Pa
door Paul van Bokhorst Jan 1, 2019 om 18:35
Computers & telefonie

Diepte glasvezelkabel

Onze glasvezelkabel ligt 30cm diep onbeschermd in de tuin .
Tijdens het tuinieren met de schep kapot gestoken .
Herstelkosten 427 euro .
Ik lees dat de glasvezelkabel op 60 cm dipte moet liggen .
Is dat wettelijk ?

Gr. Paul

23254 16 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 1, 2019 om 18:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al bij uw gemeente naar de regels bij u daarover gevraagd?
Per gemeente kunnen die eisen verschillend zijn en zelfs in de loop der tijd veranderd zijn.
Ik vermoed overigens dat het door u genoemde bedrag wel meevalt want herstelkosten zijn vaak van 500-1500 euro zie ik op internet.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 1, 2019 om 18:57
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Uit onderstaand link maak ik op dat als het nodig is de kabel in de tuin aan te leggen het dan minstens 60cm diep moet  zijn.
https://www.glasvezel-vergelijken.nl/veel-gestelde-vragen/hoe-wordt-glasvezel-aangelegd

Ge
door Genee - Jan 1, 2019 om 20:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer het een huurwoning is aan de wbv vragen wat over diepte kabelaanleg afgesproken is met de aanlegger ervan.
Weet niet of u de schade kunt claimen bij uw aansprakelijkheids verzekering.
Lees op internet wel een geval waarbij de verzekering de herstelkosten vergoed heeft.
Lees eens
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2016/11/14/beantwoording-kamervragen-over-nieuwe-graaftechniek-voor-kabels/beantwoording-kamervragen-over-nieuwe-graaftechniek-voor-kabels.pdf

https://ziggoforum.nl/topics/55097/page-4    (zie antwoord van Topicststarter op pag. 4 vergoed door verzekering)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2019 om 11:46
16858 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v uw vraag en aansluitend op de al eerder gegeven antwoorden lijkt het mij dat men u niet aansprakelijk kan stellen voor de schade die is ontstaan door uw tuinspitwerk. Dat niet alleen al vanwege het 'te dicht onder de oppervlakte liggen' maar ook omdat het bij kabels/leidingen normaal gebruikelijk is dat er enkele centimeters boven de kabel'leiding een gekleurd lint ligt waarmee al 'een waarschuwing wordt gegeven'als u te dicht bij de kabel komt.

Zo dat laatste niet 'wettelijk' is geregeld, dan kunt u zich in ieder geval beroepen op het feit dat de aannemer/uitvoereder van het leggen van de kabel dient te weten dat een spade ca. 30 cm lang is.  Hoe was de vergunning geregeld voor het aanleggen?

(Vaak is het zo dat bij de verkoop van de grond voor woningbouw is geregeld dat en hoe er kabels en leidingen worden aangelegd in die grond resp. op welke wijze heeft u eventueel toestemming verleend voor het aanleggen?).

zoekster1
door zoekster1 - Jan 2, 2019 om 12:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik u was zou ik schriftelijk bezwaar maken tegen het betalen van de herstelkosten. NIet betalen dus. U geeft aan dat de glasvezelkabel op 30 cm diep lag en dat die 60 cm behoort te zijn. Dan wacht u het antwoord af wat u daarop krijgt. Zo legt u de bewijslast van hoe diep een glasvezelkabe bij het bedrijf. U hoeft dan niet zelf allerlei stukken door te spitten over hoe diep een glasvezel kabel hoort te liggen. Mochten ze ermee aankomen dat er geen norm is, dan kunt u ook aangeven dat 'normaliter' de norm 60 cm is en dat 30 cm een onredelijke diepte is voor een glasvezel kabel.

Het bedrag lijkt me de moeite waard om een robbertje over te vechten.

Bent u hiervoor verzekerd (AVP) dan laat u de verzekering het uitvechten met het kabelbedrijf. Bent u hier niet voor verzekerd maar heeft u wel een rechtsbijstandverzekering, kunt u ook nog overwegen die in te schakelen.

En anders dus zelf schriftelijk bezwaar maken. Niet geschoten is altijd mis.

Iv
door Ivan007 - Jan 2, 2019 om 13:02
47 Antwoorden / 3 Vragen

Daar waar de kabel naar binnen gaat licht hij vrijwel altijd minder dan 60 cm. Was u daar aan het werk in uw tuin?

jhogaarts
door jhogaarts - Jan 2, 2019 om 14:04
101 Antwoorden / 1 Vragen

het lijkt mij dat de glasvezelkabel zeker op min. 60 cm diepte moet liggen en dan ook nog in de mantelbuis tot aan de voordeur.

ke
door ketting6@kpnplanet.nl - Jan 2, 2019 om 14:18
1 Antwoorden / Vragen

De glasvezel kabel moet op minimaal 0,60 liggen, echter bij het graven boven of in de buurt van kabels en leidingen van nutsbedrijven dient men zich er van te gewissen, dat er in het te graven gebied geen leidingen of kabels liggen (het zogenaamde voorsteken). Men kan navraag doen bij het Click een instantie die het leidingnet registreerd.

Ge
door Genee Jan 2, 2019 om 14:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat in het filmpje de kabel eerder op 30cm diepte dan 60 cm komt te liggen.
https://www.glasvezel-vergelijken.nl/veel-gestelde-vragen/hoe-wordt-glasvezel-aangelegd

me
door melkmeisjevermeer - Jan 2, 2019 om 14:39
1 Antwoorden / Vragen

Voor zover ik weet moet de kabel tussen de 60 en  70 cm diep liggen.

panter22
door panter22 - Jan 2, 2019 om 15:52
6599 Antwoorden / Vragen

Glasvezelkabels onder de openbare weg moeten 60cm diep liggen. Daar worden sleuven gegraven. Die sleuven worden niet in je tuin gegraven, De planten en hagen zouden dan vernield of beschadigd worden.
De kabels worden  vanaf de weg naar je huis door de grond geperst. Dus je weet nooit zeker hoe diep ze liggen.
Dan moet je niet zomaar gaan graven in je tuin als je vermoedt dat er wel eens een kabel kan liggen.
Als je dan een kabel raakt, dan moet je herstelkosten betalen.

he
door henkie.penkie - Jan 2, 2019 om 20:28
149 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat je minimaal een WA verzekering hebt even door geven aan je verzekering. Lijkt mij dan geen probleem te zijn.
Jij kunt niet weten dat daar een kabel ligt. En nog wat alle kabels die aangelegd worden diene op een diepte van minimaal 60 cm te liggen of gelegd te worden.

Iv
door Ivo W - Jan 3, 2019 om 00:07
729 Antwoorden / Vragen

Of het wettelijk geregeld is durf ik niet te zeggen. De 'norm' voor de diepte waarop kabels en leidingen liggen, is 2 spaden diep, ofwel minimaal 50-60cm. Dit zodat bij omspitten van de grond er geen risico is op het beschadigen van de kabels en leidingen. Je gaat dan immers slechts 1 spade diep.

mo
door mof - Jan 3, 2019 om 02:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Of dit wettelijk is weet ik niet. 30cm in een tuin lijkt me wel onverstandig ondiep.

panter22
door panter22 - Jan 3, 2019 om 13:58
6599 Antwoorden / Vragen

Een glasvezelnetwerk wordt opgenomen in het zogenaamde Kabels en Leidingen Informatie Centrum (KLIC) systeem dat door het Kadaster beheerd wordt. Iedereen die een schop in de grond steekt of met een graafmachine aan de slag gaat, is een zogenaamde “grondroerder”. Elke grondroerder heeft de wettelijke verplichting om een zogenaamde KLIC-melding te doen bij het Kadaster, óók als het op eigen terrein is.
https://www.fiberrevolution.nl/schade-aan-glasvezel-geen-pleisters/

Je had wettelijk gezien, geen spa in de grond mogen steken voordat je wist waar de kabel precies lag. De glasvezels zitten in een buis, beschermd dus. Je moet wel erg veel kracht hebben gebruikt om er met een schep doorheen te steken,

la
door lady100 - Jan 3, 2019 om 15:15
12 Antwoorden / 0 Vragen

Het aanleggen van glasvezel kabels aan de voorzijde van de woning (straat) aan gelegd het verbaast in u tuin glasvezel kabel is aangelgd om welke redenen.