jscholtes
door jscholtes Oct 10, 2010 om 13:17
Computers & telefonie

Cisco Linksys WRT160N v2 snelheid

Ik beschik over een Cisco Linksys router WRT160N v2.
Inmiddels deze router al voorzien van de nieuwste firmware.

Als ik de breedbandverbinding buiten de router opzet haal ik 120 Mbit/s. Als ik deze router er tussen zet (zodat ook de andere gebruikers in huis ook internet hebben) dan valt de snelheid terug tot zo'n 65-70 Mbit/s (dit ondanks dat er geen andere gebruikers actief zijn).

Router firewall uitschakelen maakt totaal geen verschil voor de verbindingssnelheid.

Loop ik tegen de beperkingen aan van deze router?
Heeft er nog iemand suggesties waardoor ik de snelheid kan verhogen van deze router?

9318 34 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Oct 10, 2010 om 15:18
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Sowieso moet je bij gebruik van een router even de verwachtingen bijstellen, de netto doorvoersnelheid (Mbytes/s) is meestal niet gelijk aan de draadloze specificatie. Vreemd genoeg vermeldt Cisco niet eens welke draadloze snelheid deze router ondersteunt .... alleen dat het "blazing fast" is ... jaja mmhmmm dat zegt een hoop :S. Niet in de productspecificaties, niet in de handleiding en ook niet in het gegevensblad.
Daarbij moet je een draadloze adapter gebruiken die compatibel is met deze "blazing fast" N-draft router...whatever that may be.
Als je bedraad aan het werk bent, dan moet je je sowieso realiseren dat deze router hooguit 100Mbit aankan.

edwardus
door edwardus - Oct 10, 2010 om 15:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ach, vergeet ik er nog bij te melden dat ik ergens las dat je mogelijk iets beter resultaat zou kunnen krijgen wanneer je WMM support uitschakelt in de router (blz. 25 v.d. handleiding).

gsm
door gsm - Oct 10, 2010 om 15:56
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De WRT160N (niet W160N!) V2.
V2 is berucht, vooral V2.0.0.2 volgens informatie op internet. Oudere firmware lijkt beter dan nieuwe. Welke "nieuwste firmware" zit er nu eigenlijk in?
De WRT160N V1 was schijnbaar beter en tegenwoordig is er al de V3 die ook beter schijnt te zijn.

Volg deze reset procedure:

Reset de router (fabrieksinstelling) door de reset knop tijdens power-on 15 seconden vast te houden.
Zet alle apparatuur uit, dus ook modem en PC minstens 5 minuten stroomloos.
Sluit de modem aan op de WAN/Internet poort van de router.
De PC aansluiten op een LAN poort.
Zet de modem aan en wacht tot deze stabiel is en verbinding heeft met internet.
Zet de router aan en wacht twee tot vijf minuten.
Zet de PC aan.

Zorg op deze manier eerst voor een goede kabel verbinding en stel hierna eventueel het wireless deel in.

jscholtes
door jscholtes - Oct 10, 2010 om 18:01
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 10 okt 2010, 15:18]
Als je bedraad aan het werk bent, dan moet je je sowieso realiseren dat deze router hooguit 100Mbit aankan.

Ik werk 'bedraad' en haal dan maximaal 70 Mbit. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

jscholtes
door jscholtes - Oct 10, 2010 om 18:05
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 10 okt 2010, 15:20]Ach, vergeet ik er nog bij te melden dat ik ergens las dat je mogelijk iets beter resultaat zou kunnen krijgen wanneer je WMM support uitschakelt in de router (blz. 25 v.d. handleiding).

Ik werk 'bedraad'.

edwardus
door edwardus - Oct 10, 2010 om 18:05
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk even naar m'n 2e reactie en lees ook even verder op blz. 25 over Internet Access Priority.

jscholtes
door jscholtes - Oct 10, 2010 om 18:07
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=gsm schreef op zondag 10 okt 2010, 15:56]De WRT160N (niet W160N!) V2.
Welke "nieuwste firmware" zit er nu eigenlijk in?

v2.0.03 is de nieuwste firmware voor deze router. Die is dan ook geinstalleerd.

jscholtes
door jscholtes - Oct 10, 2010 om 18:09
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=gsm schreef op zondag 10 okt 2010, 15:56]
Zorg op deze manier eerst voor een goede kabel verbinding en stel hierna eventueel het wireless deel in.

De verbinding is prima. Als ik de kabel die normaliter de router in gaat op mijn laptop aansluit haal ik 120 Mbit/s. Het verlies in snelheid wordt dus blijkbaar echt veroorzaakt door de router.

edwardus
door edwardus - Oct 10, 2010 om 18:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou wilde ik je bijna de dd-wrt firmware aanraden, maar helaas blijkt nou juist jouw v2 niet te worden ondersteund. Of dat alleen maar komt door de draadloze chipset weet ik niet, je zou evt. een poging kunnen wagen (draadloos gebruik je toch niet?).

Aan de andere kant, als je dit ding alleen maar als draad-router gebruikt, waarom dan een WRT160N gekocht? Dan had je elke willekeurige router kunnen nemen.

Als je echt tot 120Mbps wilt gaan, dan zul je een Gigabit-router moeten aanschaffen, Netgear en D-Link zitten daar goed in.

jscholtes
door jscholtes - Oct 10, 2010 om 18:31
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 10 okt 2010, 18:24]Nou wilde ik je bijna de dd-wrt firmware aanraden, maar helaas blijkt nou juist jouw v2 niet te worden ondersteund. Of dat alleen maar komt door de draadloze chipset weet ik niet, je zou evt. een poging kunnen wagen (draadloos gebruik je toch niet?).

Aan de andere kant, als je dit ding alleen maar als draad-router gebruikt, waarom dan een WRT160N gekocht? Dan had je elke willekeurige router kunnen nemen.

Als je echt tot 120Mbps wilt gaan, dan zul je een Gigabit-router moeten aanschaffen, Netgear en D-Link zitten daar goed in.

Ik zit nu 'bedraad' heb echter ook wel vaker behoefte wireless te werken in de woonkamer. Daarnaast hebben we ook nog 2 dochters en 2 mobiele telefoons welke normaliter wel met wifi werken. Wifi hebben we dus echt nodig. Ik begrijp dat de snelheid van WIFI beduidend lager is maar zou in elk geval bedraad een wat hogere snelheid willen hebben dan nu.

edwardus
door edwardus - Oct 10, 2010 om 18:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Heb je al iets met WMM en/of Priority gedaan?
Vertel ook even hoe/waarmee je je snelheid meet.

jscholtes
door jscholtes - Oct 10, 2010 om 18:42
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 10 okt 2010, 18:39]Heb je al iets met WMM en/of Priority gedaan?
Vertel ook even hoe/waarmee je je snelheid meet.
WMM heeft helemaal niets opgeleverd. Priority heeft m.i. geen zin om in te stellen. Op het moment van meting ben ik het enige device wat gebruik maakt van Mozilla Firefox. Priority op applicatie nivo lijkt mij dan ook niet zinvol.

Ik test met ziggo's speedtest.

edwardus
door edwardus - Oct 10, 2010 om 20:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Prioriteiten zouden ervoor kunnen zorgen dat een bepaalde bandbreedte gereserveerd wordt. Als je daarmee niet wilt experimenteren, wat je goed recht is, dan kan je in elk geval niet verder helpen, ik ken deze router niet. Staat het nu op Enabled of Disabled?

jscholtes
door jscholtes - Oct 10, 2010 om 20:30
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 10 okt 2010, 20:09]Prioriteiten zouden ervoor kunnen zorgen dat een bepaalde bandbreedte gereserveerd wordt. Als je daarmee niet wilt experimenteren, wat je goed recht is, dan kan je in elk geval niet verder helpen, ik ken deze router niet. Staat het nu op Enabled of Disabled?

Hij staat nog op enabled (standaard stond ie uit). Ben je zeer erkentelijk voor het meedenken.

Uiteraard wel wat dingen getest, dit leidde echter niet tot het gewenste (hogere snelheid) resultaat.

Vb. van zaken die ik kan instellen; applicaties en poort nummers op de router.

De betreffende netwerk poort heb ik hoge prioriteit gegeven. Dit levert geen resultaten op. Ik denk dat dit alleen van invloed zal zijn als er meerdere gebruikers actief zullen zijn. Op het moment van testen is er niets anders actief en levert deze instelling dus niets op.

Het lijkt me verder ook niet zinvol bijvoorbeeld applicaties als MSN (in gebruik bij mijn dochters) in snelheid te verlagen t.o.v. bijvoorbeeld Firefox.
Als ik dat soort applicatie instellingen wil gaan doen dien ik aan te geven welke poortadressen die applicaties gebruiken. Aangezien er niets en niemand actief is zou ik tijdens de meting de maximale snelheid moeten hebben.....

edwardus
door edwardus - Oct 10, 2010 om 21:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Prioriteit kan denk ik maar beter op Disabled zijn.
Uitsluitsel heb ik nog niet, de v1 komt op 88Mbps WAN>LAN doorvoersnelheid, de WRT160NL versie (met USB) doet 't iets beter met ruim 93Mbps. Beide geen 100 dus.

Kom ik terug op mijn eerdere vraag: hoe/waarmee heb je de snelheid gemeten?
En waar sla je de download op (USB? hdd? ...)

jscholtes
door jscholtes - Oct 10, 2010 om 21:17
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 10 okt 2010, 21:11]
Kom ik terug op mijn eerdere vraag: hoe/waarmee heb je de snelheid gemeten?
En waar sla je de download op (USB? hdd? ...)

Data komen op HDD. Ik meet de snelheid consequent met dezelfde tool:

Ziggo's speedtest.
De door hen opgegeven 120 Mbit/s haal ik als ik het modem direct aan mijn computer koppel. De gemeten waardes 60-70 Mbit/s haal ik als ik de router er tussen 'hang'.

jscholtes
door jscholtes - Oct 10, 2010 om 21:21
777 Antwoorden / 31 Vragen

Priority weer disabled.

dobby
door dobby - Oct 10, 2010 om 21:27
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jscholtes schreef op zondag 10 okt 2010, 21:17][quote=edwardus schreef op zondag 10 okt 2010, 21:11]
Kom ik terug op mijn eerdere vraag: hoe/waarmee heb je de snelheid gemeten?
En waar sla je de download op (USB? hdd? ...)

Data komen op HDD. Ik meet de snelheid consequent met dezelfde tool:

Ziggo's speedtest.
De door hen opgegeven 120 Mbit/s haal ik als ik het modem direct aan mijn computer koppel. De gemeten waardes 60-70 Mbit/s haal ik als ik de router er tussen 'hang'.

Zal dan inderdaad beperking van je router zijn.. (wan lan throughput)..

Het enige wat ik je uit eigen ervaring kan "garanderen" (mind the quotes) is dat een Draytek Vigor 2130Vn (en dus de hele 2130 serie) het perfect aankan (120/10 Mbps Ziggo, met gemak), en daarvoor ook een Eminent EM4570 (weliswaar is de WAN kant daar beperkt tot 150 Mbps, maar voorlopig is dat nog ruim voldoende)..

Standaard (zoals de voorgaande posters al duidelijk maakten) is er vaak nog wel wat snelheid te winnen door allerlei filters (protocol/applicatie filters, url fitlers, virus/malware scanning, ...), QoS, (en dus ook WMM) uit te zetten, maar dat levert vaak niet genoeg op.. 10 Mbps was ooit best wel veel voor een WAN link van een home/soho routertje... en dat er dan routers zijn die een lanlan speed van 1Gbps hebben is handig voor je interne netwerk, maar naar de buitenwereld toe is een andere zaak...

jscholtes
door jscholtes - Oct 11, 2010 om 07:47
777 Antwoorden / 31 Vragen

@edwardus; lijkt erg zinvolle tip. Vanavond uitproberen. Dank je.

jscholtes
door jscholtes - Oct 11, 2010 om 19:07
777 Antwoorden / 31 Vragen

Downgraden naar de aangegeven firmware levert niet het resultaat op. Zal nu gaan stoeien met MTU(?) en ook daarvan resultaten laten weten. Begin nu toch echt het gevoel te krijgen dat het de beperkingen van mijn router zijn.

Na downgrade met ziggo tool wederom vanaf modem 120 Mbit/s gemeten. Router er tussen 60-70Mbit/s als maximum snelheid (bedraad).
Upload snelheid blijft onveranderd (maar die is dan ook slechts 9-10Mbit/s).

Zo er nog andere suggesties zijn sta ik daar uiteraard ook weer voor open.

jscholtes
door jscholtes - Oct 11, 2010 om 21:16
777 Antwoorden / 31 Vragen

MTU kan ik niet verhogen, alleen verlagen. De impact is duidelijk; snelheid wordt lager. Dus ja; aanpassen MTU heeft invloed, echter dit zorgt niet voor gewenste snelheidsverhoging.

Ik zou nu graag alternatieve routers genoemd willen zien die voldoen aan drie eigenschappen:

Wireless B/G ondersteuning
Wireless N ondersteuning
Wired 100Mbp/s en gigabit ondersteuning.

Alvast bedankt voor alle hulp, oplossing lijkt me te zoeken in alternatieve producten. Een speciaal woord van dank aan @Edwardus die mij enorm geholpen heeft.

edwardus
door edwardus - Oct 11, 2010 om 21:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De Ziggo speedtest is er ook weer zo eentje van ookla. Normaal gesproken wantrouw ik die tests nogal, omdat de snelheid meestal 10% of meer te laag wordt aangegeven, zo ook deze (ik zit bij een andere provider).

Echter, aangezien je er ook 120Mbit mee hebt gemeten, lijkt het me waarschijnlijk dat deze test jouw lijn wel aan kan en dan lijkt een meetfout wat minder waarschijnlijk, waarmee de verdenking inderdaad op een vertraging of beperking in je router rust.

Deze router ken ik onvoldoende om er verder nog iets van te maken, wel nog dit gevonden: meer Ziggo klanten met WRT160N v2 met problemen.

Het zou ook nog kunnen dat je met de MTU waarde moet gaan spelen.

edwardus
door edwardus - Oct 11, 2010 om 21:46
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. de MTU aanpassing moet ook inderdaad een verlaging zijn, ik heb bijv. 1300 horen noemen.

dobby
door dobby - Oct 11, 2010 om 22:06
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jscholtes schreef op maandag 11 okt 2010, 21:16]
Ik zou nu graag alternatieve routers genoemd willen zien die voldoen aan drie eigenschappen:

Wireless B/G ondersteuning
Wireless N ondersteuning
Wired 100Mbp/s en gigabit ondersteuning.
* Draytek Vigor 2130n
1 Gbps LAN, 4x 1GBps LAN, 802.11b/g/n (1.1 t/m 300 Mbps), per band instelbaar
WAN <=> LAN throughput: meer dan 800 MBps (hardware NAT)
(verder 2 USB poorten voor shared disk / 3G backup (dongel, b.v. SimYo @35 euro), printer; VPN; enz enz...
Prijs rond de 150 euro

* Eminent EM4570.
1 GBps WAN (signalling level, max throughput 150 MBps!). 4x LAN 100 MBps, 802.11 b/g/n tot 300 MBps
Prijs rond de 75 euro.

Draytek is zeer aan te raden. Let wel, deze 2130 is een nieuwe serie (met hardware NATting), draait intern linux/openWRT, de DrayTek syslog tool b.v. toont nog niet zo veel als op de eerdere versies, maar alles werkt verder naar behoren.

(en ja - ben al jaren lang trouwe/tevreden Draytek gebruiker, maar heb er verder geen al dan niet commerciele banden mee)

dobby
door dobby - Oct 11, 2010 om 22:10
749 Antwoorden / 1 Vragen

<i>Edit:als je op de LAN poorten zowel Gigabit als 100MBps bedoelde dan valt de Eminent dus af... deze alleen maar Gigabit (speed capped) op de WAN poort..<i/>

jscholtes
door jscholtes - Oct 11, 2010 om 22:25
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edwardus schreef op maandag 11 okt 2010, 21:46]P.S. de MTU aanpassing moet ook inderdaad een verlaging zijn, ik heb bijv. 1300 horen noemen.

Ik had o.a. getest bij 1250. Nog snel getest op 1300 maar helaas ook niet het gewenste resultaat.

jscholtes
door jscholtes - Oct 17, 2010 om 17:10
777 Antwoorden / 31 Vragen

Zojuist een D-Link DIR-655 gekocht bij MM € 99,50. Zo dadelijk configureren en kijken naar de resultaten.

birdies
door birdies - Oct 17, 2010 om 18:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@edwardus: scholtes luistert naar de tip van Read: als het 30% goedkoper is NIET doen.;-)

Ik zou zeggen: lekker in de verpakking laten, morgen geld terug halen bij MM en bij Computerland kopen.

jscholtes
door jscholtes - Oct 17, 2010 om 19:02
777 Antwoorden / 31 Vragen

Snelheid is uitstekend. Prijsverschil erg groot. Morgen toch maar even gaan ruilen.
Ik haal nu bijna 118 Mbit/s voorheen max. 75Mbit/s wired. Snelheidsverschil lijkt echt merkbaar. De meting van upload is wel vreemd. 8.4Mbit/s voorheen 9.2Mbit/s.
Configuratieschermen zijn veel voller, waarschijnlijk meer mogelijkheden. Oogt wel wat onoverzichtelijker. Maar gelukkig hoef je daar niet zo vaak te kijken als eenmaal alles geconfigureerd is.

jscholtes
door jscholtes - Oct 18, 2010 om 16:33
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=gsm schreef op maandag 18 okt 2010, 16:27]Ter info:
Een overzicht van de diverse routers, snelheden en prijsindicaties in $.

Beste GSM, kun je aangeven wat ik met deze informatie nog zou moeten doen?

gsm
door gsm - Oct 19, 2010 om 21:22
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=jscholtes schreef op maandag 18 okt 2010, 16:33][quote=gsm schreef op maandag 18 okt 2010, 16:27]Ter info:
Een overzicht van de diverse routers, snelheden en prijsindicaties in $.

Beste GSM, kun je aangeven wat ik met deze informatie nog zou moeten doen?
Het gaat er hier echt niet om , dat alleen en uitsluitend de vraagsteller geholpen wordt. Er zijn veel meer mensen, die dit forum bezoeken en die dus ook gebruik kunnen maken van deze informatie. Het gaat mij ook er dus niet alleen maar om de vraagsteller van dienst te zijn, want dan was ik er allang mee gestopt om hier tijd aan te besteden. Dus als jij er niets (meer) aan hebt, dan misschien nog wel honderd anderen!

edwardus
door edwardus - Nov 1, 2010 om 19:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Huh zoo duur?!?? Bij Computerland had je 'm voor 66 kunnen krijgen (en je had dus nog flink af kunnen dingen bij MM).
Wel een mooi ding, ik ben benieuwd hoe het je bevalt.