ch
door cheburashka Oct 21, 2005 om 18:42
Computers & telefonie

CD komt niet uit de CD-writer

Ik heb een bijna ongebruikte CD-brander van Liteon in mijn Liteon PC. Onlangs is er op m'n PC Windows XP gezet. Voorheen gebruikte ik Nero brandprogramma die 5 jaar geleden bij m'n CD-brander meegeleverd was.

Nadat er Windows XP op gezet was, kreeg ik een advies om een nieuwe demo-versie van Nero te gebruiken.

Helaas was de demoversie recentelijk verlopen. Toen heb ik de demo-versie van Nero gedeinstalleerd en de oude Nero erop gezet.

Daarna ging ik "on the fly" een CD branden. Op het laatst vroeg de programma of ik messages wou bewaren en kreeg ik de keuze uit "Ja", Nee of "Discart". Ik klikte op "Discart".

Sindsdien gaat m'n CD-brander niet open, flikkert het lampje ervan constant en is m'n PC ontzettend traag.

Zerlf ben ik helemaal niet technisch. Is het nog mogelijk om m'n CD-brander open te krijgen en zo ja, kan ik het zelf doen of moet ik iemand ernaar laten kijken? Als ik het zelf kan doen, hoe doe ik dat dan?

HELP!!!

870 4 Rapporteer

ph
door phinder - Oct 21, 2005 om 18:50
433 Antwoorden / 4 Vragen

Als je een cd (brander) echt niet meer open krijgt kun je altijd nog de nood-procedure gebruiken...

Dit moet je niet zomaar doen, maar indien er echt geen mogelijkheid meer is, kun je deze optie gebruiken:

Voorop je cd-brander / speler zit een klein gaatje waar je met een dun staafje ( bijv. een paperclip die je uit elkaar gevouwen hebt ) in kunt prikken. Deze zorgt ervoor dat de cd-lade mechanisch wordt opengeschoven. Wat moet U doen:

Zet de pc uit ( helemaal )
Prik met een dun staafje ( dus bijv. een paperclip ) in het gaatje tot het laadje openspringt.
Haal de cd eruit
Druk de lade terug in de speler zodat die weer helemaal dicht zit
Zet de pc weer aan.

Nu moet het weer in orde zijn en de speler weer goed werken.
Werkt hij niet meer / niet goed, haal er dan een monteur bij ( of iemand die er meer verstand van heeft dan een leek ).

Suc6

mb
door mb58 - Oct 21, 2005 om 18:51
10 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo cheburashka

Aan de voorkant van de cd-brander zit meestal een piepklein gaatje daar kun met bv,een open gevouwen paperclip in,en met zachtjes duwen zal de cd-branderlade open gaan.Succes

Groetjes,Mart

ve
door veelzijdig - Oct 22, 2005 om 23:09
5 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen is de 5 jaar oude versie van Nero helemaal niet geschikt voor windowsXP, ik snap eigenlijk niet hoe U het nog heeft kunnen installeren, waarschijnlijk heeft u enkele waarschuwingen genegeerd, dus de oude Nero versie moet er absoluut weer af daar kunt U niets meer mee.

Verder heb ik ook mijn vraagtekens bij de 5 jaar oude brander omdat ook de firmware van deze brander al 5 jaar oud is denk ik dat deze te verouderd is nog goed samen te werken met Xp en de huidige generatie beschrijfbare cds

U kunt het beste de Lite-on brander tijdelijk uit uw systeem verwijderen en het daarna weer automatisch laten installeren, waarschijnlijk zal de cd-lade dan wel weer normaal te openen zijn.Het verwijderen doet U als volgt, ga naar configuratiescherm vervolgens "systeembeheer" dan "computerheer" en tenslotte kiest U  "apparaatbeheeer"  hier ziet u o.a de map "cd/dvd-rom stations, klik op het plusje en U ziet de inhoud van de map, als het goed is ziet U hier de ook de Lite-on cd-brander bij staan, klik daar dan met de rechtermuisknop op en kies dan "installatie ongedaan maken" u krijgt dan wel een waarschuwing maar die kunt U gewoon negeren. Als de Lite-on van het systeem is verwijdert dan start U de computer opnieuw op en krijgt U onder in de taakbalk de melding "nieuwe hardware gevonden" wacht even rustig af tot u de melding krijgr dat u het apparaat kunt gebruiken, daarna kunt U de cd-lade weer openen.

Wat de firmware van de lite-on betreft, U zou kunnen kijken op de site van Lite-on of er nog een recente firmware update is voor Uw type cd-brander, U moet dan wel even in hetzelfde "apparaatbeheer" kijken om welk type Lite-on brander het precies gaat, schrijf het type even op en ga vervolgens zoeken, Lite-on levert bij de firmware een installatie tooltje dat heel makkelijk te bedienen is, dus er kan weinig fout gaan als u zich aan de instructies houdt.

Mocht het allemaal niet lukken dan kunt U beter een nieuwe brander aanschaffen en daarbij krijgt U meestal meteen weer een nieuwe versie van Nero.

Andere redenen waarom bij U een en ander niet goed werkt kunnen zijn, dat uw cd-rom speler en brander beide op master of sleave staan, { het kleine pinnetje achter op de brander/ cdrom } of u heeft de ide-kabel niet juist aangesloten, bijv. dat de brander op de zelfde kabel zit als de harde schijf en dat die twee ook nog eens allebei op master staan, het zou zo maar kunnen.

Hoop dat u iets aan mijn antwoordt heeft

ch
door cheburashka - Oct 28, 2005 om 18:43
6 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Veelzijdig, nielsengel en mb58,

Allereerst ontzettend bedankt voor jullie aanwijzingen!

Het is mij gelukt om de CD uit m'n CD-brander te halen door te prikken met een uitgevouwen peperclip en de CD kon zelfs nog afgespeeld worden in m'n cd-rom drive!

Nu heb ik weer een volgend probleem: m'n PC ziet de CD-brander niet meer, als ik de letter F in Mijn Computer of windows Verkener klik. Is daar misschien ook een oplossing voor?

Bij voorbat dank voor de reacties,

Cheburashka

P.S. voor alle zekerheid heb ik het advies van Veelzijdig opgevolgd en heb ik mijn oude Nero gedeinstalleerd.