janjannes_1
door janjannes_1 Nov 10, 2010 om 12:56
Computers & telefonie

Dell service laat het nu afweten, ondanks aankoop extra garantie

Kan Dell hier zomaar mee wegkomen, dat het normaal is als de laptop accu maar anderhalf jaar meegaat, kost wel 139,00euro.

Beste xxxx,
Ik begrijp dat accu's blijkbaar uitgesloten worden van de garantiebepalingen. 8.6 geeft echter aan dat deze voorwaarden geen aantasting van mijn rechten als consument betekenen (wat ook niet anders kan). De Europese wetgeving heeft geadviseerd om een 2-jarige garantiebepaling op te nemen voor consumenten. De Nederlandse wetgever vond en vindt dit te beperkend en heeft daardoor in de wet opgenomen dat producten dienen te functioneren voor hun verwachte levensduur. Deze kan dus nooit korter dan 2 jaar zijn, omdat anders de Europese advisering niet als beperkend ervaren was.
Ik heb zojuist ook inlichtingen ingewonnen bij Consuwijzer. Aangezien u niet van plan bent om mij kosteloos in staat te stellen het product te gebruiken, zoals dit bedoeld is, wil ik bij dezen overgaan tot ingebrekestelling:
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij wil ik u melden dat ik een Dell Studio 15 heb gekocht op 17 januari 2009. Ik heb u op 9 november 2010 gemeld dat de accu niet langer functioneert zoals dit hoort bij een laptop. De computer geeft waarschuwingen af dat de accu aan het einde van de levensduur is en gaat inderdaad niet langer meer mee dan een half uur. Volgens het Nederlands Burgerlijk wetboek dient een product (in casu de laptop) voor een redelijkerwijs te verwachten levensduur (als geheel) te voldoen aan de daaraan te stellen eisen. De laptop als geheel heeft zeker een verwachte levensduur van vier a vijf jaar. De accu is een integraal onderdeel voor het functioneren van de laptop zoals dit geadverteerd is en kan en mag daarom niet uitgezonderd worden van het product als geheel.

Aangezien u in de verkooptransactie als verkoper heeft gefungeerd, stel ik u in gebreke voor uw deel van de overeenkomst: het leveren van een product die functioneert zoals redelijkerwijs te verwachten mag worden gegeven de prijs, merk en informatievoorziening van de verkoper (in casu via de website) gedurende een redelijkerwijs te verwachten levensduur. Garantiebepalingen zoals u deze van toepassing acht, mogen geen onderdelen uitzonderen van de bepalingen in het betreffende wetsartikel.
Ik dien u binnen een redelijke termijn de mogelijkheid te geven om het functioneren van het product te herstellen. Ik verzoek u derhalve mij binnen twee weken kosteloos van een nieuwe accu te voorzien. Eveneens wil ik hierbij aantekenen dat ik u reeds eerder in de gelegenheid gesteld heb om het euvel te herstellen, zonder hier kosten voor te rekenen.
Indien dit verzoek niet ingewilligd wordt zal ik mijn rechtsbijstand inschakelen. Ik wil u ook bij deze informeren dat alle bijkomende kosten van deze zaak geheel bij u neergelegd zullen worden. Dit betekent naast de kosten voor juridische hulp van de rechtsbijstand eveneens (onder andere) kosten voor telefonische raadpleging en geïnvesteerde tijd bij u neergelegd zullen worden.
Tot slot wil ik graag mijn teleurstelling uitspreken over uw service. Mijn vader heeft reeds jaren een Dell laptop met grote tevredenheid en veel service van uw kant. Op basis van die ervaringen heb ik vrienden en kennissen een Dell aangeraden en ben ik zelf ook tot aanschaf hiervan overgegaan. Op basis van mijn eigen huidige ervaring van het verhelpen van defecten zal ik zelf niet meer tot aanschaf van een Dell overgaan en zal ik mijn vriendenkring zeker informeren over de teleurstellende wijze van afhandeling van de klachten.
Groet,

1421 5 Rapporteer

janjannes_1
door janjannes_1 - Nov 11, 2010 om 21:47
17 Antwoorden / 14 Vragen

Mag er in een contract eigenlijk voorwaardes staan die wettelijk niet toegestaan zijn, en mag de winkelier ondanks dat je getekent hebt je hier aan houden?

ikbenik
door ikbenik - Nov 11, 2010 om 22:29
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=janjannes schreef op woensdag 10 nov 2010, 12:56]
De Europese wetgeving heeft geadviseerd om een 2-jarige garantiebepaling op te nemen voor consumenten. De Nederlandse wetgever vond en vindt dit te beperkend en heeft daardoor in de wet opgenomen dat producten dienen te functioneren voor hun verwachte levensduur. Deze kan dus nooit korter dan 2 jaar zijn, omdat anders de Europese advisering niet als beperkend ervaren was.
Je hebt het mis.
Ten eerste bestaat er geen Europese wetgeving, maar wel een Europese richtlijn.
In die Europese richtlijn is geen bepaling opgenomen dat een consument altijd recht op 2 jaar garantie heeft.
Dus een Europese recht op 2 jaar garantie bestaat dus niet.

Wat wel zo is, is dat de verkopende partij volgens de Europese Richtlijn aansprakelijk is voor ieder defect wat volgens de overeenkomst niet had mogen plaatsvinden. Dus de verkopende partij is gedurende de 2 jaar verantwoordelijk als het product niet volgens de overeenkomst is.
Nederland heeft die 2 jaar niet overgenomen, en de verkopende partij is langer aansprakelijk voor als het product niet volgens de overeenkomst is.

Echter....
Als de verkopende partij een garantieperiode heeft besproken en dit opgenomen in de overeenkomst, waarbij hij volgens die periode bepaalde gebreken uitsluit of een werking garandeerd, dan is hij ook alleen in die periode aansprakelijk voor.
Dus na de garantieperiode heeft de koper nooit of te nimmer recht op garantie.

[quote=janjannes schreef op woensdag 10 nov 2010, 12:56]
Ik heb zojuist ook inlichtingen ingewonnen bij Consuwijzer.
Aan de teksten van consuwijzer mogen geen enkele rechten ontleent worden.

[quote=janjannes schreef op woensdag 10 nov 2010, 12:56]
Aangezien u niet van plan bent om mij kosteloos in staat te stellen het product te gebruiken, zoals dit bedoeld is, wil ik bij dezen overgaan tot ingebrekestelling:
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij wil ik u melden dat ik een Dell Studio 15 heb gekocht op 17 januari 2009. Ik heb u op 9 november 2010 gemeld dat de accu niet langer functioneert zoals dit hoort bij een laptop. De computer geeft waarschuwingen af dat de accu aan het einde van de levensduur is en gaat inderdaad niet langer meer mee dan een half uur.

[quote=janjannes schreef op woensdag 10 nov 2010, 12:56] Volgens het Nederlands Burgerlijk wetboek dient een product (in casu de laptop) voor een redelijkerwijs te verwachten levensduur (als geheel) te voldoen aan de daaraan te stellen eisen. De laptop als geheel heeft zeker een verwachte levensduur van vier a vijf jaar. De accu is een integraal onderdeel voor het functioneren van de laptop zoals dit geadverteerd is en kan en mag daarom niet uitgezonderd worden van het product als geheel.

Met alle respect, maar dat staat niet in de huidige wetboeken.
Misschien in de wetboeken uit de jaren 70, maar die zijn niet meer van toepassing.
De te verwachte levensduur is geen wettelijke term en betekenis, dus kan daar zowiezo geen enkele wettelijke rechten aan ontleent worden.

Kort gezegd:
De laptop dient overeen te komen aan de overeenkomst (de koopovereenkomst.)
In de overeenkomst welke beide partijen mee accoord zijn gegaan, is overeengekomen dat voor de accu een garantieperiode is afgesproken van 6 maanden en voor de laptop zelf een garantieperiode van 2 jaar.

Nu is het zo dat de kwaliteit vanaf 6 maanden begint af te takelen, en gemiddeld zo'n 2 à 2½ jaar mee gaat, echter kan het ook gebeuren dat de accu na 1½ jaar al aan zijn einde is.
De fabrikant staat garant voor 6 maanden, daarna niet meer.

[quote=janjannes schreef op woensdag 10 nov 2010, 12:56]Kan Dell hier zomaar mee wegkomen, dat het normaal is als de laptop accu maar anderhalf jaar meegaat
Dell staat hierbij volgens de Europese richtlijn en volgens de Nederlandse wetgeving compleet in zijn recht.

ikbenik
door ikbenik - Nov 11, 2010 om 22:36
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=janjannes schreef op donderdag 11 nov 2010, 21:47]Mag er in een contract eigenlijk voorwaardes staan die wettelijk niet toegestaan zijn, en mag de winkelier ondanks dat je getekent hebt je hier aan houden?
Het contract is compleet volgens de Nederlandse wetgeving en Europese Richtlijn.

De tekst in de Europese Richtlijn:

[quote]De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.

Hier staat dus niet dat de consument gedurende de 2 jaar recht op garantie heeft.

De Nederlandse wetgeving:

Artikel 17, wetboek 7:
[quote]1 De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Dus kort gezegd:
Volgens de Nederlandse wetgeving is de verkopende partij aansprakelijk voor als blijkt dat het product niet volgens de overeenkomst geleverd is. Hier is geen termijn aan gesteld.

De Europese richtlijn omschrijft 2 jaar, terwijl volgens de Nederlandse wetgeving geen termijn is gesteld.
In de praktijk wordt dan wel de economische levensduur als verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de verkopende partij aangehouden.
En die is in het algemeen langer dan 2 jaar.

mastag
door mastag - Nov 11, 2010 om 22:57
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Janjannes,
Ga jij maar fijn bij Dell aantonen dat jij je accu altijd op de juiste wijze hebt gebruikt.
Dit gaat je NOOIT lukken!!!.
Na het 1e halve jaar moet jij! aantonen dat de accu bij levering niet goed was, dat was deze echter wel want anderhalf jaar deed de accu het goed. Kortom je kunt jouw verkeerde gebruik niet in de schoenen van Dell schuiven.
Daarnaast maakt een accu ook deel uit van een auto maar wordt toch met regelmaat vervangen, 2-4 maal op de levensduur van de auto hoe heb je dit met je dealer geregeld, ook zo'n brief???

Mastag

ikbenik
door ikbenik - Nov 11, 2010 om 23:08
2845 Antwoorden / 27 Vragen

@mastag:

Janjannes heeft zich gek laten maken door de commerciële "consumenten" organisaties en door consuwijzer.

En consuwijzer is gewoon een flut site, waarbij de consument worden geïnformeerd over de consumentenwetgeving welke gebaseerd is op uitspraken van de commerciële "consumenten" organisaties en niet is gebaseerd op de wetboeken, terwijl consuwijzer op hun site zetten dat voor de juiste teksten naar de wetboek moet worden gekeken.

Ze wijzen wel naar de wetboeken, maar zeggen datgene wat die commerciële "consumenten" organisaties roepen.

Lekker betrouwbaar.

Het gevolg daarvan is dat de consument totaal verkeerd worden voorgelicht en waardoor onder andere Janjannes nu voelt dat hij bedonderd is.