Du
door Duifje123 Sep 15, 2024 om 19:00
Geldzaken & recht

BKR registratie

Hi!

Mijn vader heeft een BKR registratie lopend, met een bedrag van 0 euro. Een codering A2 staat hierbij. Dit vinden wij best wel gek. Aangezien het een schuld uit 2008 zou betreffen. In de tussentijd heeft hij onder bewind gestaan en in de WSNP gezeten. Een eventuele schuldenlijst kan ik opvragen bij de bewindvoerder aangezien zij claimen gegevens 7 jaar te bewaren.

Echter: Hoe kan het dat deze codering nog steeds lopend is met een bedrag van 0 euro?

Iemand enig idee? paps wil namelijk graag een nieuwe auto kopen en met een lopend krediet kan hij geen lening krijgen....

2342 11 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Sep 15, 2024 om 19:18
11706 Antwoorden / 51 Vragen

BKR blijft altijd enige jaren bestaan na het "nul" getal. Na verloop van een aantal jaren wordt dit gewijzigd.

Du
door Duifje123 - Sep 15, 2024 om 19:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

@mahadma dit is een schuld uit 2008. Hoe lang blijft dit staan als 'lopend'?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 15, 2024 om 19:30
2246 Antwoorden / Vragen

In principe vijf jaar nadat de schuld is afgelost.

tenormin
door tenormin - Sep 15, 2024 om 19:32
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Normaal blijft een BKR registratie 5 jaar staan. Hoe lang na 2008 heeft hij onder beheer gestaan?

Du
door Duifje123 Sep 15, 2024 om 19:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hi!

In 2014 is hij onder bewind gekomen, in 2018 is WSNP uitgesproken, in 2021 was hij uit de WSNP weg en sinds 2022 heeft hij geen bewind of budgetbeheer meer

ne
door neodutchio Sep 15, 2024 om 19:47
5237 Antwoorden / 12 Vragen

Dat wil zeggen dat de termijn gaat lopen vanaf 2022. Binnen 2 jaar nieuwe schulden maken is niet de bedoeling.

mahadma
door mahadma Sep 15, 2024 om 20:54
11706 Antwoorden / 51 Vragen

Ik verwacht niet dat geldverstrekkers met de geschiedenis "staan te trappelen" om geld te lenen, vrees ik, zeker als de volgende lening toch wel minimaal 5 cijfers zou kunnen worden. Maar dat is niet meer als een vermoeden.

Du
door Duifje123 Sep 15, 2024 om 21:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat geen einddatum bij, maar wel een bedrag van 0. Het gaat om een lening van 5000 euro die hij kan betalen, en ikzelf kan mezelf bevoegd laten verklaren om hem bij te staan als mentor zijnde

ne
door neodutchio Sep 15, 2024 om 22:08
5237 Antwoorden / 12 Vragen

Dat zal weinig uitmaken, iemand die zo lang onder bewind gestaan heeft en net 3 jaar uit de WSNP is is geen kredietverstrekker happig op.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 15, 2024 om 21:10
920 Antwoorden / 3 Vragen

De registratie van je vader is afhankelijk van de datum op het vonnis van rechtbank waarin de schone lei wordt toegekend.

Als je vader inloggen op mijn bkr dan kan hij precies zien wanneer de registratie afloopt.

Du
door Duifje123 Sep 15, 2024 om 21:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

2021. Echter is deze registratie van 2008, en staat hij op lopend en is er geen einddatum. Ook staat er een bedrag van 0 euro bij

Thecla58
door Thecla58 Sep 15, 2024 om 21:41
920 Antwoorden / 3 Vragen

Als op dat vonnis 2021 staat dan verdwijnt de registratie in 2026.

Dat houdt dus in dat je vader nog geen lening gaat krijgen ergens. Ik heb in 2020 een schone lei gekregen ivm restschuld hypotheek en in 2025 verdwijnt mijn registratie.

tenormin
door tenormin - Sep 15, 2024 om 21:27
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Dan is je vader op zijn vroegst 2026, denk 2027 pas vrij van BKR registratie. En als waarschuwing (om je vader toch te willen helpen), ga niet op zoek naar bureautjes die je beloven om de registratie ongedaan te maken. Dat zijn en leugens en je bent je geld kwijt. Het is op dit moment zoals het is voor je vader.

Du
door Duifje123 Sep 15, 2024 om 21:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daar was ik achter. helaasstaat er geen einddatum bij. Dan zal het ook niet in 2026/2027 zijn afgedaan gezien daar 5 jaar per lening voor staat.

tenormin
door tenormin Sep 15, 2024 om 22:24
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Maar hij krijgt geen lening. Dus is het wel afgelopen, die registratie. Ja, helaas voor je vader, aan een kant. Beschermt hem wel voor uitgaven waardoor hij weer in de moeilijkheden kan komen. Bedoel dit niet als opgestoken vingertje hoor, gewoon dat hij nog een paar jaartjes moet wachten op een andere auto.

tenormin
door tenormin Sep 16, 2024 om 00:23
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Zie nu zelfs dat een A2 registratie "alarmerend" word genoemd. Had niet eerder Google geraadpleegd maar lees dit nu pas. Voor naar bed gaan, ;-))

MarciaGladys
door MarciaGladys - Sep 16, 2024 om 00:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Deze BKR-registraties zijn er (en deze gevolgen hebben ze) - Radar - het consumentenprogramma van AVROTROS

Dit heb ik gevonden op het internet. Misschien heb je daar wat aan. Maar uit deze informatie geven zij het advies om het juridisch loket in te schakelen. In ieder geval veel sterkte en succes.

met vriendelijke groet,
Marcia

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 16, 2024 om 07:51
7341 Antwoorden / 3 Vragen

             Uit de link:

Hoelang bewaart BKR mijn gegevens?

Als je een krediet hebt lopen bij een kredietaanbieder, dan wordt dit door je kredietaanbieder geregistreerd bij BKR. Als je jouw krediet hebt afgelost, dan geeft de kredietaanbieder dit aan ons door. Daarna blijft nog 5 jaar zichtbaar dat je overeenkomst is beëindigd.

https://www.mijnkredietregistratie.nl/nl/veelgestelde-vragen/jouw-kredietregistratie-bij-bkr

1paul
door 1paul - Sep 16, 2024 om 07:59
3306 Antwoorden / 0 Vragen

bewind zal pas afgelopen zijn denk ik zo en daarbij een eerdere schuld, in dit soort gevallen zeggen de kredietverstrekkers gewoonweg nee, te groot risico, doen we niet.

Voor er weer eens een krediet genomen kan worden ben je zo 5 jaar verder na bewind!!!!

tegelijk vind ik het persoonlijk niet erg slim om meteen al weer schulden te gaan maken, kijk eerst eens of er gespaard kan worden en dus of de discipline er is om geld te hebben zonder dit meteen uit te willen geven!!

rj
door rjw - Sep 16, 2024 om 09:22
3360 Antwoorden / 5 Vragen

Gezien het verleden: probeer het uit z'n hoofd te praten om een auto met een lening te betalen. Scheelt een hoop frustratie als hij niet steeds tegen een muur aanloopt bij geldverstrekkers.

mahadma
door mahadma Sep 16, 2024 om 10:48
11706 Antwoorden / 51 Vragen

los van alles, een auto van 5.000 kàn mankemente gaan vertonen, wie en hoe betaalt die kosten als er al voor de auto een lening is?

rj
door rjw Sep 16, 2024 om 15:52
3360 Antwoorden / 5 Vragen

Dat ook. Een lening voor een auto moet je alleen doen als je (het klinkt gek, maar het klopt wel) genoeg geld hebt en maandelijks meer kunt aflossen dan de afschrijving.

ro
door ronny530 - Sep 16, 2024 om 14:47
2882 Antwoorden / 41 Vragen

Vanaf het moment dat het bedrag op 0 euro wordt gezet blijft de A2 code zichtbaar en zonder einddatum wordt de registratie na 5 jaar uit het BKR register verwijderd.
Als uw vader het WSNP traject met ontvangen van een schone lei verklaring heeft afgerondt dan hanteert het BKR een codering 3 dat is een codering voor mensen die succesvol het WSNP traject doorlopen hebben.
Zolang de BKR notering zichtbaar blijft is geld lenen geen optie omdat een WSNP traject een laatste kans is om schuldenvrij een nieuwe start te maken.
Wat u vader zou kunnen doen is een deel van het inkomen op sparen en als er voldoende geld is gespaard van dat gespaarde bedrag een wat oudere betaalbare auto kopen.

john devries
door john devries - Sep 18, 2024 om 13:38
226 Antwoorden / Vragen

Je kan een poging kunnen doen om garant te staan voor de lening.Hou er rekening mee dat de wegenbelasting en een WA verzekering minimaal 100-250 euro per maand kost.