te
door tenhoove Oct 16, 2005 om 13:29
Computers & telefonie

Garantie

Ik heb op 28 augustus 2004 een laptop van packard bell gekocht

Hierop zat een jaar garantie zowel op de hardware als de software.

In dat jaar heb ik verschillende problemen gehad en gebeld naar de helpdesck, met het gevolg enorm veel geld verbeld (15 ct per min) maar nooit een bevredigd antwoord. De wachttijd bedraagt plusminus 45 minuten.

In juni kreeg ik een aanbod om de garantie te verlengen, ik heb toen een mailtje gestuurd met welke garantie gezien de ervaring in het jaar daarvoor. Ik wilde wel garantie maar dan ook echt garantie en niet een duur telefoonnummer met lange wachttijd.

Hierop heb ik geen antwoord gekregen. 10dagen nadat de normale garantie was verstreken begaf mijn lap top het ik heb toen gebeld met het duurdere nummer (45ct per min) wachttijd 20 minuten ik kreeg te horen dat waarschijnlijk mijn beeldscherm kapot was maar ik moest eerst maar even nieuwe software proberen kosten 60 euro. Garantie was verlopen erg jammer voor u kreeg ik te horen.

Dit heb ik gedaan en inderdaad ik had weer beeld.

Nu begin oktober heb ik weer geen beeld dus weer opnieuw de nieuwe software erop gezet maar zonder succes. Ik kan hem nu laten ophalen door Packard bell maar ik kreeg te horen dat ik net zo goed een nieuwe kon kopen omdat reparatie erg duur is.

Mijn vraag is heb ik nog recht op garantie ik heb immers een mail gestuurd dat ik wel garantie wilde maar dat ik zeker wilde zijn dat ik het ook kreeg. Antwoord heb ik niet gekregen.

Vraag twee is mag een lap top na een jaar afgeschreven zijn?

741 6 Rapporteer

ma
door mardonios - Oct 16, 2005 om 16:05
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

De lange wachtrij is een veelvoorkomend probleem bij Packard Bell. Ik zou dan ook altijd aanraden om de andere supportkanalen van Packard Bell (zoals bijvoorbeeld de website en e-mail support) te gebruiken. Deze kosten niets.

Zoals ik het hierboven lees heeft u nooit officieel aangegeven de garantie te willen verlengen met een jaar. Packard Bell heeft hier ook niet klantvriendelijk gehandeld door uw mail niet te beantwoorden, maar in feite hebben ze gelijk als ze zeggen dat u geen garantie meer heeft op uw laptop.

Wat betreft het probleem met het beeld: welke software hebben ze u aangesmeerd die 60 euro moet kosten en waardoor het beeld het ineens weer doet?

Ik zou u aanraden het volgende te doen: stuur een brief naar Packard Bell, waarin u het hele verhaal uitlegt. Zeg dat u van plan was garantie te verlengen, maar dat u eerst antwoord op uw mail had willen hebben. Meld ook dat u het betreurt dat alles zo moet lopen en dat u hoopt dat Packard Bell een uitzondering kan maken en alsnog uw probleem wil oplossen.

Een laptop is belastingtechnisch gezien na drie jaar afgeschreven. Een consument moet ervanuit kunnen gaan dat een laptop het langer dan een jaar doet en u zou op basis van dit recht kunnen proberen de laptop toch gerepareerd te krijgen. Ik heb eenzelfde probleem met Dell gehad (harde schijf kapot) en heb zeer veel moeite moeten doen om een nieuwe harde schijf te krijgen.

Met groet, Friso

te
door tenhoove - Oct 16, 2005 om 16:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

de software die ik moest bij kopen is de backup van de software die op de laptop staat als je hem koopt. Deze backup wordt niet geleverd bij aankoop laptop. Wat betreft de problemen is dat ik steeds meldingen kreeg van updaten van mijn huidige software wat op de laptop staat. Wanneer je dit wilt updaten valt ook dan het beeld helemaal weg. Na tel.onderhoud en het herstellen op afstand tel. tijd 1 uur en 30 min a 15 cent kreeg ik te horen de volgende keer niet meer te updaten. Toen ik vertelde dat dit softwaren van hun was vertelde men mij dat dit wel vaker voorkwam en dat ik die meldingen maar moest negeren.

te
door tenhoove - Oct 16, 2005 om 16:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat betreft e-mail kreeg ik als antwoord dat ik moest bellen.

unimatrix0
door unimatrix0 - Oct 16, 2005 om 16:53
13 Antwoorden / 0 Vragen

De problemen die u heeft lijken telkens softwarematig gerelateerd te zijn.

De software die u heeft bijgekocht zijn waarschijnlijk drivers, en software programma's, zoals foto- en video editing software, dvd afspeelsoftware, noem maar op. Dit had u denk ik niet hoeven aan te kopen.

U komt op mij over als een persoon die gewoon de laptop wil gebruiken voor uw taken, en verder weinig tot geen "verstand" heeft van het oplossen van foutmeldingen, onderhoud aan het systeem (updates) etc.. (niet negatief bedoeld!!)

Mijn advies is een herinstallatie van windows, compleet alles opnieuw erop zetten, de nieuwste drivers, programma's.

Misschien is er iemand in uw omgeving die dat voor u wil doen, kennissen, familie, buren.

unimatrix0
door unimatrix0 - Oct 16, 2005 om 19:16
13 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tenhove,

Om uw vraag goed te kunnen beantwoorden, is nog enige informatie nodig van uw kant.

U schreef dat u in het eerste jaar "verschillende problemen" heeft gehad met de laptop, waren dit softwarematige of hardwarematige problemen?

Die software die u had aangeschaft voor 60 euro, wat was de naam van die software?

Om uw laatste vraag te beantwoorden: Een laptop heeft een verwachte levensduur, in mijn optiek moet het zeker vijf jaar zijn dat een laptop goed functioneerd zonder gebreken. Als dat niet het geval is heeft de fabrikant u een product geleverd wat niet aan de verwachtingen voldoet.

Vraagt u maar eens aan Packard Bell wat de verwachte levensduur van hun product is!

Extra garantie bijkopen is zoals men wel zegt "een sigaar uit eigen doos". U betaald dan voor iets waar u eigenlijk al recht op heeft.

yn
door ynna - Oct 18, 2005 om 13:42
1 Antwoorden / 5 Vragen

Hier een gedeelte van het stuk zoals garantie volgens de wet is.

Op grond van de koopovereenkomst is de verkoper verplicht een zaak te leveren die de eigenschappen heeft die de koper ervan mag verwachten. Men mag verwachten dat de zaak een redelijke tijd meegaat zonder gebreken te vertonen. Als de zaak niet aan de verwachting voldoet, blijft het recht op herstel, vervanging enz. bestaan. De garantie van de verkoper kan deze rechten van de koper niet beperken. De garantie van de producent heeft GEEN invloed op de verplichtingen die verkoper en koper ten pzichte van elkaar hebben...................... De verkoper mag zich niet verschuilen achter de garantie van de producent.

 Tot zover een beknopt overzichtje. Misschien is het verstandiger om de verkoper verantwoordelijk te stellen.