brenda99
door brenda99 Aug 19, 2008 om 22:03
Computers & telefonie

Geen geluid meer uit boxen computer.

Er komt sinds een paar dagen geen geluid meer uit de computerboxen. Heb gecontroleerd of er ook ergens een kabeltje loszit. Dat is niet het geval. Daarna via Config.schema > 'Geluiden en audioapparaten' > tabblad 'Volume' : linksboven staat dan aangegeven : Geen audioapparaat.  Ik denk dat dat de oorzaak is,maar weet het niet zeker. Op het tabblad 'Geluiden'  staat bij Geluidsschema : 'Windows-standaard'.  Heeft iemand een idee hoe dit te herstellen?

1192 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo brenda99,

Kijk eens bij 'Geluiden en audioapparaten' op het tabblad 'Audio' wat er geselekteerd staat onder Afspelen van geluid bij: Standaardapparaat. Kies daar eventueel een geluidsapparaat (b.v. iets van Realtek AC97 Audio)

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo freya,

het is niet mogelijk om iets te wijzigen aangezien het hele tabblad grijs is, de andere overigens ook.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is er óf iets mis met de geluidsdrivers óf met de geluidskaart zelf. De snelste oplossing is wellicht een systeemherstel van b.v. een week terug. Mocht dat niet helpen dan moet er wat verder gekeken worden naar de hardware (apparaatbeheer) en als daar alles in orde is het herinstalleren van de geluidsdrivers.

Freya

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 01:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya,

heb systeemherstel opgestart vanaf 7-8-2008. Krijg de melding dat dit niet mogelijk is aangezien er geen wijzigingen zijn aangetroffen. Hierna "Apparaatbeheer' > 'Besturing voor geluid,video en spelletjes' > 6 onderdelen. Bij alle 6 staat bij Apparaatstatus : 'dit apparaat werkt correct'.  Dus zou ik dan de geluidsdrivers moeten herinstalleren ? Zo ja, hoe doe je dat ?

m.vr.groet, brenda99.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een cd hebt van het moederbord of de geluidskaart dan staan daar de audio drivers op zodat je die vanaf de cd kunt installeren.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

ZOals Freya zegt gat het meestal om een AC97 chip (of iets dergelijks) op het moederbord.

Het beste is om ook even bij Apparaatbeheer te kijken.
Daar kom je via de rechter muisknop op (Deze) Computer en dan Beheren en Apparaatbeheer klikken.

Bij Besturing voor geluid, video en spelletjes hoort een + teken te staan.
Zoniet dan wordt er waarschijnlijk al aangegeven dat het Audio Device (vaak een AC97) niet goed functioneert.
Als hier iets mis is dan het Audio stuurprogramma opnieuw installeren.
Je kunt niet zomaar een willekeurig AC97 stuurprogramma gebruiken, want dat werkt bijna nooit goed.
Het juiste en nieuwste programma is te downloaden bij de fabrikant van een merk-PC, of anders bij de fabrikant van het moederbord.
Dus even zoeken, downloaden en Uitvoeren (=Installeren).

GSM

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een klein programma'tje PCwizzard 2007 kan men alle gegevens van de PC te voorschijn halen en wellicht ook een/de fout(en).

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al aangegeven, kijk even of je een CD met drivers kunt vinden die bij je computer is geleverd. Zo'n schijf heet dan vaak Driver-CD of Utility-CD. Het zou ook zo kunnen zijn dat er op één van de partities van je harde schijf een map Tools of Drivers staat. Daarin kun je dan alle drivers vinden die er maar voor je computer nodig zijn.

Freya

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Brenda90: Als U geluidsboxen heeft met een versterkertje er ingebouwd, kunt u het aansluitplugje (groen)even uit de geluidskaart halen, controleer of de boxen ook inderdaad aanstaan, en verhoog handmatig het volume op de box, en vervolgens met je vinger even het voorste gedeelte aanraken, er moet dan geluid aan de linker of rechter box te horen zijn, vervolgens ga je met je vinger naar onderen, en zul je geluid uit de andere kant van de box horen. Let wel, er komt een bromgeluid uit, dit is normaal, en weet je ook direct dat je boxensetje van je computer in orde is, en dat het probleem (mogelijk) veroorzaakt wordt door een foute configuratie van je geluidskaart, of dat je geluidskaart niet meer functioneerd. Deze is in vele gevallen simpel te vervangen, als er iemand van je kennissen wat met computers knutseld, succes, Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya, ik kan alleen een "Herinstallatie CD-ROM"vinden (Olidata is het merk van de PC), maar dat zal je denk niet bedoelen.  Trouwens er is wel meer aan de hand met de computer. Bij  het aanzetten van de computer doet ie regelmatig eerst schijfcontrole. Een kennis van mij zei laatst dat de computer dat eigenlijk niet hoort te doen. En bij het opstarten zijn er af en toe geen iconen op het bureaublad en soms kan je helemaal niet klikken op de iconen en daarbij is ie ook nog behoorlijk traag. Misschien een virus?maar ik heb al een paar keer gescand(AVG free)en toen kwamen er wel een paar Trojans te voorschijn en ook nog iets met 'boot' change of zoiets.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat er dan méér aan de hand is dan alleen maar het geluid. Ik vrees dat je er een handige kennis bij moet halen die het één en ander kan proberen te herstellen.

  1. Om te beginnen de virusscanner zijn werk laten doen tot je echt alles kwijt bent. (eventueel een paar verschillende scanners gebruiken)
  2. Met een spywarescanner (b.v. Spybot Search & Destroy) alle andere ongeregeldheden verwijderen.
  3. Systeem bestanden controleren via Start -> Uitvoeren -> vul in: sfc /scannow klik [Ok].
  4. Ontbrekende drivers installeren
Of anders toch maar eens helemaal terug m.b.v. de herstel-CD, maar dat in het uiterste geval. Wel dan eerst alle belangrijke data veiligstellen door die op een CD, DVD of USB-stick te zetten.

Freya

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb dan alleen de optie integraded audio