mo
door monique19 Feb 20, 2011 om 14:15
Computers & telefonie

Garantie laptop

ik heb 4 dec. een laptop gekocht sinds de kerstvakantie staat hij geregeld bij de verkoper, zelf heb ik hem nog geen maand in gebruik gehad, dit omdat de datum steeds verspringt, en ik hierdoor er niet mee kan werken. afgelopen januarie is de laptop ook 1 week bij de verkoper geweest en daarna 2 weken bij asus. Op de zelfde dag dat ik hem ophaalde zag ik dat het probleem niet verholpen was. op dit moment staat hij al weer 1 week bij de verkoper om te testen, volgens hen is er geen probleem.

Mijn vraag is dan ook:
wat zijn mijn rechten hiervoor kan ik een andere laptop eisen of dergelijke?

1048 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 20, 2011 om 14:56
11716 Antwoorden / 52 Vragen

Gebruikelijk is dat als na de derde reparatie het betreffende apparaat weer kapot gaat, er een nieuwe geleverd wordt, dan wel omgeruild. Groet, MG.

ni
door nientje1989 - Feb 20, 2011 om 15:40
8 Antwoorden / 0 Vragen

lees het zelf anders even na.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel1/Afdeling3/Artikel21/geldigheidsdatum_20-02-2011

je kunt ook op wetten.nl zelf zoeken naar relevante artikelen, gebruik dan het trefwoord: consumentenkoop. maar dit is waarschijnlijk het belangrijkste dat je moet weten.(lees ook even de volgende artikelen)

en indien je, (in de tijd dat de laptop wel werkte) eventueel software/liedjes hebt gedownload waarvoor je betaald hebt, zou je dit ook kunnen proberen terug te vorderen.
omdat je er redelijkerwijs vanuit mag gaan dat een laptop langer meegaat dan 3 maanden.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes

quantas
door quantas - Feb 20, 2011 om 15:52
670 Antwoorden / 0 Vragen

Het is onzin als de datum verspringt er niet mee te werken is dat is grote kolder.
99,9% is het de bios batterij die leeg is geraakt en die is zo te vervangen.

Maar als de winkel geen probleem vind zult u moeten aantonen dat er wel wat mis is.

Verkeerde software kan ook rare dingen veroorzaken.

[quote]en indien je, (in de tijd dat de laptop wel werkte) eventueel software/liedjes hebt gedownload waarvoor je betaald hebt, zou je dit ook kunnen proberen terug te vorderen.
omdat je er redelijkerwijs vanuit mag gaan dat een laptop langer meegaat dan 3 maanden.

Software wat niet tijdens de aankoop aanwezig was, hoeft niet vergoed te worden en dat zal ook nooit door geen enkele rechter aanvaard worden.

En als het de bios batterij is dan verlies je niks dus druk maken om niks.

Maar het kan dus ook foute software zijn, Asus is zeer coulant met RMA dus 1 kan het zijn dat ie niet eens opgestuurd is geweest 2 kan het zijn dat software het probleem veroorzaakt.

ni
door nientje1989 - Feb 20, 2011 om 16:03
8 Antwoorden / 0 Vragen

@ quantas

Grote kolder? elke keer als je de laptop dan opstart kun je de tijd en datum veranderen omdat je anders bijv verschillende programma's niet kunt gebruiken (zoals msn, werkt bijv niet als de datum helmaal verkeerd is )

dit is geen acceptabele fout in een nieuwe laptop.

en de klant heeft niet alleen recht op de software die bij aankoop aanwezig was.
want de klant kan er niets aan doen dat een nieuwe laptop die naar behoren dient te werken, dit niet altijd doet. de klant heeft hierdoor dus schade opgelopen.

dit zeg ik omdat bij veel bedrijven(ook al heeft het niets met de reparatie te maken) vaak ook de software opnieuw installeren. (en dus de computer formatteren)

quantas
door quantas - Feb 20, 2011 om 16:08
670 Antwoorden / 0 Vragen

Software wat niet op de laptop aanwezig was bij de koop is geen garantie.
Voor de overige software die geinstalleerd is dient de klant zelf licenties te hebben, heeft ie die niet heeft ie er ook geen recht op.

Ik zeg niet dat het acceptabel is maar als je het zo post is het dus idd de Bios batterij en is ie dus niet opgestuurd geweest.

mo
door monique19 - Feb 20, 2011 om 16:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=quantas schreef op zondag 20 feb 2011, 16:08]Software wat niet op de laptop aanwezig was bij de koop is geen garantie.
Voor de overige software die geinstalleerd is dient de klant zelf licenties te hebben, heeft ie die niet heeft ie er ook geen recht op.

Ik zeg niet dat het acceptabel is maar als je het zo post is het dus idd de Bios batterij en is ie dus niet opgestuurd geweest.

De laptop is wel opgestuurd geweest, ik heb een bon van asus erbij zitten, daarnaast staat door asus aangegeven dat de bios vervangen is en dat de laptop opnieuw geinstalleerd is van het biosmenu en windows 7. nadat is de laptop terug gekregen heb ik hem alleen opgestart zonder iets te installeren en de datum stond 2 dagen vooruit. terwijl hij dus de dag ervoor door de verkoper getest was (de hele dag uit en daarna opstarten) en de datum en tijd stonden goed. Dezelfde dag gebeld en de laptop teruggebracht. de verkoper had in tussentijd contact gehad met asus (zegt hij) dat de laptop niet terug hoeft naar asus.

Na een week gebeld en de verkoper zegt een aantal keer getest te hebben (de laptop aan en uit zetten, nachten zonder stroom en accu en dan weer aanzetten) en de tijd en datum stonden goed.

Nu willen ze hem nog een week houden met de bedoeling de laptop deze week nog een week lang te testen. is er dan nog nix te vinden is volgens hen de case closed.

quantas
door quantas - Feb 20, 2011 om 16:23
670 Antwoorden / 0 Vragen

Je maakt het moeilijker dan dat het is.

Bios vervangen dat bestaat gewoonweg niet hij kan een software update krijgen that's all.

Anders vervangen ze je moederbord.
Maar in dit geval is het gewoon de batterij, maar als ie bij installatie verkeerd is ingesteld op datum zal ie daarop blijven staan.

Is de batterij leeg gaat de datum nl niet vooruit maar achteruit.

Dus conclusie op basis van wat je nu zegt is waarschijnlijk de datum verkeerd ingevoerd en dat zag jij thuis waarop je hem weer terug hebt gebracht.
Datum is goed gezet en blijft dus zo staan nu.

Als de batterij leeg is en de laptop staat geheel uit dan springt ie dus meteen terug daar heb je geen week testen voor nodig hooguit 1 keer opstarten.
Het feit dat Asus hem niet meer terug hoeft te hebben geeft al aan dat waarschijnlijk de datum verkeerd is ingesteld.

Indien dat niet zo is zou ik eens een echte expert inhuren en niet bij een dozenschuiver gaan.

snah
door snah - Feb 20, 2011 om 17:02
654 Antwoorden / 61 Vragen

Als je een nieuwe laptop koopt dan is de bios batterij ook nieuw , ze zetten er echt niet een tweedehands batterij in . Bovendien gaat zo'n batterij minstends 4 jaar mee .

Een batterij kan natuurlijk brak zijn , ook dit geloof ik niet anders had de winkelier en asus dit ook geconstateerd , het probleem was een verspringende datum dus daar letten zij dan op tijdens het testen .

Wat het dan wel is zou ik niet weten , wel weet ik dat ik zo'n laptop niet zou willen hebben .
Dus na 3 maal een reparatie een nieuwe eisen ( of geld terug )

Mochten zij jouw probleem niet willen geloven , zet de laptop dan naast een tv met teletext ( vanwege de datum ) neem dan bv. met een mobieltje een filmpje van de datum op teletext en de datum op de laptop .

Hans