sa
door sanderrobbe Jan 16, 2005 om 13:49
Computers & telefonie

Geheugen kwijt (aanvulling)

Ik heb een harde schijf van 10 GB. ik kan daar nu maar 8 van gebruiken. deze 8 GB is opgesplitst in 4 schijven van ieders 2 GB. omdat mijn c schijf bijna vol is wil ik de 2 resterende GB daar bij voegen. Als ik bij deze computer kijk kan ik maar 8 gb terug vinden. ik heb het al geprobeerd met het programma partition magic om het bij elkaar te voegen maar dat lukt niet. Bij dat programma geeft hij wel aan det er nog 2 gb aan wezig is maar niet geparticipeert is.

ik hoop dat de toelichting voldoende is.

437 5 Rapporteer

ma
door martin1 - Jan 16, 2005 om 14:54
346 Antwoorden / 4 Vragen

Symantec Partition Magic is inderdaad de software die je hiervoor het beste kunt gebruiken. Eerst analyseert Partition Magic de partities op de HD. Je kunt het formaat van een partitie alleen vergroten als er aangrenzende ruimte ongebruikt is. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een schijf leeg te maken (gewoon via knippen en plakken in verkenner) en deze partitie ofwel te verkleinen of te verwijderen. Deze vrije ruimte wordt door partition magic gedetecteerd en kan bij de C schijf worden opgeteld. Let er wel op dat de vrije schijfruimte aangrenzend moet zijn aan C, dus er links of rechts van moet staan. dit kan eventueel door schuiven gedaan worden. Lees anders ook even de help-file door op help of F1 te drukken. Na het uitvoeren van de handelingen en het bevestigen moet de computer opnieuw opstarten. Nu worden je wijzigingen pas echt uitgevoerd. dit kan enkele minuten tot enkele uren duren.

mrx
door mrx - Jan 16, 2005 om 17:16
27 Antwoorden / 0 Vragen

Kan wel zijn maar hou er rekening mee dat als je xp gebruikt en het
systeem herstel aanstaat dat je dan voor iedere partitie zowieso een
aanzienelijk stuk ruimte kwijtbent.

pa
door pa0fmy - Jan 25, 2005 om 23:40
44 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien heb je wel een ouder moederboard die niet boven de 8gb kan komen. Probeer de disk eerst bij iemand anders te formatteren of dat wel lukt. Er zijn ook fopprogramma's die het moederboard voor de gek houden zodat het wel lukt. Als laatste kan je een biosflashupdate proberen maar dat is een risicovolle onderneming als je niet goed thuis bent in deze materie. Een moderner moederboard kopen is ook nog een optie. Succes!

va
door vagevuur_1 - Feb 26, 2005 om 20:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een probleem van de BIOS. Zorg voor een update van je BIOS. Oudere pc's kunnen niet overweg met disken groten dan 8 GB. Dit probleem is op dit moment ook weer van toepassing bij een aantal pc's die geen grote schijven dan 160 Giga Byte kunnen lezen (b.v. Acer Aspire 1700). Als je je BIOS gaat flashen kan het zijn dat je een strap (schakelaartje op je moederbord) op schrijven van BIOS staat anders lukt het niet. Als je dit op een latop doet zorg dan wel voor een voeding via netstroom en niet op de accu want als de pc uitvalt tijdens het flashen kun je je pc niet meer opstarten zonder specialistische kennis

st
door stropie - Apr 7, 2005 om 10:59
10 Antwoorden / 0 Vragen

Makers verkopen schijven als een bepaald aantal gb's. In werkelijkheid ligt dat een stukje lager omdat makers anders rekenen met kbytes, mb's enzo. volgens hun is 1000mb een gb en in het echt is het 1024mb een gb. Zo kan het snel een aantal gb's schelen