zo begonnen, maar op mijn laatst gekochte PC heb ik Vista er subiet afgegooid, zonder Windows maar aan te kijken.

Mvgr - B

er
door erwinfaas - Jun 29, 2009 om 12:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou in ieder geval een backup branden van je gegevens voor het geval je de laptop kwijt raakt.

Je kun overwegen om alle privezaken eraf te halen en later terug te zetten. Denk daarbij ook aan alle notieties en agendapunten, Mails en bestanden. Daar slaan mensen vaakhun privegegevens op als wachtwoorden en dergelijke. Zo bescherm je toch veel van je gegevens

Erni

wimbremer
door wimbremer - Jun 29, 2009 om 13:06
122 Antwoorden / 19 Vragen

In ieder geval zorgen dat je onder password moet inloggen. Belangrijke berichten en DOC's crypten met een versleutelprog. Laptop GEHEEL uit als je 'm in de auto laat liggen (Anders kan men kan 'm namelijk traceren) Beter is: altijd meenemen naar binnen. Je hebt speciale laptopsloten (beugels, kabels, etc) Kost weinig; scheelt een boel ellende!

fi
door fia2008 - Jun 29, 2009 om 13:14
4 Antwoorden / 0 Vragen

zet je sharing uit, dat voorkomt dat iemand jouw pc zomaar in kan komen, alleen als iemand echt veel moeite wil gaan doen, is er een kleine kans dat hij er op komt, maar die mogelijkheid is er natuurlijk altijd als je je op het internet begeeft...

pl
door ploeff - Jun 29, 2009 om 18:01
54 Antwoorden / 2 Vragen

En
als je op computers van anderen gaat werken: een keylogger-detector,
dat is een programma dat controlleert of zich op die computer geen
keylogger werkzaam is. Een keylogger is een progje dat al jouw
toetsaanslagen opslaat en dus ook jouw wachtwoorden en andere
inloggegevens. Maar dat is op jouw eigen laptop wellicht niet nodig.

vi
door villadorina - Jun 29, 2009 om 19:18
21 Antwoorden / 15 Vragen

de beste beveiliging voor jou en je laptop ..........thuislaten, ver weg in een kast ........met dikke sloten erop.....en gewoon afkicken van je gebruik - vakantie is bedoeld om hele andere dingen te doen ......klinkt lullig, bedoel ik niet zo -

barnhoorn
door barnhoorn - Jun 29, 2009 om 19:23
336 Antwoorden / 288 Vragen

Dit is volgens mij geen antwoord op mijn vraag. Dit forum heet vraag & beantwoord en niets anders!

jpm
door jpm - Jun 30, 2009 om 12:48
822 Antwoorden / 28 Vragen

@ Sponsor, citaat: "En mocht je laptop gestolen worden download dan het gratis programma Locatepc. Hier is de link: http://www.iconico.com/locatePC/", einde citaat.

Er valt natuurlijk zonder laptop niets meer te downloaden. Sorry Sponsor.

jpm

edwardus
door edwardus - Jun 30, 2009 om 13:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat programma is bedoeld om op je laptop te installeren vóór dat hij gestolen wordt. Maar ja, een beetje slimme dief gaat natuurlijk eerst de schijf wissen zodat ook LocatePC je niet kan helpen (denk ik).

th
door thecla01 - Jul 1, 2009 om 13:02
2 Antwoorden / 0 Vragen

Villadorina heeft gelijk. Dat ding gewoon thuis laten en als je echt niet zonder pc kunt gewoon een internetcafé opzoeken.

edwardus
door edwardus - Jul 1, 2009 om 13:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat mag dan zo wezen, als je nu nog een keertje naar boven scrollt en de vraag nog een keer leest, zul je zien dat dat inderdaad geen antwoord is op de vraag.

th
door thecla01 - Jul 1, 2009 om 13:55
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Edwardus,

Er is geen betere beveiliging van je laptop op vakantie dan hem uit te zetten en niet mee te nemen toch?

edwardus
door edwardus - Jul 1, 2009 om 14:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja zo lust ik er nog wel een paar. Doodsoorzaak nr. 1 is geboren worden, dus geen kinderen meer verwekken zal sterfte onder de mens drastisch verminderen. Mooi toch?

edwardus
door edwardus - Jul 1, 2009 om 14:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Of: geen computer meer aanschaffen, loopt-ie ook geen risico.

edwardus
door edwardus - Jul 1, 2009 om 14:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Of: pleeg nu maar vast zelfmoord, dan kan je niks meer overkomen.