tu
door tukkertje Aug 9, 2019 om 13:30
Computers & telefonie

Dubbelzijdig printen

Ik had een Canon Pixma MG4250 printer, die na enkele jaren vlekkerige afdrukken gaf en ook tweezijdig afdrukte (hetgeen ik niet wilde). Ik heb bij de instellingen geprobeerd alle vinkjes die met het dubbelzijdig printen te maken hadden te verwijderen, maar zonder resultaat. Ik heb nu een nieuwe Canon Pixma 3650 geïnstalleerd, maar het tweezijdig printen is er nog steeds. Er is dus iets niet goed in de instellingen, maar wat? Wie kan mij helpen.

4285 15 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Aug 9, 2019 om 14:10
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Waarschijnlijk staat in uw printopdracht (het scherm printen) de optie dubbelzijdig aangevinkt. Klik in dit scherm op "meer instellingen" u ziet daar dan ergens naar onder een vierkant vakje voor "dubbelzijdig printen" haal daar het vinkje weg dan moet het opgelost zijn.Het kan ook zijn dat u het via pagina setup- pagina indeling moet instellen. Andere mogelijkheid is het via het tabblad Algemene instellingen. De functie dubbelzijdig staat standaard aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 9, 2019 om 14:10
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Kijk eens bij de printerinstellingen als u bij het afdrukken niet op de snelafdrukknop drukt maar na aanklikken bestand > afddrukken > printerinstellingen.
U zult dan ongetwijfeld zien dat daar het vakje dubbelzijdig printen staat aangevinkt. Kijk ook de andere insrtellingen na zoals o.a. kwaliteit.
Geen na het aanpassen aan dat dat de nieuwe standaardinstellingen zijn. (de aanduiding printerinstellingen kan ook getiteld zij: printereigenschappen. Dat is afhankelijk van hetgeen u wilt afdrukken bijv. vanuit word, pdf en dergelijke.)

tu
door tukkertje Aug 9, 2019 om 14:59
176 Antwoorden / 159 Vragen

Het vreemde is, dat bij de eigenschappen bij de instellingen staat dubbelzijdig afdrukken:ja, daar kan ik niets aan veranderen. Op de site instellingen heb ik nergens een vinkje staan, dus ook niet bij de extra opties bij bijvoorbeeld 'tweezijdig afdrukken'. Hier bij de antwoorden wordt echter gezegd, dat de printer standaard op tweezijdig afdrukken staat maar waarom staat dit dan als extra optie vermeld? En waar kan ik dat dan veranderen in enkelzijdig afdrukken?

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 9, 2019 om 16:59
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Kunt u dat 'ja' echt niet veranderen in Nee?? Ik beschik ook over een Canon printer (inmiddels een tweede) waarik handmatig dubbelzijdig kan aanklikken. Bij de eerste die dat in beginsel ook automoatisch kon (dus niet handmatig) kon dat ook, evenals bij eerdere printers van andere merkem.

Heeft u uw vraag al hier: https://www.canon.nl/support/consumer_products/contact_support/  voorgelegd?

he
door henk51 - Aug 9, 2019 om 16:09
90 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens bij eigenschappen uw keuze moet staan bij veel gebruikte instellingen op standaard. Staat hij op papier besparen drukt hij dubbelzijdig af.
Mijn printer drukt alles keurig op 1 zijde of als ik instel op dubbele zijde, Optie meestal standaard afdrukken

groeten Henk

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 9, 2019 om 17:00
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ook maar even hier herhaald: Heeft u uw vraag al hier: https://www.canon.nl/support/consumer_products/contact_support/  voorgelegd?

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2019 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen
ma
door malty - Aug 9, 2019 om 19:09
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u wel het programma My Printer geinstalleerd, daar zou u de instellingen van de printer kunnen wijzigen.
https://www.canon.nl/support/pixma_software/

S
crol wat naar beneden voor My Printer software.

gerbera
door gerbera Aug 10, 2019 om 11:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Hiermee wordt, naast de nieuwste driver, alleen de nieuwste software voor de verschillende toepassingen in het quick-menu gedowload. De oplossing moet de TS toch echt bij de instellingen zoeken maar doet daar moeilijk over terwijl het in dit topic al een paar maal duidelijk is omschreven.;-)

gerbera
door gerbera - Aug 9, 2019 om 21:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar heeft u de handleiding nog niet gelezen maar datgene wat ik eerder als schreef vindt u op pag. 191 van de handleiding.

https://www.gebruikershandleiding.com/Canon-PIXMA-MG3650/preview-handleiding-801131.html#pf190

tu
door tukkertje - Aug 10, 2019 om 11:41
176 Antwoorden / 159 Vragen

Wat ik ook doe, na alle goed bedoelde oplossingen van de Kassa gebruikers te hebben geprobeerd, bij 'Eigenschappen printer' blijft bij kopje 'Algemeen' achter de kenmerken bij 'Dubbelzijdig' het woordje 'ja' staan bij de Voorkeursinstellingen. Nogmaals, de vakjes dubbelzijdig printen heb ik nergens aangevinkt.

Als de print uit de printer komt en ik probeer te voorkomen dat de print terug gaat in de printer om dubbelzijdig te printen en het papier tegenhou dan begint het storingslampje te knipperen dat het papier zou zijn vastgelopen. Dat is dan niet het geval.

ma
door malty Aug 10, 2019 om 13:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat u windows 10 hebt.
Ga naar Instellingen, klik op Apparaten, klik in het volgende scherm op Printers en scanners, klik in het volgende scherm op uw printer, als het goed is ziet u nu Wachtrij openen  Beheren en Verwijderen.
Klik op Beheren, Dan ziet u aan de linkerkant Voorkeursinstellingen voor afdrukken, als u daar op klikt zou bij tabblad Indeling de mogelijk moeten staan om enkelzijdig afdrukken in te stellen.

gerbera
door gerbera Aug 10, 2019 om 13:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Lees nou eens de link van @edrick3 of die ik gegeven heb, daar staat het duidelijk aangegeven. Open eigenschappen stuurprogramma, klik vervolgens op afdrukopties en dan op pagina instelling.

marita5
door marita5 - Aug 10, 2019 om 13:19
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tukkertje ,

Heeft u ook het Quick Menu gedownload , en op het bureaublad geplaatst ? Via dit menu vind u alle instellingen .

gerbera
door gerbera Aug 10, 2019 om 13:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Maar helaas niet de printerinstelling die de TS bedoeld.

marita5
door marita5 Aug 10, 2019 om 13:38
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij vreemd als je via het Quick Menu > Printer > Printerinstellingen dit niet te zien krijgt .

gerbera
door gerbera Aug 10, 2019 om 14:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Die zijn pas zichtbaar als je een printopdracht geeft, daarin kun je papierformaat, soort papier e.d. aangeven.

marita5
door marita5 Aug 10, 2019 om 14:27
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Zou kunnen , ik heb geen Canon . Maar ik zie bij de handleiding ( vragen die gesteld worden ) dat er veel terug te vinden is via Quick menu .

gerbera
door gerbera Aug 10, 2019 om 15:30
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Gebruik zelf het quick menu waarmee je div. extra opties hebt zoals foto's, kaarten, kalenders e.d.printen in alle smaken en maten. Extra scaninstellingen kan aangeven voor documenten, foto's en aangepaste en automatische scaninstellingen. Ook een button om naar de uitgebreide online handleiding te gaan. Maar als de TS er met al die verwijzingen in dit topic niet uitkomt geef ik de moed op. Verwacht denk ik dat we bij hem komen om de boel aan te passen;-))

marita5
door marita5 Aug 10, 2019 om 17:30
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Aangezien u weet hoe een Canon printer werkt , goede reis , kom terug zonder inktvlekken ;-))

ro
door ron503 - Aug 10, 2019 om 13:54
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De printer instellingen zijn in het stuurprogramma wel te wijzigen maar enkel oké aan klikken is niet voldoende om dat het enkel voor de opdracht die uitgevoerd wordt van toepassing is. Uitzetten van dubbelzijdig printen kan in het stuurprogramma wel maar dan dien je i.p.v. oké op toepassen te klikken. Het stuurprogramma onthoud dan de gewijzigde instellingen en zal enkelzijdig gaan printen tenzij u beslist dat u dubbelzijdig wil printen.

gerbera
door gerbera - Aug 11, 2019 om 10:26
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als laatste wanhoopspoging nog deze om het systeemscherm te openen. Als dat niet lukt geef ik de moed op.

Klik op mijn eerder gegeven link en scrol naar pagina 400

https://www.gebruikershandleiding.com/Canon-PIXMA-MG3650/preview-handleiding-801131.html#pf190

ma
door malty - Aug 11, 2019 om 11:45
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Om het voor @tukkertje nog eenvoudiger te maken.

Open in windows 10 de verkenner en maak een nieuwe map aan.
Geef de map de volgende naam  (om het niet over te typen kunt u de naam kopieren en plakken)
GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}  en druk op Enter toets.

De map veranderd in een pictogram, dubbelklik hierop en u ziet een lijst met directe links naar de diverse instellingen.
De eerste groep is Apparaten en Printers, dubbelklik op Apparaten en printers weergeven.
Rechts-klik in het volgende scherm op het pictogram van uw printer en klik daarna op Voorkeursinstellingen voor afdrukken.
In het nu getoonde scherm zou u Dubbelzijdig printen op Uit moeten kunnen zetten.

Hopelijk heeft uw printer deze mogelijkheid.

gerbera
door gerbera - Aug 11, 2019 om 12:20
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@malty, Of dat makkelijker is? de TS hoeft na het geven van de printopdracht simpel op printereigenschappen te klikken waarna het systeemscherm opent. Vervolgens op pagina-instelling en daar staat de optie dubbelzijdig afdrukken. Daar staat, in het vakje nietmarge, het vinkje bij dubbelzijdig afdrukken (handmatig) wat deze moet weghalen. Zo simpel is het.

ma
door malty Aug 11, 2019 om 21:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Voor @tukkertje is het allemaal niet zo simpel kennelijk.

gerbera
door gerbera Aug 11, 2019 om 21:59
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar niet, deze blijft maar bij instellingen kloo.....n terwijl er al vele male, door verschillende forumleden, is aangegeven hoe het moet. Vandaar dat ik het nu maar in volgorde heb opgeschreven.

tu
door tukkertje - Aug 12, 2019 om 13:42
176 Antwoorden / 159 Vragen

Ron503 gaf de goede oplossing, hoe simpel kan het zijn. In het stuurprogramma alleen op oké drukken blijkt niet voldoende. Op 'toepassen' en dan op oké is de oplossing. Ik wil graag alle Kassa-leden danken voor het meedenken voor dit voor mij vervelende probleem. Het nut van dit Forum is voor mij weer eens gebleken. Nogmaals dank aan allen.
Groet Tukkertje.

marita5
door marita5 Aug 12, 2019 om 13:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn om te horen dat het probleem is opgelost , bedankt voor het terugmelden .