blackjes
door blackjes Sep 1, 2012 om 16:39
Computers & telefonie

GEEN PRINTERS

Plotseling kan ik vanaf mijn PC (Vista 64bit) niet meer printen. Alle printers zijn ook verdwenen. Als ik naar "Printers" ga en klik op "Een printer toevoegen" krijg ik de mededeling: "Kan printer toevoegen niet openen. Print spooler-service wordt niet uitgevoerd. Start de Spooler opnieuw of start de computer opnieuw op".
Ik heb van alles geprobeerd maar niets helpt. In de services staat de Print spooler op "gestopt" en bij het drukken op de knop Starten gaat hij na 3 à 4 seconden weer terug naar gestopt. Ook staat hij op "automatisch". Ik heb veel gegoogeld maar niets lost het op. Wie kan mij echt helpen.
Ten overvloede: Ik ben niet zo heel technisch.

5490 11 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Sep 1, 2012 om 16:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U printers eerst unloaden, daarna opnieuw instaleren met de software die daarvoor is. U kan ook eerst eens kijken of met systeemhersel weer terug gezet kan woorden Als u de software niet meer heeft kan u via de site van u printer de software installeren.

freya
door freya - Sep 1, 2012 om 16:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo blackjes,

Onlangs iets nieuws geïnstalleerd? Of een update van het één of ander? Wellicht is de snelste manier om het probleem op te lossen, een systeemherstel uit te voeren naar een datum toen alles nog goed werkte.

m.vr.gr. Freya

hk_mr308
door hk_mr308 - Sep 1, 2012 om 16:49
146 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u een handige kennis die even kan meekijken via Teamviewer, ik wil het ook best even proberen maar je weet natuurlijk niet wie je allemaal kunt vertrouwen.

Wel raar dat de service stopt nadat u deze aan heeft gezet, misschien staat er een service uit waarvan print spooler afhankelijk is.

Wat ik u wel aanraad is uw computer goed te laten scannen op virussen, met bv. Mbam, hitmanpro of een andere goede scanner, aangezien dit soort problemen vaak niet zomaar in eens kunnen gebeuren.

Een andere optie is:
Systeemherstel - maar ik weet niet of dat alles oplost, soms maakt dit juist het probleem erger. Heb je niet nog ergens een recente back-up liggen van je hele PC? anders na dit probleem een goed moment om er mee te beginnen ;)

Suc6

blackjes
door blackjes - Sep 1, 2012 om 17:07
141 Antwoorden / 34 Vragen

Printers unloaden is onmogelijk, want er is geen printer meer te vinden. Een printer opnieuw installeren gaat ook niet. Dan krijg ik dezelfde mededeling van de Spooler. Systeemherstel heb ik gebrobeerd en geeft ook geen soulaas.

blackjes
door blackjes - Sep 1, 2012 om 17:41
141 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo gsm,

Ik ben een complete leek op technisch gebied. Dus hoe verwijder ik die. Kan je mij dit nog even vertellen. En kan dat verder geen kwaad?? Ik heb wel eens gehoord dat je van drivers moet afblijven, maar jij weet dat beter dan ik. Ik wacht op je antwoord.
Bij voorbaat dank.

Blackjes

gsm
door gsm - Sep 1, 2012 om 18:45
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=blackjes schreef op zaterdag 1 sep 2012, 17:41]Hallo gsm,

Ik ben een complete leek op technisch gebied. Dus hoe verwijder ik die. Kan je mij dit nog even vertellen. En kan dat verder geen kwaad?? Ik heb wel eens gehoord dat je van drivers moet afblijven, maar jij weet dat beter dan ik. Ik wacht op je antwoord.
Bij voorbaat dank.

BlackjesHet is een typisch Vista probleem.

Systeemherstel is nog niet zo'n gek idee, maar dan moet je dat wel op de juiste manier doen.
Bij Windows 7 werkt het, maar bij Vista ben ik er niet zeker van.
In dit geval ga je, via Computer en de C: schijf, naar de map
C:\Windows\System32\spool\PRINTERS
Klik met de rechter muisknop op de map PRINTERS en kies Eigenschappen.
Open het tabblad Vorige versies en selecteer een situatie van een eerdere datum.
Klik op Terugzetten.
Doe indien nodig hetzelfde met
C:\Windows\System32\spool\drivers

Opmerking:
De map spool bevat alles wat met printers (feitelijk de stuurprogramma's van de aangesloten printers) te maken heeft.

Mocht voorgaande niet werken, dan zou je het volgende nog kunnen proberen

Om de mappen leeg te maken kun je het beste twee lege mappen maken, met bijvoorbeeld de naam printersbackup en driversbackup.
Verplaats de inhoud van spool\PRINTERS naar de map printersbackup en de inhoud van de map spool\drivers naar de map driversbackup.
De oorspronkelijke mappen zijn nu leeg.
Als dat problemen zou geven heb je een backup die je zo terug kan verplaatsen.

Als je het niet vertrouwt kun je er echter beter zelf niet aan beginnen ;)

tappie
door tappie - Sep 1, 2012 om 19:11
289 Antwoorden / 82 Vragen

Ik heb hetzelfde gehad met mijn HP printer,dit was voor mij de oplossing,de spooler uit en aan zetten

Oplossing
1. Ga naar Start -> Uitvoeren en typ in “NET STOP SPOOLER”. Hierdoor wordt de print spool gestopt. (In Vista en Windows 7 kan je dat ook gewoon onderaan in het zoekvenster typen als je op de startknop hebt gedrukt).
2. Ga via de verkenner naar de map windows\system32\spool\PRINTERS\
3. Je zal daar bestanden zien staan die eindigen op .SPL and .SHD. Deze bestanden zijn gemaakt op het tijdstip dat het fout liep. Verwijder deze bestanden.
4. Ga naar Start -> Uitvoeren en typ in “NET START SPOOLER”. Hierdoor wordt de print spool opnieuw gestart.
5. Dubbelklik op het printer icoontje rechtsonder (of ga naar Start > Configuratiescherm > Printers > Dubbelklik op de printer in kwestie) en kies Weergave > Vernieuwen. Mogelijk moet je ook eens uw printer een paar seconden uit zetten en opnieuw aan zetten.

gsm
door gsm - Sep 1, 2012 om 19:18
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Alle printers verdwijnen, als de Print Spooler service gestopt is.

Verwijder de inhoud van deze folders:

C:\Windows\System32\spool\PRINTERS

en

C:\Windows\System32\spool\drivers

De Printer Spooler zou nu weer moeten werken.

Hierna is het soms al voldoende om de USB kabel van de printer los te nemen en na enkele seconden weer terugsteken om de printer(s) weer terug te krijgen.

blackjes
door blackjes - Sep 1, 2012 om 19:28
141 Antwoorden / 34 Vragen

Beste gsm,

Ondanks dat ik een leek ben heb ik toch zelf uitgevonden om C:\Windows\System32\spool\PRINTERS
te verwijderen. Bij het verwijderen van de drivers kreeg ik de mededeling dat ik daartoe niet gerechtigd was (hoewel ik de computer alleen gebruik). Maar wat schetst mijn verbazing..........de printers zijn terug en doen het weer. Je bent een genie. Ik wil je enorm bedanken voor dit prachtige resultaat. 2 dagen heb ik gegoogeld en diverse zaken geprobeerd. Niets heeft geholpen. Tot nu.
Ook alle anderen bedankt voor hun medewerking.

Een dankbare Blackjes

gsm
door gsm - Sep 1, 2012 om 19:47
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Fijn dat het is opgelost en dat je dat meteen meegedeeld hebt.
Nog even een correctie op mijn vorige bijdrage:
Het verhaal over Vorige versies terugzetten van de inhoud van mappen in Windows 7 klopt, echter helaas werkt dat niet zo bij Vista en ben je daar afhankelijk van Systeemherstel of van eigen ingrijpen, zoals nu gedaan is.

gsm
door gsm - Sep 2, 2012 om 23:25
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[Edit redactie]

Het gebruik van alleen hoofdletters (en dan ook nog vet gedrukt) wordt op alle forums als onfatsoenlijk en schreeuwerig ervaren.