ma
door magnolia May 3, 2014 om 17:44
Computers & telefonie

Bewerken bestanden

L.S.,
Ik heb artikelen uit oude historische kranten gekopieerd naar een wordbestand om die te verwerken in een boek. Bij het uitprinten blijkt de tekst erg onduidelijk en bijna onleesbaar. Dit vanwege het papier waarop de kranten toen (begin 1900) werden gedrukt. Hoe kan ik de teksten duidelijker maken zodat ze goed leesbaar in het boek komen te staan?
mvrgr
Magnolia

1010 8 Rapporteer

pi
door pieterwolters - May 3, 2014 om 17:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Op welke resolutie heb je de originelen gescand?

aurora1
door aurora1 - May 3, 2014 om 17:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u gedigitaliseerde artikelen van de KB ervoor gebruikt? Kijk eventueel even klik hier.

forever-nl
door forever-nl - May 3, 2014 om 18:00
400 Antwoorden / 11 Vragen

Mogelijk kunt u het contrast anders instellen? Ik vermoed dat dit binnen Word kan, zo niet dan met Photoshop of vergelijkbaar programma.

aurora1
door aurora1 - May 3, 2014 om 18:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb van het artikel dat in die link staat een screenprint gemaakt met het knipselprogramma van W7, dat opgeslagen, vervolgens geopend en gekopieerd, en toen in WordPad geplakt en het ziet eruit als op de gegeven site. Is dat met uw bewerking ook zo of ziet het er in Word al minder goed uit?

ma
door magnolia - May 8, 2014 om 11:02
42 Antwoorden / 43 Vragen

Beste allemaal,
Hartelijk dank voor de tips.
Aurora1:
heb idd de kranten die op de Delpher-site staan, gebruikt. Een screenprint maken heb ik niet gedaan, omdat ik vaak 1 artikel(tje) en/of advertentie nodig had. Op de site wordt de mogelijkheid gegeven die te selecteren en te downloaden. Dat heb ik dus gedaan. Daarna in een kopieerwinkel de downloads uitgeprint, maar ze bleven onduidelijk.
Pieterwolters:
Ik heb de items dus niet gescand, maar de downloads gelijk in de tekst van het boek verwerkt en die laten uitprinten. Ik heb dus niet met resoluties gewerkt.
Forever-nl:
Ik heb het gedownloade idd zoveel mogelijk 'bewerkt' met helderheid, kontrast, bijsnijden, etc. Maar wat je op je monitor ziet, is heel wat anders dan wanneer het is afgedrukt.
Mij restte slechts 1 optie: het uittypen van de te onduidelijke artikelen. Veel werk, maar ik had het ervoor over.
Nogmaals dank voor jullie reakties.
Magnolia

varabas
door varabas - May 8, 2014 om 11:35
450 Antwoorden / 35 Vragen

magnolia,

Ik weet niet of je inmiddels alles heb "uitgetypt" maar je zou ook de gescande artikelen kunnen converteren van pdf of jpg naar Word.
Dit kan ook online b.v op: Converteren naar Word

Bassie

ma
door magnolia - May 9, 2014 om 19:35
42 Antwoorden / 43 Vragen

Beste Bassie,

Ik heb de link toegevoegd aan favorieten en ga er mee aan de slag.
Bedankt voor de tip.
Ik kan nu meer artikelen uit de oude kranten overnemen, zonder urenlang de teksent over te hoeven typen, met of zonder zetduiveltjes!!
groet
Magnolia

varabas
door varabas - May 9, 2014 om 20:25
450 Antwoorden / 35 Vragen

magnolia,

Die zetduiveltjes zullen er inderdaad inzitten want 100% lukt niet, maar inderdaad als het goed gaat scheelt het veel tikwerk. Maar ja, dat gebeurt ook met het gewoon typen van teksent. (haha)

De greoten (haha) van Bassie