dockyard
door dockyard May 5, 2009 om 14:27
Computers & telefonie

Computer start niet meer door.

Ik hen een usb 2.0 pci kaartje geplaatst in mijn computer een Hp.
Daarvoor heb ik mijn computer dus ook losgekoppeld van stopcontact,om op een veilige manier dat kaartje in een vrij pci slot te drukken.
Ook heb ik een veiligheid stopcontact blok gekocht zodat ik met een schakelaar de hele handel uit kan zetten,en dat heeft voor mij een boel problemen op geleverd,voor ik er achter kwam waar het mis ging.
Wat blijkt nu zo dra mijn computer van het stopcontact is log gekoppeld en daar na weer aangekoppeld dab start Windows niet meer door dat wil zegge er verschijnt net voor dat het inlogscherm verschijn een heel blauw scherm met wel mijn muis wijzer en dat is alles,werkelijk niks help in veilige modus of wat dan ook,ik heb zelfs knooppunt vernieuwd dat waren geen grote kosten.
Opnieuw Windows pro geïnstalleerd,maar helaas zodra mijn computer los gekoppeld is geweest van het stopcontact kan ik alleen nog maar een nieuwe install doe.
Dat is best een hopeloos probleem zo raak ik alles bij een stroom uitval gewoon kwijt.
Wat is er mis met mijn computertje het is wel een oud beestje maar ben er toch op gesteld.

1296 10 Rapporteer

poltol
door poltol - May 5, 2009 om 15:28
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Zoals Freya al omschrijft zit het probleem in het stekkerblok. Ik had hetzelfde met mijn "oude" XP PC. Daarom liet ik de PC altijd netjes alles afsluiten en uit zichzelf uitgaan. Pas daarna het stekkerblok spanningloos maken. Bij inschakelen eerst de schakelaar op het blok om, dan even [5 sec?] wachten, diverse ook aangekoppelde apperatuur knippert en komt stand by, en dan pas de PC inschakelen. Sinds ik deze werkwijze ben gaan volgen heb ik nooit geen problemen meer gehad.

Succes, poltol

dockyard
door dockyard - May 5, 2009 om 15:38
12 Antwoorden / 6 Vragen

freya.
Dank voor uw reactie.
Moederbordnaam    HP Vectra VL420
Hoe kom ik in de bios,het klopt namelijk wel wat u zegt zodra ik de stekker in stopcontact steek begin de computer al met de opstart.
Ik weet wel in veilige modus te komen en zelfs h in het scherm waar je kan instellen of de computer eerst van de cd rom of van station a of van de harde schijf op moet starten,bij mij staat eerst van cd station.
Maar in de bios komen weet ik niet?

freya
door freya - May 5, 2009 om 15:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als het goed is zie je bij het opstarten van de computer onderaan het scherm welke toets je moet indrukken om in de 'Setup' of het 'BIOS' te komen. Vaak is het de [Del] toets of een [F1] of [F2] toets. Daarna hangt het een beetje van het type BIOS af wáár je de betreffende opties kunt vinden.

@poltol:
Voor de duidelijkheid, het probleem is niet zozeer het stekkerblok maar weldegelijk de voeding. Met een goede voeding moet een computer na inschakelen met het stekkerblok gewoon goed op kunnen starten. Zelf start ik altijd mijn computer(s) op deze manier op.

Freya

dockyard
door dockyard - May 5, 2009 om 15:59
12 Antwoorden / 6 Vragen

Heb zelf hier ook nog een oude Windows XP machine staan die ook niet
wil doorstarten bij het inschakelen van de 220V schakelaar op het
stekkerblok. Ik heb in het BIOS van die computer het Power Management uitgeschakeld en de optie 'After Power Lost' op 'Always Off' gezet. Als je dan dus met het stekkerblok de spanning inschakelt blijft de computer 'uit'
en start pas op nadat je de powerschakelaar op de computer indrukt. De
voeding staat op dat moment dan al aan de 220V en start dan wel
probleemloos op.
Misschien is dat ook een optie om uit te proberen?

Dan zal ik toch eerst een bezoek moeten brengen in de bios omdat mijn computer gelijk begin op te starten zodra de stekker in het stopcontact gedaan word of het schakelaar van stekker blok ingeschakeld word.
Als de computer niet zonder stroom komt niet los gekoppeld van stopcontact gaat alles prima.

dockyard
door dockyard - May 5, 2009 om 17:09
12 Antwoorden / 6 Vragen

Oke ben in de bios inderdaad F2
Dan zie ik 6 optie,s of terwijl  tab bladen.
1)Main 2)Advanced 3)Security 4)Boot 5)Power 6)Excit.

Op het tabblad Power tref ik diverse opties zoals ze nu staan.
1)Remote Power On                     Enabled
2)After Power Failure                    Last State
3)Boot On Lan After RPO              Enabled
4)OPROM display mode                KeepCurrent
5)Resume on RTC Alarm               Disabled
Als ik met de pijl toets een optie aan wijs krijg ik rechts van het scherm een beschrijving te zien en met F1 een help uitleg,maar dat is in het engels.
Ik zie niet de overeenkomst van uw uitleg er in terug,dat komt natuurlijk om dat bios verschillend zijn.
Maare ik kan er nog even geen touw aan vast knopen.helaas.

gsm
door gsm - May 5, 2009 om 17:50
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Controleer in elk geval ook de knoopcel op het moederbord (meestal is dat een CR2032).
Deze moet 3 Volt (of iets meer) afgeven.
Als het minder dan 3 Volt is, dan kan dat start problemen opleveren.

freya
door freya - May 5, 2009 om 18:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat in ieder geval om optie 2:

After Power Failure     -     [Last State]

Wijzig deze optie in [Always Off]

Deze optie heeft waarschijnlijk drie keuzes:
[Always On]
[Always Off]
[Last State]
Momenteel is dus de laatste keuze geselkteerd, maar je moet dus de tweede hebben.

Als je de optie selekteert met de [Enter] toets kun je waarschijnlijk een andere keuze selekteren. Als je de wijziging hebt gemaakt, ga je weer terug naar het eerste scherm (met de [Esc] toets) en kies je in het hoofdscherm de optie Save & Exit. De wijziging wordt dan opgeslagen en de computer wordt opnieuw opgestart.

Freya

dockyard
door dockyard - May 5, 2009 om 19:14
12 Antwoorden / 6 Vragen

Ja ja die knoopcel heb ik reeds vervangen voor een nieuw bij mycom oude mee genomen als voor beeld,dus dat zit wel goed,ze hebben de oude knoopcel ook nog even getest voor me en gaf nog steeds een positieve waarde af.
Ik ga de andere instructie uit voeren ff kijken wat ik er van ga bakken.
Zo als het nu gaat is het heel lang goed gegaan omdat mijn computer altijd aangesloten op stopcontact dus nooit zonder stroom,maar ja nu het dus een keer nodig was om de computer los te koppelen van stopcontact,spookt het maar steeds door mijn kop, zo van een stop kan altijd door slaan,is best vermoeiend.

dockyard
door dockyard - May 5, 2009 om 19:44
12 Antwoorden / 6 Vragen

Zo dat klusje in de bios is geklaard hij staat nu op off heb het zelfs nog eens gecontroleerd of de instelling daadwerkelijk opgeslagen was.
Ik ben hier enorm mee geholpen mijn welgemeende dank hier voor!!!.
Om het helemaal rond te maken moet ik mijn computertje natuurlijk los koppelen van mijn stopcontact of de schakelaar van stekkerdoos uitzetten,maar daar wacht ik echt liever even mee omdat ik er alweer wat programs op heb staan,die zal ik eerst op een usb stick zetten zodat ik minder werk heb voor het geval dat.
Maar ik laat het horen als het zo ver is nu kan ik mijn nieuwsgierigheid naar het resultaat nog wel in toom houden.

freya
door freya - May 6, 2009 om 13:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dockyard,

Ik denk dat de voeding van de computer het probleem is. De uitgangsspanning(en) van de voeding zijn, na inschakelen van de computer, niet snel genoeg aanwezig waardoor het moederbord waarschijnlijk 'de fout' in gaat en weigert goed op te starten.
Ik weet niet wat voor een soort voeding er in die HP computer zit, maar als het een 'standaard' ATX model is zou je eens een voeding uit een andere computer kunnen proberen. Het alternatief is om de computer niet helemaal van het stopcontact los te koppelen. en de rest van de computerapparatuur wel.

Heb zelf hier ook nog een oude Windows XP machine staan die ook niet wil doorstarten bij het inschakelen van de 220V schakelaar op het stekkerblok. Ik heb in het BIOS van die computer het Power Management uitgeschakeld en de optie 'After Power Lost' op 'Always Off' gezet. Als je dan dus met het stekkerblok de spanning inschakelt blijft de computer 'uit' en start pas op nadat je de powerschakelaar op de computer indrukt. De voeding staat op dat moment dan al aan de 220V en start dan wel probleemloos op.
Misschien is dat ook een optie om uit te proberen?

m.vr.gr. Freya