po
door polleket Nov 12, 2011 om 14:00
Computers & telefonie

Geen verbinding met modem

Beste experts,

vandaag heb ik mijn 6-jaar oude Dell Inspiron leeggehaald en opnieuw geïnstalleerd. Hoewel ik alleen windows xp en office 2003 op schijf heb, loopt de laptop weer als een zonnetje, alleen... ik kan geen internet krijgen.
de netwerkkaart is ok, maar er is geen verbinding met de router. Ook als ik de laptop met de kabel aansluit en het ip-adres van de router intype, herkent hij hem niet. Bij eigenschappen van de netwerkkaart zie ik wel dat dhcp is ingeschakeld. Bij eigenschappen van het tcp/ip staat een vinkje bij Automatisch een ip-adres laten toewijzen. Bij geavanceerde instellingen voor tcp/ip staat niets bij standaardgateway.
Misschien kijk ik helemaal op de verkeerde plek en zie ik iets heel simpels over het hoofd. Een of ander installatieschijfje of zo? Het is al lang geleden dat ik zoiets bij de hand heb gehad.
Alvast dank voor jullie adviezen.
Pol van Driel

1069 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 12, 2011 om 14:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo polleket,

Als je alles opnieuw geïnstalleerd hebt zul je ook de router opnieuw moeten installeren.
Neem aan dat je inderdaad een installatieschijfje daarbij hebt.
Installeren en stap voor stap uitvoeren.

Suc6

freya
door freya - Nov 12, 2011 om 15:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo polleket,

Een router hoeft echt niet 'geïnstalleerd' te worden hoor. Wat nog wel te proberen is, om via het Configuratiescherm > Netwerkverbindingen de Wizard Netwerk instellen eens te starten.

En ik weet niet waar je die DHCP-instelling precies hebt gevonden, maar er kan in je netwerk maar één DHCP-service actief zijn en die staat, als het goed is, in je router al ingesteld. In je computer dien dus géén DHCP ingeschakeld te zijn. Je netwerkkaart dient z'n IP-adres te krijgen van de router. Wellicht ligt dáár het probleem.

m.vr.gr. Freya

po
door polleket - Nov 12, 2011 om 18:21
37 Antwoorden / 49 Vragen

Dank voor de antwoorden!

De wizard heb ik al eens laten lopen, zonder resultaat. De mededeling: "DHCP ingeschakeld" vind ik bij:eigenschappen van de netwerkkaart, onder: geavanceerd. Op die plek kan ik die insteling overigens niet uitzetten, want er verschijnt alleen een mededeling "Wat is dit?" met uitleg. Als het inderdaad niet juist is dat die dhcp is ingeschakeld, waar kan ik die dan uitzetten? Overigens lopen er op de router nog andere laptops in huis, dus daar zit he probleem niet.

Groet, Pol

freya
door freya - Nov 12, 2011 om 18:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@polleket:

Ik heb het idee dat je gewoon een verkeerd type netwerkverbinding hebt opgezet met een eigen DHCP. Ik zou gewoon even je huidige netwerkverbinding via Configuratiescherm > Netwerkverbindingen weggooien en dan de Wizard nieuwe verbinding en/of Wizard netwerk instellen opnieuw starten.
En volgens mij kun je, als er nog géén netwerk is ingesteld, gewoon Internet Explorer starten en dan komen vanzelf de vragen over hoe je je netwerk wil instellen. Stel dan in dat je gebruik maakt van een bestaand (thuis)netwerk en dan zou het gewoon goed moeten komen.

Freya

po
door polleket - Nov 12, 2011 om 20:15
37 Antwoorden / 49 Vragen

Freya,

hoe gooi ik die oude netwerkverbinding weg? Nu staat er in elk geval nog steeds dat de dhcp is ingeschakeld.

Pol

freya
door freya - Nov 12, 2011 om 20:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@polleket:

Heb hier even geen xp bij de hand, maar lukt dat niet via Configuratiescherm > Netwerkverbindingen? En anders even via Configuratiescherm > Systeem > Apparaatbeheer in de lijst bij Netwerkadapters je netwerkkaart verwijderen, op (Ok) klikken, computer opnieuw opstarten en Windows de netwerkkaart opnieuw laten herkennen en installeren. Daarna zou het toch moeten lukken om je netwerk opnieuw in te stellen.

Heb zelf in het verleden met Windows XP eigenlijk nooit problemen gehad om het netwerk in te stellen. Na de Windowsinstallatie je netwerkkaart met een kabel verbinden met de router en dan je browser opstarten. Wat vragen beantwoorden om je thuisnetwerk in te stellen en je internet werkt......
Immers, je thuisnetwerk met router en internetverbinding werkt al, toch? Op je computer met nieuwe windowsinstallatie hoef je dus eigenlijk alleen maar de toegang tot je netwerk in te stellen en de rest gaat vanzelf.

Freya

po
door polleket - Nov 12, 2011 om 22:11
37 Antwoorden / 49 Vragen

Zou het kunnen dat er een probleem is met de poort? Volgens de instructie moet ik bij apparaatbeheer Poorten Com& LPT vinden, maar daar staat niets. Wel is er een reeks vermeldingen met een geel vraagteken en daar wordt verteld dat daarvan geen stuurprogramma's zijn geïnstalleerd (zoals Netwerkcontroller, PCI-modem en ethernet-controller). Die staan ook niet op de installatieschijf van XP. Ik neem aan dat dit er niets mee te maken heeft, want deze versie van XP heb ik voorheen ook gehad.

Pol van D.

freya
door freya - Nov 13, 2011 om 00:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@polleket:

De netwerkkaart moet bij de netwerkadapters komen te staan en niet bij lpt&com poorten. Die 'ethernetcontroller' zal degene zijn die geïnstalleerd moet worden, want dat zal je netwerkkaart zijn. En of je nog drivers nodig hebt, hangt er vanaf wat voor netwerkkaart het is. Zit het op het moederbord of is het een aparte PCI-kaart? In het eerste geval zou je de drivers wellicht nog kunnen vinden op de website van de leverancier van het moederbord. In het tweede geval op de website van de leverancier van de netwerkkaart.
Je kunt in ieder geval nog proberen om de dingen met een geel uitroepteken te verwijderen en vervolgens de computer opnieuw op te starten. Wellicht dat er dan nog iets wel goed gedetecteerd wordt.

Vroeger werd er bij een computer vaak een 'tools en driver CD' geleverd waar je de diverse drivers op kon terugvinden. Als je die niet hebt (of nooit gehad hebt), dan zul je ze toch op het internet moeten zoeken.
Ik zou in ieder geval beginnen met het opzoeken van het merk/type moederbord en dan kijken of je op de website van de leverancier nog drivers kunt vinden (en anders elders op het internet).

Freya

po
door polleket - Nov 13, 2011 om 00:27
37 Antwoorden / 49 Vragen

Freya,

zeer bedankt voor je adviezen. Ik ga er mee aan de gang en als het me lukt, laat ik het je weten.

Groet,

Polleke

godefrieda
door godefrieda - Nov 13, 2011 om 00:55
195 Antwoorden / 12 Vragen

Knap dat je het verhaal hier kon plaatsen en reacties op de antwoorden gaf terwijl je geen internetverbining hebt.

Ging de vorige verbinding met het netwerk draadloos of bekabeld?

po
door polleket - Nov 13, 2011 om 08:44
37 Antwoorden / 49 Vragen

Gelukkig is er nog een laptop in huis... Ik heb een draadloos netwerk