So
door Soos blauwhuis Mar 18, 2022 om 10:48
Computers & telefonie

Digidinlog zonder smartphone na oktober voor senioren

Wij zijn een seniorenvereniging. Veel van onze leden hebben geen smartphone en als ze hem wel hebben dan kunnen ze er niet mee (leren) omgaan. Daarnaast kan er een financiele drempel zijn voor de aanschaf van een smartphone als je alleen een AOW hebt of een minimum inkomen.

Na oktober kan een digid niet meer zonder sms controle gebruikt worden. Hoe vinden wij of realiseren wij een alternatieve methode voor deze oudere seniorengroep (gemiddeld boven de 80 jaar).

1842 9 Rapporteer

ap
door apiejoepie - Mar 18, 2022 om 10:51
130 Antwoorden / 4 Vragen

misschien kan de vereniging een telefoon kopen en dan de oudjes helpen

marita5
door marita5 - Mar 18, 2022 om 10:54
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Soos Blauwhuis ,

Vanaf 1 oktober 2022 heb je dus op zijn minst een telefoon nodig om via DigiD in te kunnen loggen bij de Belastingdienst, anders wordt het uitvoeren van de sms-controle een lastig verhaal. Een mobiele telefoon ligt het meest voor de hand, maar een alternatief is om een gesproken sms-code te ontvangen op een vaste lijn

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/belastingdienst-verplicht-inloggen-via-digid-app-of-sms-controle

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2022 om 10:57
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Om er mee te leren omgaan: (kent u deze niet? ) https://www.seniorweb.nl/contact-en-service  en daarbij kunt u uw vraag ook stellen bij een Ouderenorganisatie zoals ANBO, KBO, PCOB m.b.t. vragen van anadacht voor financiële drempel. Daarbij is het ook nog zo dat bij het hebben van een smartfone de eventueel aanweziege vaste aansluiting kan vervallen en daarmee dan kosten worden bespaard.

Dan is er in uw omgeving/regio mogelijk ook een instelling voor Sociaal Maatschappeliujke hulpverlening te vinden met ouderadviseurs die u ook in de kunnen adviseren.

me
door mein33 - Mar 18, 2022 om 11:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR SOOS BLAUWHUIS MAR 18, 2022  Na oktober kan een digid niet meer zonder sms controle gebruikt worden. Hoe vinden wij of realiseren wij een alternatieve methode voor deze oudere seniorengroep (gemiddeld boven de 80 jaar).

@soos blauwhuis,

Voor het ontvangen van een Sms met een controlecode is geen Smartphone nodig, dit kan ontvangen worden door elk oud model mobiele telefoon.

Zelf ontvang ik het op mijn Nokia 6310i (inmiddels 20 jaar oud) en ga er vanuit dat de meeste leeftijdsgenoten wel over een dergelijk soort telefoontoestel beschikken.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 18, 2022 om 11:22
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Verderop uit de link:

Heeft u een Nederlands vast telefoonnummer dan kunt u een gesproken sms-code ontvangen. U wordt automatisch gebeld.

https://www.digid.nl/inlogmethodes/sms-controle/

Franske1958
door Franske1958 - Mar 18, 2022 om 12:46
429 Antwoorden / 2 Vragen

Voor veel senioren is een smartphone een veel te ingewikkeld ding waarvan het gebruik niet (meer) te leren valt.  Een normale GSM dat
zouden mogelijk nog wel kunnen leren. Maar om senioren nou te verplichten om een GSM aan te moeten schaffen omdat ze anders niet
meer zelf hun aangifte kunnen verzorgen dat gaat ook mij te ver. Een vaste telefoon gaat niet werken hiervoor. Ik zie het al voor me: Opa
gaat met zijn rollator naar het buurthuis om zijn papieren in te laten vullen. Hij moet daar nu eenmaal inloggen omdat hij geen mobieltje
heeft en vervolgens gaat op zijn kamer zijn vaste telefoon voor die gesproken sms code.

panter22
door panter22 - Mar 18, 2022 om 17:15
6599 Antwoorden / Vragen

Hebben de senioren dan wel internet waar ze mee om kunnen gaan?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 18, 2022 om 17:43
2071 Antwoorden / Vragen

Je hebt helemaal geen smartphone nodig voor SMS een ouderwets mobieltje eventueel met extra grote knoppen doet het ook en er bestaat zelfs een mogelijkheid om SMS controle met een vast toestel te doen.

ne
door neodutchio - Mar 18, 2022 om 18:18
5157 Antwoorden / 12 Vragen

De mobiele telefoon dateerd al sinds de vorige eeuw. En sinds 2000 waren abonnementen al gemeengoed. Ik weet niet hoe oud de senioren zijn is uw vereniging, maar een 70tiger nu kon al op zijn 50ste sms'en. Waarom zou dat nu niet meer kunnen?