li
door linzida Jan 23, 2013 om 14:19
Computers & telefonie

Draad met lampjes op lichtschakelaar?

Hoi, ik heb een hele gave lange electrische draad met lampjes die ik wil ophangen. Deze zou ik willen aansluiten op de lichtschakelaar. Maar ik lees overal over drie kleuren draden, maar zo'n draad (als zijnde kerstverlichting) heeft twee draden die de lampjes aan elkaar verbinden. kan dit dus?
Groetjes Linda

4280 9 Rapporteer

ro
door ron530 - Jan 23, 2013 om 14:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat zijn de kleuren van de aansluitdraden?

dirck
door dirck - Jan 23, 2013 om 14:49
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Een lamp sluit je altijd aan door middel van 2 draadjes aan het aansluitpunt.

In een lichtschakelaar zitten inderdaad meerdere draden, anders zou je dus nooit een lamp kunnen in en uitschakelen.

Die draad met lampjes kun je gewoon met een kroonsteentje aansluiten op het aansluitpunt waar die lichtschakelaar naar toe gaat.

dirck
door dirck - Jan 23, 2013 om 14:53
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Of anders zet je er een stekker aan met eventueel een ingebouwde schakelaar, of een losse schakelaar er tussen monteren zoals je ook bij schemerlampjes ziet.

dearagain
door dearagain - Jan 23, 2013 om 15:05
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het is om veiligheidsredenen niet verstandig de draad rechtstreeks op de schakelaar aan te sluiten

*advies: gebruik een stopkontakt en zet een schakelaar op de draad

tonjakassa
door tonjakassa - Feb 18, 2013 om 15:40
165 Antwoorden / 0 Vragen

...ik verbaas me telkens weer...mensen stellen vragen...er komen wat antwoorden om vervolgens niets meer van de/een TS te vernemen. Zou in dit geval TS linzida aan de fase zijn blijven hangen en ter plekke overleden zijn???? wie weet....

de eelco
door de eelco - Feb 19, 2013 om 09:48
607 Antwoorden / 92 Vragen

de antwoorden waren een grote schok voor hem/haar..

li
door linzida - Feb 21, 2013 om 20:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

haha, inderdaad niet zo netjes dat ik niets meer van me heb laten horen, sorry daarvoor.
ik stond niet onder 220 volt, bedankt voor de bezorgdheid ;)
de antwoorden waren me wat onduidelijk, en alleen "dearagain" had door dat ik de draad op de schakelaar zelf wilde plaatsen en dat kroonsteentjes niet aan de orde waren.
ik ben na jullie antwoorden naar een doe-t-zelf-zaak gelopen en die bevestigde wat "dearagain" zei, te gevaarlijk, nooit zo'n goedkope draad zonder aarde op de schakelaar zelf aansluiten.
jammer, maar ik gebruik nu dus toch het stopcontact, ook te doen.
Bedankt allemaal voor jullie hulp!

tonjakassa
door tonjakassa - Feb 22, 2013 om 13:46
165 Antwoorden / 0 Vragen

@linzida - ....GELUKKIG, pak van m'n hart....enneeeh bedankt voor de feed-back!! en nog veel plezier van/met de lampjes.

li
door linzida - Feb 23, 2013 om 20:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks! Fijn dat je het een beetje in de gaten houdt!