pi
door pinda Nov 19, 2007 om 14:28
Computers & telefonie

Diskette werkt niet meer

Hallo,

Ik gebruik een oud boekhoudprogramma, dat nog werkt met diskettes. Toen ik bezig was nieuwe gegevens weg te schrijven, kreeg ik een errormelding. De gegevens van de diskette kan ik niet meer te voorschijn laten komen. Als ik hem open komt er niets. Ik heb gekeken bij Eigenschappen. Hieruit blijkt, dat de diskette vol is, maar er staat 0 bytes gebruikt en 0 bytes over. Hoe kan ik er voor zorgen, dat de gegevens weer beschikbaar komen?

892 7 Rapporteer

freya
door freya - Nov 19, 2007 om 17:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo pinda,

Dat kon dan wel eens een groot probleem worden. Een diskette is nu eenmaal niet het meest betrouwbare medium en aangezien het kennelijk al een oud programma is zal de diskette ook wel aardig op leeftijd zijn. Als het daadwerkelijk de diskette is die het probleem veroorzaakt, dan geef ik je weinig hoop.

Als je geluk hebt ligt het probleem bij het diskettestation en zou je het wellicht m.b.v. een diskettestation van een andere computer nog kunnen proberen.

m.vr.gr. Freya

poltol
door poltol - Nov 19, 2007 om 20:28
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Trek het schuifje, met de hand een paar maal heen en weer, en schud eens flink met de flop. Soms komt hij weer tot leven. Maar misschien is de flop "gewoon" kapot. En dan is het jammer en over. Het wordt tijd voor een overschrijfbare CD of een externe harde schijf. Een USB stick kan ook goed helpen. Kortom tijd voor een vernieuwende actie. En ik hoop, voor u, dat u nog ergens een back up heeft staan.

Heel veel succes, poltol

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2007 om 15:32
16959 Antwoorden / 202 Vragen

probeer eens via systeemwerkset naar de dos prompt te gaan. Type dan de code van de drive in (A. neem ik aan, en vervolgens chkdsk/f (A:\.chkdsk/f. U ziet dan of en zo ja welke problemen er zijn. met toevoeging /f vindt herstel plaats. Probeer het eventueel eerst zonder f. Laat s.v.p.weten of het lukte. Een andere methode is

Deze computer > naar A scijf > eigenshappen > extra > foutcontrole > nu controleren Dat proces kan alleen worden uitgevoerd als alle bestanden zijn gesloten zie: C:\WINDOWS\Helpz\howto.chm::/app_disk_logical.htm

pi
door pinda - Nov 26, 2007 om 15:40
5 Antwoorden / 8 Vragen

Gerrit Altena,

Bedankt voor de tips. Ik heb beide tips geprobeerd, maar het is niet gelukt. Bij de eerste kreeg ik als melding dat het volume geen herkenbaar bestandsysteem bevat. Bij de tweede wil de foutcontrole niet starten.

Pinda

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2007 om 15:44
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dan is de flop echt onherstelbaar stuk. Toch misschien nog een optie: ga weer naar de DOS prompt , geeft geef A: in en dan dir )of dir A: Mogelijk kunt u dan nog wel de directories zien en / of bestanden en die afzonderlijk openen. Je weet maar nooit.

gsm
door gsm - Nov 26, 2007 om 16:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Soms valt er nog wat te redden met de gratis programma's Recuva of Restoration.
Met deze programma's kan je dan de bestanden van de floppy misschien op de harde schijf kopiëren.

GSM

johanpc
door johanpc - Nov 26, 2007 om 16:09
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt toch wel elke dag of boekingsperiode een backup gemaakt mag ik hopen.

Welk programma is het?

En heb je een licentie op het programma?