miranda1
door miranda1 Apr 28, 2005 om 18:56
Computers & telefonie

Foutmelding bij opstarten

Heb sinds 3 maanden een nieuwe laptop van Asus. Sinds een week geeft ie bij het opstarten de melding:Generic Host Process for Win 32 Services.

Wat wil dit zeggen en vooral, hoe krijg ik dit verwijderd?

Alvast bedankt , Miranda

291 7 Rapporteer

user123
door user123 - Apr 28, 2005 om 19:07
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat u een virus (blaster) hebt opgelopen. Als u kijkt in Taakbeheer (CTRL-DEL), staat daar dan iets als msblast.exe ?

user123
door user123 - Apr 28, 2005 om 19:13
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Als het idd blaster is, dan heeft u geen firewall (foei), geen virusscanner (foei) en uw systeem niet bijgewerkt (foei).

Dit weet ik uit ervaring ;-))

Hier een tooltje op te herstellen (scannen op blaster)
http://securityresponse1.symantec.com/sarc/sarc.nsf/html/w32.blaster.worm.removal.tool.html

miranda1
door miranda1 - Apr 28, 2005 om 19:20
20 Antwoorden / 3 Vragen

Heb gekeken en er staat zoiets niet bij. Ik heb wel een firewal van Windows en Trend virusscan en mijn systeem is up to date. Ik heb wel voor die melding begon via een scan van Trend verschillende virussen verwijderd maar daar zat niks bij wat U me beschrijft.

Miranda

aenigma
door aenigma - Apr 28, 2005 om 19:55
260 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Miranda,

Generic Host Process aka svchost.exe is een programma dat zorgt voor de
communicatie van NT-gebaseerde systemen (zoals XP). U kunt het
letterlijk zien als een 'gastheer' voor andere programma's. Er maken
tal van programma's gebruik van, bijvoorbeeld ook uw taakbalkklok. Als
u heeft ingesteld dat u via internet uw klok automatisch wilt
afstemmen, zal die via svchost.exe naar een timeserver zoeken. Als dit
mislukt, dan kunt u een dergelijke foutmelding krijgen. Dit is maar één
voorbeeld van het gebruik van svchost.exe, ook Spy- en Malware maken
(mis)bruik van dit programma. Tevens allerlei automatische updates, en
ga zo maar door. Het is dus erg lastig om te achterhalen wat precies uw
melding veroorzaakt.

Een online virusscan en een anti-spyware scan zijn aan te bevelen om gevaarlijke programma's uit te sluiten.

U kunt proberen om "Process Viewer for Windows" te gebruiken, om zo te zien welke processen worden gebruikt.

http://www.xmlsp.com/pview/prcview.htm

Helaas kan ik niet garanderen of dit werkt, daar volgens mij
svchost.exe aangeroepen wordt door een programma bij het opstarten. Dat
wil dus niet zeggen dat het 'verzoek' zich zal herhalen.

Verder kunt u bij start>uitvoeren "msconfig" intypen en kijken welke
processen worden opgestart. Dit kan aanwijzingen geven voor de
boosdoener.

vr. gr.

miranda1
door miranda1 - Apr 28, 2005 om 20:01
20 Antwoorden / 3 Vragen

Alvast bedankt voor Uw antwoord en zal gaan proberen wat U voorstelt. Maar als ik het goed begrijp(ben een computerleek) dan kan het in principe geen kwaad. Scan 2 maal per week met Trend en eens per week laat ik er Hitmanpro op los.

Miranda

aenigma
door aenigma - Apr 29, 2005 om 13:21
260 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Miranda,

Als het geen Spy- of Malware betreft, wat mij vanwege uw
voorzorgsmaatregelen niet aannemelijk lijkt, kan het inderdaad geen
kwaad. Het is natuurlijk wel vervelend, zo'n blijvende foutmelding.

Misschien is Microsoft's AntiSpyware (gratis, alleen voor XP) een mooie aanvulling voor u:

http://www.microsoft.com/athome/security/spyware/software/default.mspx

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van Hitman Pro, dat is echter eerder een persoonlijke smaak.

Wel even een opmerking: u zegt Trend Micro te gebruiken als
antivirus-scanner. Ik neem aan dat u hiermee niet alleen de online
virusscan bedoelt? Dergelijke online services bieden geen alternatief
voor op uw systeem geinstalleerde AV-sotware, waant u zich dus niet
onterecht veilig als u enkel daar op vertrouwd.

vr. gr.

miranda1
door miranda1 - Apr 29, 2005 om 13:34
20 Antwoorden / 3 Vragen

aenigma,

Hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Trend zat bij de computer toen ik hem kocht dus software. Heb trouwens vandaag bij t opstarten geen last van de melding gehad dus ik ga ervan uit dat t geen ramp of virus is.

Nogmaals bedankt,

Miranda