ri
door rikbesseler Apr 9, 2013 om 22:20
Computers & telefonie

Bijzonder hoog mobiel data vebruik

ik zou volgens mijn factuur van vodafone in augustus op 1 dag 800 mb data verbruikt hebben. ik heb toen al mijn twijfels gehad bij dit, naar mijn weten, bijna onmogelijke prestatie. ik heb mijn telefoon niet bijzonder gebruikt en daarom kan ik er met mijn verstand niet bij dat het zo kan zijn. ik heb toen direct al contact gezocht met vodafone en ook keurig antwoord gehad.

ivm privacy wetgeving enzo konden zij mij niet verder helpen maar wel gaven zij een technische fout toe met betrekking tot het data gebruik in het buitenland. daarvoor kreeg ik een bedrag gecrediteerd. maar na de uitzending van kassa over dit probleem dacht ik, ik ben niet alleen.

ik heb in de maand maart mijn telefoon niet of nauwelijks op wifi gezet, veel op youtube en dumpert.nl flink bezocht maar na 28 dagen kwam ik pas boven de 1 gb. ik kon dit doen omdat ik gebruik heb gemaakt van een aanbieding, 3 gb extra voor maar 7.50. dat ik toen destijds 800 mb zou hebben gebruikt op 1 dag maakt dit nog ongeloofwaardiger.

wederom contact gezocht met vodafone. weer keurig en snel een reactie. wederom het gegeven van die privacy wet. maar ik laat niet zomaar los. na wederom mijn vragen te hebben gesteld als weder reactie op de argumenten in de reactie werd ik door verwezen naar een postadres.

ik heb ze netjes een brief gestuurd en nogmaals uitgelegd wat mijn probleem is. ik kreeg hier vandaag ook weer keurig antwoord op maar dit keer gelukkig geen herhaling van eerder gegeven info. dit keer melden ze vooral dat het niet technisch mis kan zijn gegaan. dat de opta de boel in de gaten houd en dus als het op het factuur staat dat ik het heb gebruikt.

ook melden ze dat de gevallen in de uitzending van kassa andere redenen kennen dan die van mij en dat ze daar verder ivm privacy niet verder op in kunnen gaan.

nu is eigenlijk mijn vraag. kan ik onbewust 800 mb hebben verbruikt op 1 dag? gewoon in nederland. ik had wel vakantie maar dan nog. hoe kan ik nu verder handelen. ik geloof gewoon echt niet dat dit kan.

als vast bedankt voor de moeit van het lezen van deze lange tekst

787 9 Rapporteer

freya
door freya - Apr 9, 2013 om 22:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo rikbesseler,

Technisch gesproken is het geen enkel probleem om op één dag 800MB aan data te verbruiken. Als je b.v. een effectieve snelheid hebt van 5Mbit/sec, dan kun je in een uur tijd ongeveer 2GB downloaden....

En ja, die telecombedrijven verschuilen zich uiteraard achter die privacy wetgeving. Ze kunnen wel in je gegevens kijken, maar willen dat gewoon niet, want het gaat om véél geld. Ik zie geen enkele reden waarom ze niet in je gegevens zouden kunnen kijken, als jij daar toestemming voor zou geven.

Vervoersmaatschappijen mogen ook niet zomaar in jouw vervoerstransacties kijken i.v.m. privacy, maar als ik ze bel i.v.m. een probleem, vragen ze mijn toestemming en kijken ze wat er loos is.
Maar bij vervoersmaatschappijen gaat het meestal om relatief kleine bedragen en dan is 'service' belangrijker dan 'geld binnenharken'. Bij telecombedrijven ligt de nadruk op dat laatste....

Wat je in ieder geval kunt doen, is op je smartphone een app installeren die het dataverbruik bijhoudt. Op die apps kun je limieten instellen, zodat je gewaarschuwd wordt wanneer je de limiet nadert en kom je dus niet meer voor verrassingen te staan.

m.vr.gr. Freya

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2013 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent de zoveelste klant van Vodafone met extreem gebruik. Zij hebben u na uw eerdere klacht een doekje voor het bloeden aangeboden, maar nu u zich realiseert, dat de verwonding wellicht door Vodafone zelf veroorzaakt is en u weer klaagt, geven zij niet thuis.

U bent dus zeker niet "alleen".

Tik in het zoekvak rechtsboven Vodafone in en huiver.

Dien daarnaast een klacht in bij Vodafone en als zij u niet tegemoetkomen, dan een klacht bij de geschillencommissie.

ri
door rikbesseler - Apr 9, 2013 om 22:59
1 Antwoorden / 2 Vragen

beste freya

ik snap dat het technisch mogelijk is. vodafone meld zelf: "het is in elk geval absoluut mogelijk om meer dan 800 MB in een dag tijd te verbruiken. YouTube bijvoorbeeld verbruikt circa 150 MB per uur. Maakt u gebruik van Uitzendinggemist, dan is dat wel 300 MB per uur. Radio luisteren via internet verbruikt zo'n 50 MB per uur." maar ik ben mij er bijzonder van bewust dat dit kan als je zo iets gaat doen. ik heb dit zeker niet gedaan dus waar komt dan die data vandaan? dat is ook het zwakke punt in mijn stelling. technisch is het heel goed mogelijk alleen moet je daar echt moeite voor doen.

=freya schreef op dinsdag 9 apr 2013, 22:47: Hallo rikbesseler,

Technisch gesproken is het geen enkel probleem om op één dag 800MB aan data te verbruiken. Als je b.v. een effectieve snelheid hebt van 5Mbit/sec, dan kun je in een uur tijd ongeveer 2GB downloaden....

En ja, die telecombedrijven verschuilen zich uiteraard achter die privacy wetgeving. Ze kunnen wel in je gegevens kijken, maar willen dat gewoon niet, want het gaat om véél geld. Ik zie geen enkele reden waarom ze niet in je gegevens zouden kunnen kijken, als jij daar toestemming voor zou geven.

Vervoersmaatschappijen mogen ook niet zomaar in jouw vervoerstransacties kijken i.v.m. privacy, maar als ik ze bel i.v.m. een probleem, vragen ze mijn toestemming en kijken ze wat er loos is.
Maar bij vervoersmaatschappijen gaat het meestal om relatief kleine bedragen en dan is 'service' belangrijker dan 'geld binnenharken'. Bij telecombedrijven ligt de nadruk op dat laatste....

Wat je in ieder geval kunt doen, is op je smartphone een app installeren die het dataverbruik bijhoudt. Op die apps kun je limieten instellen, zodat je gewaarschuwd wordt wanneer je de limiet nadert en kom je dus niet meer voor verrassingen te staan.

m.vr.gr. Freya

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 9, 2013 om 23:04
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Zo te horen komen ze dus bij Vodafone niet met bewijs op de proppen. Dan is het heel makkelijk, rekening niet betalen (al zul je dit ondertussen al wel gedaan hebben) en wachten dat het bij de kantonrechter (je mag je eigen verdediging doen) voorkomt, die veegt dit linea recta van tafel.

Alleen ben je je telefoonnummer kwijt, je krijgt 'n incassobureau op je dak en je moet daar maar net de zin en tijd in hebben om je mee bezig te houden..

Maar gelukkig hoeft het niet zo ver te komen, Vodafone Webcare is onderweg om dit vakkundig en netjes op te lossen, ja toch?

freya
door freya - Apr 9, 2013 om 23:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@rikbesseler:

Er kunnen veel redenen zijn waarom je dataverbruik opeens hoog is. Eén of andere app die van internet gebruik maakt en op de achtergrond doorgaat? Een mailtje dat je verstuurd hebt, maar niet goed wordt verzonden (door b.v. slecht bereik) en waardoor de mailapp steeds maar weer blijft proberen om het mailtje te versturen.
Of een app die gps gebruikt en steeds maar weer mapdata ophaalt?

Freya

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Apr 10, 2013 om 09:36
779 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi rikbesseler,

Het is zeker mogelijk om 800 MB op één dag te verbruiken. Schakel automatische updates van de apps uit. Die updates kun je het beste uitvoeren als je verbonden bent met het wifi. Ook andere synchronisatie programma's kun je het beste instellen op alleen wifi.

Het is voor ons zoals je zelf al zei niet mogelijk om in te zien waar data aan verbruikt is. Dit in verband met privacy wetgeving. Om je dataverbruik in de gaten te houden adviseer ik je data teller app te installeren.

Met vriendelijke groet,

Mike
Vodafone 24/7 Web Crew

freya
door freya - Apr 10, 2013 om 14:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vodafonewebcare schreef op woensdag 10 apr 2013, 09:36]....
Het is voor ons zoals je zelf al zei niet mogelijk om in te zien waar data aan verbruikt is. Dit in verband met privacy wetgeving.
....
Dat is wel een hele makkelijke manier om je zo te verschuilen achter de privacy wetgeving, maar slaat helemaal nergens op.

Zoals ik al eerder uitlegde, mogen vervoersmaatschappijen ook niet in de transactiedata kijken vanwege de privacy wetgeving. Maar als er 'een probleem' is en ik bel ze, vragen ze mijn toestemming om in mijn gegevens te mogen kijken (wat uiteraard geen probleem is) en zodoende kan 'het probleem' worden opgelost.
Jullie, telecombedrijven, willen geen problemen oplossen, maar alleen zoveel mogelijk geld binnenharken van klanten die met torenhoge rekeningen zitten door overmatig dataverbruik. Jullie kunnen dezelfde houding aannemen als de vervoersbedrijven en gewoon vragen of jullie in die gegevens mogen kijken en dan zal niemand daar een probleem mee hebben. Op die manier kun je klanten helpen in plaats van ze af te poeieren met een simpel excuus als de privacy wetgeving.
Maar omdat het om veel geld gaat, verschuilen jullie je liever achter de privacy wetgeving. Dat is gewoonweg zeer goedkoop en zeer klantonvriendelijk.....

Freya

bb
door bb_vercetti - Apr 12, 2013 om 22:55
6 Antwoorden / 1 Vragen

@Freya

Gezien de reactie van Vodafone, die overigens wel te verwachten was, heeft het er alle blijk van dat je geen gelijk gaat krijgen bij Vodafone. Ik zou jouw bezwaargrond mbt het privacy excuus eens voorleggen bij de geschillencommissie en bezien of zij er hetzelfde over denken. Ik denk dat zij er heel anders over denken. Laat je het weten als zij een beslissing hebben genomen op jouw bezwaar?

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bb vercetti

Freua is niet de vragensteller.