Defecte harde schijf
Eind jan heb ik een netbook gekocht bij Media markt, Asus, EEE PC en nu blijkt dat de harde schijf defect is, kan dat zo snel. Ik heb hem net gekocht en nog heel weinig gebruikt. Nu ik hem de laatste maand regulieren ben gaan gebruiken voor dagelijke werkzaamheden, bleef het bij opstarten erg lang op het laadscherm, vervolgens kreeg ik heel kort een blauwe scherm. Hierna begint het proces weer opnieuw.
Nu moet ik 2 tot 5 wk wachten want Media markt gaat het opsturen naar de fabrikant, er is geen vervangend pc want er is een wachtllijst. Tot die tijd moet ik het maar zonder doen en mijn dagelijkse werkzaamheden ....Kan dit allemaal?
Ik heb niet zoveel verstand van PC, heeft iemand eerder dit probleem gehad? Kan iemand mij adviseren wat ik kan doen?
Hallo fiza,
Tja, het is natuurlijk sneu als een apparaat zo relatief snel kapot gaat, maar daar doe je niet zoveel aan. Kan gebeuren en als het je overkomt heb je gewoon een beetje pech. Of het ook daadwerkelijk de harde schijf is, valt nog te bezien. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je netbook niet doorstart. Een kapotte harde schijf is daar één van, maar het kan ook net zo goed iets anders zijn..
Vooralsnog zit er niet veel anders op dan gewoon even afwachten tot je de gerepareerde netbook weer retour krijgt.
m.vr.gr. Freya
Mijn dochter heeft een zelfde pc bij MM gekocht. Ook deze crasht regelmatig en heeft dan 'blue screens'.
De indruk die ik erbij heb is dat het iets te maken heeft tussen Windows XP en drivers van de EEE PC. Het lijkt niet op harddisk problemen maar op softwarematige problemen.
In den beginne was de EEE nog best snel, maar uiteindelijk werd deze trager, De komst van IE 8.0 was geen succes, FireFox als vervanger blijkt ook geen succes. De traagheid wordt met name veroorzaakt door het netwerkinterface. (3G).
Uit je bericht begrijp ik dat er meedere mensen met problemen zijn en dat er een wachtlijst van enkele weken is. Ze gebruikt deze ook voor school en kan dat ding niet enkele weken missen. Van de andere kant hebben we destijds zelf besloten geen uitgebreid onderhoudscontract af te sluiten. We zullen dus een geschikt moment moeten uitzoeken.
Ik begrijp dat jij dat ook niet hebt gedaan. Je zult dus net als wij gewoon geduld moeten hebben!
Dag fiza,
Wanneer ze een wachtlijst moeten hanteren, zijn er kennelijk veel defecten.Als dat veelal dezelfde apparaten betreffen, deugt er iets niet met die serie.
Jij kunt het netbook i.v.m. je studie geen maanden missen. Da's duidelijk.
Volgens de wet m.b.t. Consumentenkoop, mag reparatie in de garantieperiode geen overmatige overlast van de klant opleveren. Wanneer dat wel het geval is, dient de verkoper deze overlast weg te nemen. De wet geeft daarvoor de volgende mogelijkheden:
- (sneller) Repareren. (Drie weken max. is redelijk)
- (Tijdelijk of permanent) Een vervangend gelijkwaardig apparaat.
- De koop ontbinden. (Dan het gehele aankoopbedrag terug, zonder aftrek voor tussentijds "gebruiksgenot".
Wijs MM op je rechten als consument, voortvloeiend door je consumentenkoop. Dat kun je schriftelijk doen via fax of (aangetekende) brief. Stel een termijn, b.v. één week waarin je de reparatie of vervanging afgewerkt wilt zien daar je anders gebruik zult maken de koop te ontbinden.
Stel ze aansprakelijk voor alle kosten in en buiten rechte welke dat met zich brengt. Succes!
Hardware ERror MAN.
@ fiza: kleine correctie:
".... geen overmatige overlast van de klant opleveren." moet zijn: geen overmatige last voor de klant opleveren.
Sorry voor het ongemak.
H.
Dank jullie allemaal voor jullie reacties,
hrdwerrorwoman,
Daar probeerde ik ook achter te komen, hoeveel reparaties ze hadden en of deze vaker voorkwamen, maar daar blijven ze vaag over. Een vervangend netbook hadden ze niet meer want die waren allemaal al uitgeleend en er was zelfs een wachtlijst waar dus ook ik op kom te staan.
Nog een vraag, ik heb mijn netbook op 19 okt jl. weggebracht begint direct de repartie tijd of op de dag dat zij terugbellen en melden wat het probleem is met mijn netbook? Want dat is in mijn geval weer een paar dagen verder.
Ik heb hem op dinsdag 19 okt weggebracht en zou de volgende dag direct gebeld worden was mij toegezegd. Ik wou mijn netbook meenemen omdat ik twee dagen weg zou gaan. Op zaterdag ben ik nog niet gebeld dus ik heb zelf gebeld. Ik zou terug gebeld worden kreeg weer geen reactie. Zondag ben ik weer gaan bellen en was dus behoorlijk geirriteerd. Ze ging toepas direct kijken wat er aan de hand is en ik werd erna gebeld met de mededeling de harde schijf defect is.
Erik, ik ben ik nu ook al mijn gegevens kwijt die ik erop had staan. Ook die op mijn bureaublad??
=fiza schreef op maandag 25 okt 2010, 19:48: ....
ben ik nu ook al mijn gegevens kwijt die ik erop had staan. Ook die op mijn bureaublad??
Die kans is wel erg groot ja. Ook al ligt het probleem niet bij de harde schijf, je hebt vlotte kans dat ze gewoon weer een 'schoon' systeem installeren. Ik heb soms wel eens het idee dat 'reparateurs' dit standaard doen om softwareproblemen uit te sluiten. Daarom is het ook zo belangrijk om altijd een backup te maken van alle gegevens die je niet kwijt wil.....
Freya
@ fiza:
Reparatietijd gaat in op het moment dat je het netbook inlevert bij verkoper of reparateur. Sommige verkoper repareren n.l. ook zelf, doch dat weet jij niet. De verkoper is ook gehouden jouw overlast door het defecte netbook te beperken. Hij heeft er dus belang bij het defecte apparaat zo snel mogelijk door te zenden naar een reparatiebedrijf wanneer hij niet zelf repareert.
Met een smoes na die drie weken, zo van ja, het is nog niet klaar en we hebben geen uitleen netbooks meer je komt op een lijst, hoef je geen genoegen te nemen. Dan moet hij maar een leen notebook meegeven of een nieuwe netbook. Wil hij dat niet dan kun je alsnog de koop ongedaan maken omdat hij je overlast niet beperkt.
Wees assertief maar netjes als consument. De wet staat achter je.
H.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Factuur onterecht ontvangen
Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?).
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan allee
...
Lees meer
OV saldo verlopen card online terugvragen
OV saldo verlopen card online terugvragen lukt van geen kant. Je komt in een cirkel terecht, steeds kom je weer uit aan het begin. Lees meer
Ik heb een brief van Pluto BV Termination Experts n.a.v. een opzegging bij Eigen
Ik heb een brief van Pluto BV Termination Experts n.a.v. een opzegging bij vereniging Eigen Huis. Ik was in de veronderstelling dat ik dit via het contactformulier van Eigen Huis deed, maar nu doet deze partij zich voor alsof zij een brief hebben geschreven voor mij, incl. kosten en aanmanning. Kent iemand deze firma? ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer