ha
door harmsen Aug 4, 2021 om 13:15
Computers & telefonie

Gesproken tekst omzetten in geschreven tekst

Kun je met Windows 11 ook gesproken tekst gemakkelijk omzetten in geschreven, getypte tekst? Stel, je krijgt als secretaresse of je hebt een andere administratieve functie, een dicteerbandje (ja, hoe bestaat het nog tegenwoordig) en dat moet uitgetypt worden. Dan kun je je natuurlijk het schompes zitten te typen. Hoe kun je dit nu het beste en het handigste aanpakken? Kun je de tekst op dat bandje ook overzetten op een usb-stick?

6236 9 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 4, 2021 om 13:41
2074 Antwoorden / Vragen

Dicteren werkt gewoon, Windowstoets+H, maar is (nog) niet beschikbaar in het Nederlands. Omgekeerd heeft iedere telefoon ook deze optie ook en werkt Nederlands wel gewoon en met een telefoon is het net of je een dicteerapparaat gebruikt.
Die tekst op een aub-stick is een grap neem ik aan.

newmikey
door newmikey - Aug 4, 2021 om 13:42
830 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom nu al zorgen over een besturingssysteem wat nog niet officieel te koop is? Daar kunnen nog niet veel mensen iets over zeggen. Win10 heeft al spraakherkenning ingebouwd maar dat is beperkt to het geven van simpele opdrachten. Er zijn legio spraakherkennings programma's in omloop maar hoe die omgaan met gesproken tekst hangt af van de individuele programma opties. Hier is de lijst:

Je kunt audio van een bandje inderdaad digitaliseren naar een bestand dat op een USB stick opgeslagen kan worden. Daar zijn speciale kabelsetjes en software voor.

gerbera
door gerbera - Aug 4, 2021 om 15:47
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien heeft u hier wat aan, kies voor Spraakherkenning gebruiken in Win10. En voor hen die commentaar hebben, ik weet niet of dit werkt en kom er niet uit of er nu wel of geen Nederlands gebruikt kan worden ondanks dat die bij taal kiezen wel aangegeven wordt. Maar niet geschoten is altijd mis.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 4, 2021 om 16:07
2074 Antwoorden / Vragen

Kun jij hier kiezen voor Nederlands? Ik krijg de keuze niet maar ik hoor het graag.

gerbera
door gerbera Aug 5, 2021 om 09:21
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@Henk, u gebruikt waarschijnlijk de Engelstalige versie Windows, uw afbeelding staat bij mij geheel in het Nederlands.

gerbera
door gerbera Aug 5, 2021 om 11:22
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 5, 2021 om 13:01
2074 Antwoorden / Vragen

Dat is de weergave taal, die heb ik inderdaad op Engels staan, maar dat is niet de taal waarmee je tegen het apparaat kunt praten, dat kan een andere taal zijn maar geen Nederland. Ziet u dat microfoontje bij het Engelse language pakket dat ontbreekt bij het Nederlands? Overigens heeft Windows 10 een prachtige snipping tool, dan hoeft u geen fotootjes meer van het scherm te maken ;-)

gerbera
door gerbera Aug 5, 2021 om 16:10
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Weer wat geleerd;-))

gerbera
door gerbera - Aug 4, 2021 om 22:08
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk eens d.m.v instellingen, "tijd en taal"

ma
door malty - Aug 5, 2021 om 10:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk heeft de faq-man van computeridee wel tips voor u.
Stel uw vraag ook eens aan hem.
https://www.computeridee.nl/forum/#!/?filter=FAQman

rj
door rjw - Aug 5, 2021 om 10:20
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Voor speech-to-text is het wel van belang dat de opgenomen tekst heel duidelijk is. Dus niet te ver van de microfoon opnemen, niet teveel achtergrondgeluiden en zo min mogelijk verschillende talen. Nederlands met flink wat Engelse termen is voor de meeste Speech-to-Text software lastig te transcriben. Zelfs hele goede spraakherkenningssoftware van bijvoorbeeld Google heeft hier last van.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 6, 2021 om 09:50
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ik de vraag zo lees;

U heeft  Win 10 en gaat straks een Win 11 kopen... en dat zou gewoon zelfde moeten werken!

Zelf doe ik dit al vele jaren onder Linux en  ja,

na afloop moet ik mijn zeer spraakzame  Kater met Delete knop verwijderen!

De oplossing is  een goede headset kopen met richting gevoelige microfoon.