pa
door paultjuh1980 Dec 12, 2005 om 17:02
Computers & telefonie

Borg essent

Hallo,

Ik heb een wat ingewikkelde vraag.

Ik had een achterstand bij Essent die ik nu helemaal heb afbetaald. Maar alsnog wil Essent in januari de boel afsluiten als ik geen 500,- euro borg betaal. Dit geld heb ik niet en ten tweede zou ik het ook niet willen betalen.

Kan ik nu overstappen op een andere gas en electriciteit aanbieder zonder dat ik borg aan Essent moet betalen?? Tenslotte moet ik nog wel de netwerkkosten betalen en de kabel.

9385 7 Rapporteer

askjeeves
door askjeeves - Dec 12, 2005 om 17:30
134 Antwoorden / 3 Vragen

ik zal ff wat antwoorden neerzetten uit een eerdere topic

Antwoorden..........

Afsluiten: JA en niet essent energie sluit je af, maar essent netwerk BV, zijn ze wettelijk verplicht. Dit komt omdat je geen leveringsovereenkomst hebt, omdat essent energie die op heeft gezegd omdat je achterstand hebt.

Vooruit betaling: Ja dat kan essent verlangen als je opnieuw energie van ze wil afnemen. Je bent tenslotte wanbetaler volgens hun systeem en ze willen in de toekomst zekerheid.

Nieuw Contract: Hoezo dwingen? Je kan ook gewoon naar een andere energieleverancier gaan. Alleen blijft de rekening bij essent openstaan. Daarbij is je huidige contract eenzijdig opgezegd

askjeeves
door askjeeves - Dec 12, 2005 om 17:30
134 Antwoorden / 3 Vragen

Hier een situatie die ik ken, misschien heb je er wat aan!

In maart 2005 had ik 5 maanden achterstand bij de Essent en ook de aindafrekening van 2004 diende nog betaald te worden. Omdat men dreigede met afsluitng en ik aangewezen ben op een bijstandsuitkering, heb ik bijzondere leenbijstand aangevraagd. Deze heb ik ook gekregen en was tot en met april 2005 bij met voorschotten betalen.

Tot op heden een achterstand ontstaan van 3 maanden. Een totaalbedrag van 324 euro.

Maar nu komt het.....................

De Essent geeft aan dat als de achterstand niet voor een bepaalde datum betaald is men het contract ontbind. Hierdoor heb je geen leveringscontract meer en is de netwerkbeheerder verplciht om de boel af te sluiten. Dit is mijn inzins iemand onder druk zetten om alsnog je centjes binnen te krijgen.
Bij het verzoek om tot een betalingsregeling of oplossing te komen geeft de Essent niet thuis. Nergens in het hele bedrijf is niets te merken van coulance of menselijkheid.

askjeeves
door askjeeves - Dec 12, 2005 om 17:30
134 Antwoorden / 3 Vragen

Deel 2

Maar treur niet...........................er is hoop

Ik heb contact gehad met de netwerkbeheerder, in dit geval ook Essent. Ze werken nog steeds onder die naam, maar staan volledog los van Essent Retails, want dat is de energieleverancier.
Een van de medewerkers zegt niets voor mij te kunnen doen, omdat er geen leveringscontract is en ik dit weer bij Essent Retail moet aanvragen. Die aanvraag zou pas in behandeling worden genomen als de achterstand betaald is en voldaan is van een borgsom van 6 maanden voorschot Ã?Â?  108 euro = 648 euro Geschokt/Shocked Alsof ik met een bijstanduitkering ff 972 euri op tafel kan leggen. Ook al zou ik het kunnen dan duurt het nog 3 weken eer de aanvraag volledig is afgehandeld en Essent Retail de netwerkbeheerder een opdracht geeft om mij te voorzien van stroom.

Maar nu komt het..................................

Een ander oplossing is om opzoek te gaan naar een andere energieleverancier. Dat heb ik ook gedaan en die wisten me te melden dat ze het in sommige gevallen in een paar dagen tot een week geregeld kan worden. Ze moeten alleen de netwerkbeheerder op de hoogte stellen dat er een leveringsovereenkomst is en dat dot in het zogenaamde "ECH-Systeem" gezet dient te worden.
Nu rees bij mij het vermoeden dat dit nog wel eens een probleem zou kunnen opleveren omdat mijn huidige leverancier en netwerkbeheerder het zelfde bedrijf zijn. Althans, dat dacht ik.

Dus toch maar weer ff een telefoontje gepleegd naar de netwerkbeheerder en kreeg een mederwerker aan de telefoon die en dikke bos bloemen en compliment ontvangt.

Ik de dame uitgelegd hoe het verhaal in elkaar steekte. Aller vriendelijkst vertelde ze me dat netwerkbedrijven en energieleveranciers los van elkaan staan, ook al werken ze onder de zelfde moerdermaatschappij of naam. Omdat ik ook had verteld dat de afsluiting voor a.s. woensdag gepland stond, zei ze dat daadwerkelijke afsluitng nog te voorkomen was.

En wel als volgt:

Zorg dat je een nieuwe leverancier zoekt waar je online een contract kan uitprinten en ondertekenen.Dan moeten de bereid zijn en akkoord gaan dat je je aanmelding, c.q. contact, ondertekend per fax versturen.
En daarbij moet je vragen of ze je aanmelding, c.q. contract, zo snel mogelijk in het ECH-Systeem zetten. Dit kan dagelijks gebeuren en het systeem word elke nacht geupdate.
Als a.s. woendag mijn netwerkbeheerder in het systeem kijkt, kunnen ze zien dat ik een leveringsovereenkomst heb en ze dus niet hoeven af te sluiten.
Verder vertelde de dame dat als ze langskwamen ze binnen in de woning afsluiten. Dus als je niet thuis bent, dan komen ze een paar dagen later terug en vind je daarvan keurig een kaartje op je deurmat. Zo heb je dus weer een paar dagen gewonnen om je contact met je nieuwe leverancier in orde te maken. Alleen als ze de 2e keer komen en ze treffen niemand thuis aan, dan zullen ze je buiten de woning afsluiten. Dit is veel werk voor de netwerkbeheerder en brengt ook aanzienlijke kosten met zich mee. Probeer dat dus te voorkomen, want een nieuwe energieleverancier zal toch aansluitngkosten in rekening moeten brengen.

En weet je wat ik nu het leuke aan dit verhaal vind? Vrolijk/Happy Vrolijk/Happy

Kotsmisselijk word je van een bedrijf zoals Essent, want enige klantvriendelijkheid en sociaal gevoel is nul bij hen. het is dus ook niet zo verwonderlijk dat ze in de top 3 staan van bedrijven met de meeste klachten. Samen met hun vriendjes van de Nuon en de Eneco.

askjeeves
door askjeeves - Dec 12, 2005 om 17:31
134 Antwoorden / 3 Vragen

Je hoef van Essent geen coullance te verwachten ook al zou je de eindafrekening van 2004 betalen en de benodigde voorschotten. Ze wachten dan eerst tot ze het geld binnen hebben en dan gaan ze een nieuwe leveringskontrakt aanmaken, wat 2-3 weken duurt.

Greenchoice heeft een soepel acceptatie beleid en je krijgt gewoon 1 rekening, Je kan je online aanmelden en die zetten het gelijk in het ECH-Systeem.

Succes ermee!

askjeeves
door askjeeves - Dec 12, 2005 om 17:31
134 Antwoorden / 3 Vragen

Zo genoeg?? :)

freya
door freya - Dec 12, 2005 om 17:57
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@askjeeves: Een simpele link plaatsen naar het betreffende topic was eenvoudiger geweest. Freya

ca
door cablegirl - Feb 5, 2006 om 20:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Toch een beetje idioot hoe Ask Jeeves zijn verantwoordelijkheid probeert af te schuiven, terwijl het toch echt je eigen verantwoordelijkheid is dat je een achterstand hebt. Dat Energiebedrijven zekerheid willen om je als klant aan te kunnen houden is alleen maar heel erg logisch. Daarnaast kijken nieuwe energiebedrijven ook naar eventuele gegevens op gebied van wanbetaling en kunnen deze net zo goed weigeren je als klant aan te nemen.

Ten tweede is het borg, ik maak hier uit op dat je het weer terugkrijgt wanneer je je betaalgedrag weer waar hebt kunnen maken, dan wel een paar termijnen worden verrekend hiermee.

Het klopt niet dat het netwerkgedeelte losstaat van het energiegedeelte! Misschien bij andere bedrijven dan Essent, maar van Essent weet ik zeker dat dit niet het geval is. Natuurlijk worden er wel aannemers en onderaannemers ingehuurd, maar "hoofdaannemer" is en blijft Essent, tenzij de splitsing doorgaat.

Wat betreft de overstap, tuurlijk kan je overstappen en als je geen achterstand hebt is dit ook geen probleem. Dan blijft die 500 euro borg natuurlijk ook uit. Vooropstaand dat de andere Energieleverancier je wil aannemen als klant, als voormalig wanbetaler zijnde. Dit ligt aan je problemen met achterstanden. Meestal is dit geen probleem.