edrick3
door edrick3 Jun 17, 2009 om 14:15
Computers & telefonie

DVDbrander wordt cd-speler??? HELP!

Hallo experts,

Ik loop opeens tegen een vreemd probleem aan: Als ik een lege dvd in mijn dvd-brander plaats, dan verandert de stationsnaam opeens in een cd-rom station, dus: DVD-rw-station (D:) verandert in: Cd-rom-station(D:).en geeft dan "lege cd" aan + Wat wilt u dat Windows doet, enz... Plaats ik deze schijf in DVD-station(E:) en klik ik dit aan, dan komt de boodschap: "plaats een schijf of een ander geschikt medium in station E:"  Is dit te verhelpen?

Het euvel is m.i. ontstaan nadat ik Showbiz DVD2 van Arcsoft geïnstalleerd had. Dit heb ik inmiddels verwijderd. Tevens heb ik systeemherstel geprobeerd met een datum vóór die installatie, maar dit heeft niets geholpen. Ook heb ik de dvdbrander + cdromspeler verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Apparaatbeheer geeft aan dat deze normaal werken. Geprobeerd om drivers opnieuw op te halen, maar krijg dan de boodschap dat ik de beste al heb.

Ik werk met WindowsXP home en het gaat om de volgende apparaten: TSSTcorpDVD-ROM SH-D162C en CD/DVDW-SH-W162C

Een reeds gebrande dvd wordt normaal afgespeeld en ook audio cd's werken normaal. Het probleem is dus dat ik geen nieuwe dvd's meer kan branden omdat de lege dvd niet gepakt wordt. En nee, het ligt niet aan de dvd's. Heb er vele geprobeerd van diverse merken. Op een andere computer leveren deze dan ook geen problemen op.

Weet niet meer wat ik moet doen. Kan alleen nog bedenken om mijn data te saven en XP onieuw te installeren om te kijken of het dan weer werkt, maar dat is wel erg rigoreus.

Wie o wie heeft de/een oplossing??? Ben erg benieuwd; al mijn hoop is op jullie gevestigd.

In blijde verwachting, groeten, edrick3

2729 33 Rapporteer

gsm
door gsm - Jun 17, 2009 om 18:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een probleem, dat vaak optreedt na het verwijderen van (brander)software, kan soms verholpen worden met het verwijderen van de upper- en lowerfilters uit een bepaald register.

Microsoft heeft een uitstekend artikel geschreven over de lower- en upperfilters die verwijderd moeten worden.

http://support.microsoft.com/kb/314060

Probeer echter eerst een hardware power-reset:
Een paar keer drukken op de AAN-knop van de PC, terwijl de PC uit is en NIET op de 220 Volt netspanning is aangesloten,

edrick3
door edrick3 - Jun 17, 2009 om 18:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

hallo gsm,

Bedankt voor je reactie. We gaan het artikel eens lezen. Heb inderdaad op verschillende fora al iets gevonden met opmerkingen over die upper en lower filters, maar dat snapte ik niet zo. Hopelijk wél na het lezen van het door jou aangehaalde artikel.

Ga ook de andere suggestie eerst eens proberen; wie weet. We houden je op de hoogte.

Groetjes

edrick3
door edrick3 - Jun 18, 2009 om 09:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

de hardware power-reset leverde geen resultaat op.

Het gebruik maken van de Fix it knop in het betreffende artikel ook niet. Na controle van het register bleken er geen upper- of lowerfilters (meer) in te staan. Toch loste dit het probleem niet op. Het artikel gaat dan ook over het niet herkennen van de dvdspeler door Windows. Maar ... de speler wordt wel herkend maar de speler herkent geen dvd en de andere speler herkent helemaal geen schijfje. Heb voor de zekerheid in het register beide spelers verwijderd en na herstarten opnieuw laten installeren, maar de toestand blijft hetzelfde.

Heeft iemand nog een oplossing?

gsm
door gsm - Jun 19, 2009 om 09:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Heb je eigenlijk wel geschikte DVD-software op de PC?
Windows XP kan van zichzelf geen DVD schijven, maar alleen CD-ROM schijven branden.

Wanneer je nog geen brander software hebt, installeer dan Nero of een van de gratis DVD brander pakketten. Zie: cd+en+dvd+branden

Van Nero kun je tijdens de installatie het beste de toeters en bellen weglaten en alleen het brander-programma zelf installeren.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2009 om 09:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Uiteraard wel. Ik heb Nero.

Het gaat echt om het veranderen van de stationsnaam in 'Deze computer' als ik een dvd plaats, etc.

gsm
door gsm - Jun 19, 2009 om 11:17
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Mogelijk toch een registerfout.
Lees het kb 316529 artikel van Microsoft eens goed door.

aurora1
door aurora1 - Jun 19, 2009 om 12:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag edrick3, je zou anders misschien foutcontrole en repair kunnen laten lopen, missschien helpt dat?

vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Jun 19, 2009 om 12:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

...of als niets lukt kun je het gratis progje cleanup and repair van pc stress even laten lopen. Het progje maakt een herstelpunt aan, dus je kunt ook zo weer terug naar het vorige herstelpunt.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2009 om 12:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb het artikel regel voor regel nagelopen en het register op deze manier gecontroleerd. Alles klopte!

Het rare probleem blijft dat de stationsnaam van de dvd-rw verandert als je er een dvd in hebt gedaan en dat de cd/dvd speler aangeeft dat er geen schijf in zit als je er een dvd in doet. Kan wel gewoon branden, maar ... na afloop wordt er aangegeven dat er een fout is opgetreden op de dvd-schijf. Deze is dan niet meer benaderbaar via de dvd-speler Boodschap: D:\is niet toegankelijkOnjuiste functie. Tóch staat het gebrande programma er dan wel op, maar is niet op elke dvd-speler af te spelen. Raar.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2009 om 13:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat helpt dus ook niet.

co
door coffeebean - Jun 19, 2009 om 13:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens :

  1. Klik op Start, Uitvoeren, type REGEDIT en klik op OK.
  2. Zoek en verwijderen de volgende registerwaarden:

    • HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlClass{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}LowerFilters
    • HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlClass{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}UpperFilters

  3. Sluit de register-editor.
  4. U moet uw systeem opnieuw starten om de veranderingen door te voeren.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2009 om 13:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is van toepassing als Windows de stations niet herkent (zie 1e antwoord gsm en mijn reactie daarop). Heb ik dus al gecontroleerd. Dit is hier niet van toepassing. Bedankt voor je reactie.

aurora1
door aurora1 - Jun 19, 2009 om 14:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien heb je hier nog iets aan, m.n. de eerste twee antwoorden van sjj over loskoppelen e.d.:

labren
door labren - Jun 19, 2009 om 14:35
862 Antwoorden / 0 Vragen

heb je al eens geprobeerd om de firmware van de brander te update , dat wil nog al eens een probleem geven als die niet niet van deze tijd is , het merk en wat voor een dvd brander het is op schrijven en wat voor firmware erinstaat op schrijven ,dat kan via tool van nero en dan naar de site gaan van het merk dvd wat je hebt en dan kijken of je een firmware updat heb van dat type dvd, maar wees er heel voorzichtig mee want als je het verkeerd doet dan heb je zogezegt een dode brander en dat is niet meer te herstellen en heb de de regio ingestelt, kan je ook doen via tool van nero

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2009 om 14:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb ik allemaal al geprobeerd. Géén oplossing. Wat mij opvalt is dat dit probleem dus ook bij anderen optreedt. Heb op verschillende andere fora gezocht en kwam exact dezelfde omschrijving tegen, net als op het door jou aangegeven forum. Helaas heb ik nog nergens een OPLOSSING gezien. Schijnt dus een lastig  probleempje te zijn!!!

Wie o wie weet raad?? We blijven hopen!

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2009 om 15:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter illustratie:

8 augustus 2008, 18:49 #1

johaco

Geregistreerd: 17 maart 2005
Berichten: 49 dvd brander wordt cd speler
________________________________________
Er gebeurt iets raars met mijn interne dvd brander. In "deze computer" staat hij als DVD-romstation E Op het moment dat ik er een dvd in doe om te branden verandert de aanduiding ineens in CD-romstation E. Ook mij cdbrander heet nu ineens DVD-RWstation F ipv CD-romstation F. Dit is voor mij allemaal een raadsel. Ik heb voor de dvdbrander geen installatiecd(nodig). Systeemherstel heeft niet geholpen.Bij eigenschappen van de dvd branden staat locatie 0 en bij de eigenschappen van de cd speler/brander Locatie 1. Ook het programmaatje XP_CD/DVDfix bracht geen oplossing,
Ik ben geen techneut op computergebied, wie wil mij in begrijpelijke taal helpen?

Waarschijnlijk een non-probleem. Ik heb hetzelfde met de interne brander van mijn laptop en ook met de externe brander. In "Deze computer" verandert DVD/CD-rw-station in Cd-rom-station maar Nero Info Tool geeft heus aan dat er een DVD-R in zit en branden doen ze best.
Joman is offline

Maar het rare waar ik net achter ben gekomen is dat als er geen dvd in zit het gewoon een dvd brander is maar als ik er een cd of dvd in doe is het een cd speler en kan ie em niet openen want dan zegt ie dat er iets fout is met het aparaat.

Maar ik kan wel met nero (en vast ook met andere programma's) wel dvd's branden.

aurora1
door aurora1 - Jun 19, 2009 om 15:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat had ik ook op dat forum gelezen. Ik weet verder niets meer te bedenken, behalve dat je mogelijk nog op bijv. een Nucia forum het kunt voorleggen. Ik zie net als jij wel het probleem overal, maar nergens oplossingen anders dan hier al zijn gegeven.

gsm
door gsm - Jun 19, 2009 om 15:45
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb het eens even op twee verschillende Windows XP PC's uitgeprobeerd. Die PC's zijn geheel up-to-date, met SP3 enz.
Het blijkt dat inderdaad, bij het laden van een ongebruikte lege DVD, de naam van het station verandert van DVD-RW (of DVD-RAM) in CD-ROM.

Dat is blijkbaar "by design" en waarschijnlijk geïntroduceerd tijdens de installatie van een update of van bepaalde software. Het kan totaal geen kwaad en je kunt gewoon in Nero een CD of DVD kiezen om te branden, afhankelijk van het medium.

aurora1
door aurora1 - Jun 19, 2009 om 15:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat mogelijk de laser voor dvd branden defect is. Dan geeft de pc nl wel aan dat alles in orde is e.d. maar je krijgt berichten als andere dvd in de pc doen etc, Dwz dat is bij mij vermoedelijk het geval. Ik kan ook al langer niets meer branden, heb vanalles geprobeerd (andere merken, drivers, veel van wat hier ook is geopperd of vergelijkbaar etc.) Wel speelt mijn pc nog alles goed af. Ik gebruikte Record Now, maar heb ook allerlei andere software programma's geprobeerd sinds het probleem optrad.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2009 om 15:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Op dat Nuciaforum komt ook hetzelfde probleem voor. Geen oplossing, anders dan: een ander dvd-station plaatsen.

Bedankt voor het meedenken.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2009 om 16:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dan zou het door een (automatische) Windows update gekomen moeten zijn?? Kom het probleem op fora al in 2005 tegen!!

In ieder geval bedankt voor alle moeite. Goed weekend!

aurora1
door aurora1 - Jun 19, 2009 om 16:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

.... of misschien is de laser vervuild. Ik had, ik dacht van nero, een tooltje dat de brander kan checken, maar kan het helaas niet meer op mijn pc terugvinden en vind het zo gauw ook niet op internet. Misshein weet je wat ik bedole of weet iemand anders hier dat. als ik het nog te weten kom zal ik het hier melden.

In elk geval jij ook een prettig weekend.

gsm
door gsm - Jun 19, 2009 om 17:39
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik was op minstens één computer ook het tabblad Opnemen kwijt, in de Eigenschappen van de DVD-RAM.
Het tabblad Opnemen kan eventueel hersteld worden (nodig is dat niet) volgens onderstaand artikel:

http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Bnl%3B316529&x=13&y=9

Register

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\CD Burning\Drives

Hier stond bij Volume een 3 ingesteld.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2009 om 18:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dit artikel heb je al eerder aangegeven (kb316529). Heb dat dus al gecontroleerd. De waarde 3 voor het stationstype geeft aan dat het een niet-beschrijfbaar standaard-cd-rom-station is.

Toch raar dat dus bij jou ook de stationsnamen veranderen en dat een dvd-station opeens als cd-rom station aangegeven wordt.

gsm
door gsm - Jun 20, 2009 om 23:17
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik vind het ook raar, maar had het eigenlijk nooit opgemerkt.
Ik heb ook geen enkel probleem bemerkt met het branden van DVD of CD schijven (met Nero 6). Ik zal binnenkort nog eens kijken op een oude PC waar ik XP vers op geïnstalleerd heb, zonder al te veel extra software.
Als ik er achter kom waar het verschijnsel door veroorzaakt wordt, dan laat ik het hier zeker nog weten.

gsm
door gsm - Jun 21, 2009 om 11:19
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Op een oudere PC, met XP Home edition vers geïnstalleerd en bijgewerkt t/m 2-05-2009, verandert de CD-RW aanduiding van de cd-brander in CD-ROM, zodra er een lege CD geladen is.

fa
door famaresi - Jun 21, 2009 om 22:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het heeft bij mijn pc geholpen (hetzelfde probleem) !!
Zet de pc uit, verwijder de stekkers van de dvd-brander en start de pc op. De pc ziet nu een "nieuwe" hardware configuratie en zal deze opslaan. Zet de pc weer uit en sluit de stekkers weer op de dvd-brander aan. Start de pc en de pc ziet nu weer een "nieuwe" hardware configuratie (want er is een dvd-brander bijgekomen). De pc zal deze ook weer opslaan, maar nu heeft ie weer een ECHTE dvd-brander in zijn hardware configuratie en deze zal zich ook zo weer gedragen.
En dat is uiteindelijk toch wat je wou. Veel plezier met de oplossing !!

aurora1
door aurora1 - Jun 22, 2009 om 04:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

.... of de spelers via apparaatbeheer verwijderen en pc opnieuw opstarten, maar ik dacht dat dat ook al in een van de sites voorgesteld werd (via de gegeven links).

fa
door famaresi - Jun 22, 2009 om 05:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Aurora,
Met Apparaatbeheer doe je in theorie hetzelfde, maar in werkelijkheid is het toch anders !! Fysiek verwijderen is HARDER als softwarematig verwijderen. Dus met Apparaatbeheer los je het niet op, met stekkers eraf en daarna stekkers weer aansluiten krijg je toch een ander resultaat ....... en daar gaat het hier toch om ??

edrick3
door edrick3 - Jun 22, 2009 om 18:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat helpt bij mij dus ook niet. Had het al eens geprobeerd en nu nog een keertje, maar géén resultaat. Het blijft een eigenaardig iets. Ga er van de week toch nog eens mee aan de gang. Weet niet zeker of dit bij mij altijd zo geweest is, of dat het me opeens opgevallen is nádat ik probleempjes had met Arcosoft DVD2 software.

In ieder geval allemaal nogmaals bedankt voor het meedenken en uitproberen.

PS er niet 's nachts van wakker liggen; lekker slapen!!

edrick3
door edrick3 - Jun 22, 2009 om 18:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Idd, dat is allemaal al gesuggereerd en uitgeprobeerd. Helaas tot nu toe zonder resultaat. Zo'n probleempje blijft je wel bezig houden! Maar niet van wakker liggen!!

Groetjes, edrick3

edrick3
door edrick3 - Jun 23, 2009 om 20:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Daar ben ik weer. Even een update: heb een en ander nog eens gecontroleerd op 2 andere pc's; 1 met WindowsXPhome en 1 met WindowsXPprof. Beide compu's vertonen hetzelfde 'verschijnsel'. Het zit hem blijkbaar inderdaad in WindowsXP zelf, zoals gsm al suggereerde, m.a.w.: ze hebben daar bij Microsoft een eigenaardig verschijnsel gecreëerd (en zouden ze dat zelf wel weten?). Ga nu in ieder geval maar NIET een herinstallatie uitvoeren, want ik neem aan dat het probleempje dan nog hetzelfde is.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en tot een volgende vraag maar weer.

Met vriendelijke groet, edrick3

aurora1
door aurora1 - Jun 23, 2009 om 21:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag edrick3, dat scheelt toch maar weer: geen herinstallatie, dat is in elk geval iets...

vr.gr.